Recenzja gry planszowej Finca

Wydawnictwo „Franjos” nie publikuje wielu gier, ale te kilka, które wychodzą w danym roku są zazwyczaj znakomite i pozostają w naszej kolekcji. W „Finca” wcielamy się w plantatorów oferujących mieszkańcom Majorki swoje owoce. Otrzymujemy tutaj interesującą mechanikę z masą interakcji pomiędzy graczami oraz stylizację toru na wirnik tradycyjnego wiatraka. Młodsi gracze zwrócą uwagę na duże znaczniki kolorowych owoców, a do zabawy zachęcą was proste reguły gry. Pozycja wielokrotnie wyróżniana rozmaitymi nagrodami, w tym węgierską grą planszową roku oraz nominacją do „Spiel des Jahres”.

Finca” to gra planszowa dla 2-4 uczestników w wieku od 10 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 45 minut. Wewnątrz opakowania znajdziemy ślicznie ilustrowaną planszę ukazującą wyspę, dużo drewnianych owoców i pionki rolników, tekturowe kafle plantacji, znaczniki akcji, krążki z osiołkami oraz łopatki młyna. Wszystko w znakomitej jakości i wizualnie miłe dla oczu.

Przygotowanie gry polega na losowym rozłożeniu kafli na łopatach wiatraka, w którego centrum stawiamy stos z krążkami osiołków. W każdym regionie umieszczamy 4 płytki owoców z odkrytym wierzchnim wizerunkiem oraz dystrybuujemy pojedyncze żetony finca. Gracze otrzymują swoje żetony akcji oraz rolników.

Celem gry jest zdobywanie punktów za dostarczenie owoców mieszkańcom wyspy, oczywiście zapotrzebowanie na towary nieustannie będzie się zmieniało. Faza wstępna, przed rozpoczęciem gry, polega na ustawieniu pionków na wybranych łopatach wiatraka – można stawiać ludziki na tych samych polach. W trakcie swojej tury możemy poruszyć farmera, dostarczyć owoce lub użyć żetonu akcji – wszyscy posiadają identyczny zestaw.

Przesuwamy pionek rolnika zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara o tyle pól, ile znajdowało się pionków na startowej pozycji – jeśli stoimy sami będzie to jedno miejsce, w parze o dwa pola, itd. Następnie pobieramy rodzaj owocu widoczny na kafli gdzie zakończyliśmy naszą wędrówkę w liczbie stojących na danym miejscu pionków. Przecinając obszar z ukazanym wizerunkiem osiołka, inkasujemy żeton dowozu z centrum toru. Jeśli w banku gry zabraknie typu owocu, który należy wziąć, wszyscy gracze oddają ten gatunek do puli ogólnej, a gracz pobiera wskazaną ilość, podobnie dzieje się z osiołkami. Niekiedy może się zdarzyć, że przekroczymy w jednym ruchu dwie linie z osiołkami, wtedy zdobywamy dwa żetony wozów.

Płytki z owocami informują nas o popycie w danym regionie – symbole ze znakami zapytania oznaczają dowolny ich gatunek. Posiadając żeton z osiołkiem możemy dostarczyć do wybranych regionów wymagane zamówienia, ale nie więcej niż w sumie 6 owoców w jednej dostawie. Gatunek i ilość dostarczonych owoców musi być zgodny z kaflą, którą bierzemy, następnie odsłaniamy kolejną ze stosu. W momencie kiedy cały stos kafli z danego regionu zostanie wyczerpany sprawdzamy, który z graczy ma największą liczbę owoców wskazanych na żetonie finca (liczymy te malowane na płytkach, nie drewniane zasoby), ta osoba zdobywa znacznik i ustawia drewniany wiatrak. Domki sygnalizują, że popyt w danej społeczności się wyczerpał oraz wyznaczają upływ i koniec gry. W przypadku remisu są odrzucane do pudełka.

Żetony z akcjami graczy są jednorazowe. Możemy przemieścić rolnika dwa razy i podwoić plony – poruszamy ten sam lub dwa różne pionki. Ewentualnie przenieść rolnika na dowolną łopatę wiatraka i pobrać owoce, ale bez prawa do wzięcia osiołka. Duży wózek pozwala dostarczyć do 10 owoców, nie używamy w tym ruchu małego wózka z osiołkiem. Gracz wykorzystując odpowiednią akcję może też dostarczyć jeden owoc mniej – nie liczy się w przypadku kafli z pojedynczym wskazaniem, trzeba coś dowieźć!

Żetony premii zdobywamy w przypadku posiadania kolekcji kafli owoców z wartościami 1-6, każda kolejna płytka będzie tańsza. Podliczając wyniki po umieszczeniu ostatniego z wiatraków (domki) sumujemy wartości z kafli finca (każda warta 5 punktów), z płytek dostarczonych owoców, z żetonów premii oraz z niewykorzystanych akcji – każda w zasobach gracza warta jest 2 punkty. W przypadku remisu zwycięzcą zostaje osoba, która posiada największe zbiory owoców (drewniane surowce).

Mini dodatek El Razul umożliwia graczom pobranie dwóch dowolnych owoców, przemieszczenie figurki, która gwarantuje nam zaopatrzenie regionu w inny rodzaj towaru – ten sam stosunek ilościowy, ale różne gatunki. Pojawia się też płytka z suszą – aby zdobyć punkty wystarczy żeton osiołka – nie tracimy towaru, a znak odejmowania nie jest podliczany przy zdobywaniu żetonów finca. Natomiast kurczy się bank gry – znikają dwa znaczniki każdego z owoców. Nowy żeton akcji – przemieszczenie pionka przeciwnika wprowadza negatywną interakcję, gdyż gracz zdobywa dobra przynależne danej barwie.

Finca” jest dla nas ideałem gry rodzinnej, w którą z przyjemnością bawić się będą zarówno zaawansowani gracze, jak i młodsze dzieci – z asystą rodzica również na spokojnie w wieku poniżej wskazań na pudełku. Wszystkie komponenty są śliczne i duże, zasady logiczne i łatwe do wytłumaczenia, a także zapamiętania. Poruszanie się po polach wiatraka, mające wpływ na podaż jest oryginalną mechaniką – uczestnicy oddziałują zarówno na ruch pionków, jak i pobór dóbr, które zależą od tłoku na polach startowych i kończących przesunięcie danego farmera. Limitowany wybór akcji uczy, aby mądrze je wykorzystywać, natomiast losowość kafli na każdym z regionów gwarantuje niepowtarzalność każdej rozgrywki, gdyż pojawia się zmienność potrzeb ludności. Rozszerzenie wprowadza miłe urozmaicenia – poruszanie ludzików przeciwników powoduje pożądany chaos, a susza ogranicza ilość dobra, które szybciej się kończy i częściej jest zabierane z prywatnych zasobów graczy. Figurka z kolei ułatwia zaspokajanie potrzeb społeczeństwa.

Świetnie, że wydawca wprowadza grę w nowej edycji. Mamy nadzieję, że któryś z rodzimych dystrybutorów dostarczy ją do Polski, ponieważ jest przyjemna, śliczna i mocno angażuje graczy, a jej zaletą jest również bazowanie na ikonach – produkt wolny językowo, czyli wystarczy przetłumaczyć instrukcję. Fenomenalna gra, która po latach ciągle zachwyca.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FRANJOS

Film: „Finca” – unboxing

Film: „Finca” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Snowdale Design, Sphere Games, TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!