Recenzja gry planszowej Architects of the West Kingdom

Uwaga wszyscy gracze i dystrybutorzy, oto wielki bestseller! U nas prosto z Nowej Zelandii od wydawnictwa Garphill Games i autora „Najeźdźców z Północy”, czyli Shema Phillipsa, którego w pracy nad tym tytułem wspierał S. J. Macdonald. Gra już od pewnego czasu wspina się do ścisłej czołówki najlepszych gier planszowych świata i otrzymuje mnóstwo pozytywnych recenzji. Warto przeczytać i obejrzeć, ponieważ nad oprawą czuwał znakomity ilustrator Mihajlo Dimitrievski. Pragniemy widzieć ten tytuł na sklepowych półkach i u nas!

Architects of the West Kingdom” to gra planszowa dla 1-5 uczestników w wieku od 12 lat, rozgrywka zajmuje 60-80 minut. Poza nazewnictwem postaci i budynków gra jest wolna językowo, ponieważ funkcjonuje na symbolach. W zgrabnym, wypchanym po brzegi pudełku znajdziemy ogrom drewnianych zasobów, pionki, planszę główną i dla każdego z graczy z osobna, śliczne karty budynków, pracowników, nagród, czarnego rynku, długów, mnożników zasobów, żetony monet, karty do rozgrywki z graczem automatycznym – sztuczną inteligencją, instrukcję.

Celem rozgrywki jest zdobycie największej liczby punktów z żółtych ikon, na które wpływają wyniki z wyłożonych kart, pozycja na torze cnoty (moralności, prawości) oraz z projektu budowy katedry, a także posiadanie zasobów złota, marmuru oraz monet, w tym i pracowników umieszczonych na planszy w więzieniu. Rozgrywka kończy się w momencie kiedy wszystkie pola w ratuszu zostaną zapełnione, oczywiście dogrywamy kolejkę.

Przygotowanie do gry jest szybkie i proste. Każdy otrzymuje planszę – można wybrać stronę z odmiennymi mocami postaci, aby konkurenci zaczynali z różnej pozycji siły. Pierwszy gracz otrzymuje 3 monety, kolejni o jedną więcej. Posiadamy ludziki oraz wybieramy 3 karty budowli do ręki startowej z 4 dostępnych – rotacja kart pomiędzy wszystkimi uczestnikami.

W swojej turze wystawiamy pojedynczych ludzi do lokacji na planszy, z których czerpiemy zasoby, zdobywamy karty budynków lub pomocników, realizujemy projekty – wykładanie kart budowli, a także podnosimy się na torze cnoty oraz konstrukcji katedry, pozyskujemy pionki na naszą planszę z poszczególnych lokacji, a także umieszczamy pionki przeciwników w więzieniu lub uwalniamy własne. Posiadając określonych pracowników otrzymujemy bonusy natychmiast – oznaczenie pioruna, na koniec zabawy – symbol flagi lub umieszczając pionki na wybranych miejscach planszy. Są oni również wymagani do budowy wybranych obiektów – zdolności postaci. Małe pola na planszy pomieszczą jednego ludzika, duże nieograniczoną ich liczbę.

Kamieniołom dostarcza kamienia, las – drewna, kopalnia – gliny do wyrobu cegieł oraz złota, złotnik bije monety. Królewski magazyn to wymiana zasobów za marmur oraz punkty cnoty. Na czarnym rynku oddajemy monety i punty cnoty za surowce z kart, pozyskujemy karty projektów budowli oraz pracowników. Siedziba poborcy podatkowego to tutejszy skarbiec, z którego można kraść monety, to tutaj oddaje się podatki przy realizacji poszczególnych transakcji – oznaczone na czerwono na planszy. W warsztacie zdobywamy projekty lokacji oraz zatrudniamy pracowników – od lewej, w zależności od ilości pionków, ale można przeskakiwać karty kładąc na nie monety. W centrum miasta zbieramy wszystkich ludzików danej barwy z wybranej lokacji, lub dwóch miejsc przy mniejszej licznie uczestników, ustawiamy ich potem na swoich planszach w lewym, górnym narożniku. Nie można zdejmować pionków z ratusza, czarnego rynku, więzienia. Wartownia posiada rozmaite funkcje – zamykamy tutaj więźniów przeniesionych z zapełnionego czarnego rynku lub pionki konkurentów pobrane z centrum miasta w zamian za monety, można tu uwolnić własnych ludzi, odzyskać chłopki z planszy konkurentów, spłacić długi. Na polu katedry tworzymy jej kolejne kondygnacje uiszczając opłatę po lewej, zdobywając na koniec gry punkty z osiągniętego poziomu i przy podnoszeniu się – kartę nagrody leżącą z prawej strony.

Podczas odblokowywania czarnego rynku sprawdzamy, kto ma trzech lub więcej ludzi w więzieniu oraz kto najwięcej – utrata punktu cnoty, pobranie karty długu – utrata 2 punktów na koniec gry, a przy spłacie podniesienie się na torze cnoty. Czyszcząc pola czarnego rynku przekładamy karty z lewego na prawy stos – odkrywamy drugą ich stronę i kolejną z wierzchu. Tor cnoty powyżej pewnego poziomu dostarcza punkty na koniec gry, ale uniemożliwia korzystanie z czarnego rynku, z kolei drugi jego kraniec zabrania budowania katedry, ale też ogranicza opłatę podatków. Wychodząc poza skalę niszczymy lub otrzymujemy karty długów.

Pracownicy są potrzebni, aby budować, dostarczają również rozmaite profity – najczęściej korzystniejsza wymiana zasobów w wybranych lokacjach. Przy wykorzystaniu zdolności bohatera nie tracimy jego karty, nie możemy zatrudniać jednak więcej niż pięciu pracowników, zatem nadmiarowe karty odrzucamy. Maksymalny limit zbudowanych obiektów to 6 budynków, również możemy je odrzucać, jeśli pragniemy postawić bardziej wartościowe.

Architekci Królestwa Zachodniego” lub „Architekci Zachodniego Królestwa”, w zależności jak ich przetłumaczyć, to fenomenalna gra! Zachwyca wizualnie, mechanicznie oraz atmosferą zabawy, którą porównać możemy z „Epoką Kamienia” – podobna sceneria, chociaż świat przedstawiony w „Architektach” jest bardziej złożony i naszym zdaniem bardziej interesujący ze względu na wybory moralne. Rozgrywka nabiera rumieńców kiedy bawimy się w 3-4 osoby, natomiast kiedy jest nas mniej to możemy wprowadzić bota, którego ruchy są rozpisane na kartach schematu dla każdej tury.

Rekomendujemy ten produkt! Jest to jedna z najlepszych gier planszowych roku, która mamy nadzieję już niebawem pojawi się na naszym rynku, życzymy wam tego z całego serca. A osoby decyzyjne niech ją sobie zapiszą w noworocznych postanowieniach. Zjawiskowa i uzależniająca!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy GARPHILL GAMES.

Film: „Architects of the West Kingdom” – unboxing

Film: „Architects of the West Kingdom” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Snowdale Design, Sphere Games, TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!