Recenzja gry karcianej The Mind

The Mind” to bardzo dziwna pozycja, w jej przypadku mówienie o oryginalności to mało, bo na pewnym poziomie wyobrażenia o grach karcianych, to nawet nie jest gra! W trakcie rozgrywki stajemy się uczestnikami eksperymentu, doświadczamy na sobie wpływu prezentowanego twierdzenia badawczego. „Umysł” to tytuł, który był nominowany do Spiel des Jahres za 2018 rok, warto więc zwrócić na grę należytą uwagę.

The Mind” to kooperacyjna gra numeryczna dla 2-4 uczestników w wieku od 8 lat, czas zabawy zajmuje ok. 20 minut. Początkowo będziecie przegrywali nieustannie, po kilkudziesięciu partiach zaczniecie wyczuwać, mniej-więcej po jakim czasie należy wyłożyć kartę o odpowiedniej wartości – albo i nie…

W opakowaniu znajdziemy karty numeryczne 1-100, 12 kart określających poziom rozgrywki, czyli level 1-12, 5 kart życia, 3 gwiazdki shuriken, instrukcję. Mechanika bardzo nietypowa, ponieważ schodzimy z kart w ciemno! Każdy z graczy otrzymuje ilość kart równą danemu poziomowi rozgrywki, startujemy od pierwszego, czyli biorąc po jednej na głowę. Teraz w dowolnym momencie, każdy z graczy może wyłożyć kartę – zawsze najniższej wartości. Celem jest wyłożenie sekwencji kart od najniższej do najwyższej, czyli w kolejności rosnącej numeracji.

Do naszej dyspozycji mamy ilość życia równą liczbie graczy, poziomów do osiągnięcia od 8 dla kompletnego składu do 12 dla pary, zawsze startujemy z pojedynczą gwiazdką shuriken. Zdobywając kolejne poziomy gry będziemy otrzymywali bonusy – na przemian nowe gwiazdki oraz życia.

Wyłożenie karty na stół, która jest wyższej wartości niż w posiadaniu któregoś z graczy skutkuje utratą życia, czyli odrzuceniem karty z króliczkiem, a następnie wszystkich kart o niższych wartościach niż wydana przez gracza. Użycie gwiazdki shuriken polega na odrzuceniu przez wszystkich uczestników zabawy pojedynczej, najniższej karty z ręki, z każdego wachlarza. Po osiągnięciu każdego „levelu” wszystkie karty należy potasować i rozdać na nowo. Podczas rozgrywania partii zabroniona jest jakakolwiek komunikacja, czy werbalna czy też związana z mową ciała.

Tutaj decyzję wydania karty podejmujemy indywidualnie, na pewnym aspekcie świadomości komunikujemy się z innymi, a może raczej – staramy się na zasadach empatii i powtarzalności ruchów czy reakcji graczy wobec danej wartości numerycznej, określić właściwe własne zagranie. Pewne jest tylko to, że wspólnie ustalamy użycie gwiazdki.

Gra działa na zasadzie synchronizacji poczucia czasu. Im więcej rozegranych partii w stałym gronie, tym częściej udaje nam się wyczuć najlepszy moment, aby wyłożyć konkretną wartość karty. Każdy z graczy widzi własny wachlarz, zna ilość kart na dłoni każdego z członków zespołu oraz zakres wartości, z których były one losowane, ciągnięte. Chwila wyłożenia karty to dla jednych przypadek, szczęśliwy traf, losowość, ale przy większej liczbie rozgrywek okazuje się, że coraz częściej potrafimy ucelować we właściwy czas! Wedle teorii, zaczynamy intuicyjnie wyczuwać rytm gry, moment wyłożenia konkretnej wartości – zgrywamy się na jakimś poziomie mentalnym grupy. A może to tylko statystyka, bo skoro więcej rozegranych partii, to większa szansa na wyższy wynik?

Na pewno czuje się, że uczestniczymy w aktywności na wzór eksperymentu czy badania. Chętnie bawimy się, ponieważ pragniemy określić się wobec zaprezentowanej teorii, przetestować ją w praktyce! Jest to rodzaj zgadywanki, gry logicznej, łamigłówki? Z pewnością odczuwamy satysfakcję kiedy przejdziemy poziom, ale też frustrację, gdy po raz kolejny nam się nie udaje.

The Mind” jest odważnym pomysłem, ale również kontrowersyjnym, ponieważ zarzucić jej można brak dostatecznych mechanizmów kontroli nad rozgrywką i braku wyboru akcji. Czy można grać na zasadzie funkcjonowania ludzkiej percepcji? A może tylko wyrabiamy w sobie odpowiednie reakcje wobec zachowania partnerów.

Myślisz o niej i chcesz próbować. Pragniesz poznać magiczną sztuczkę, tajemniczy rytm – ogólnie przyczynę, że innym udaje się dotrzeć dalej niż tobie i to chyba najlepsza rekomendacja dla „The Mind”. Warto ją potraktować, jako rodzaj wyzwania.

Umysł” jest typem gry, o której chce się dyskutować – narzekać bądź chwalić, ale z pewnością nieobojętnej. Nie jest to pozycja dla każdego, bo na pewno znajdą się osoby, które uznają, że to błazenada pozbawiona sensu i należytych reguł – najlepiej spróbujcie i ustalcie własne stanowisko.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FOXGAMES.

Film: „The Mind” – unboxing

Film: „The Mind” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Snowdale Design, Sphere Games, TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!