Recenzja gry Leśne duchy

Otwierając dzisiaj prezentowaną grę i oglądając komponenty nie mogłem pozbyć się wrażenia, że wzorowana jest w jakimś stopniu na bestsellerowej książce „Boskie zwierzęta” Szymona Hołowni – nawet królik z opakowania traki trochę, jakby jeleniowaty z porożem w tle. Pozycja początkowo jakoś nas nie urzekła, natomiast mocno zaangażowała dopiero z dodatkami, ponieważ wtedy zaczynamy grać uważnie pod konkretne cele i od razu robi się ambitnie i wciągająco.

Leśne duchy” to gra dla 1-4 uczestników w wieku od 10 lat, rozgrywka zajmuje ok. 20 minut. Świetnie wypada w parze! Atmosferą gra przypomina nam „Słońce i księżyc” oraz „Niezłe ziółka”, gdyż wyraźnie czujemy tutaj styl ekologiczny, zamiłowanie do natury, ale również duchowość rodem z „Balladyny” Juliusza Słowackiego.

Po otwarciu produktu bardzo spodobały nam się komponenty, a w szczególności ich wysoka jakość – gra bazuje na kaflach, a te zawsze są bardziej trwałe od standardowych kart. Gra w wersji podstawowej jest prosta i granica wieku wydaje się odrobinę zawyżona, natomiast instrukcja jest trochę skomplikowana i lepiej, żeby dzieci do zabawy wprowadziła osoba, która już grała. Oczywiście nauczyć się rozgrywki, to nie to samo, co wygrywać, a z dodatkami nie będzie już tak łatwo!

Punkty w grze zdobywamy za ikony duchów oraz żywioły, ale tylko osoba, która ma ich najwięcej lub ewentualnie remisuje. Bawiąc się z kartami staramy się zbierać kafle pod odpowiednie początkowe założenia – w życzeniach będą to nagrody dla osób posiadających najwyższą liczebność odpowiednich symboli, a w złych urokach kary dla graczy z najmniejszą kolekcją. Karty z „czterech pór roku” nakazują nam w danym poziomie pozostawić na koniec wybrane kafle, a w innych śpieszyć się z ich wybraniem, aby otrzymać dodatkowy punkt. „Leśne wydarzenia” to pojawiające się, wcześniej zakryte w układzie karty.

Przygotowanie do rozgrywki polega na przetasowaniu płytek i utworzeniu układu 4×12. Na płaszczyźnie rozmieszczamy zakryte krążki darów lasu, które podwyższają odpowiednie statystyki, każdy gracz otrzymuje 2 kamienie rezerwacji lub 3 dla pary. Jeśli bawimy się z dodatkami, otrzymujemy jeszcze odpowiednie cele – polecamy, bo gra zyskuje na głębi!

W swojej turze wybieramy płytki skrajne z lewej lub prawej strony układu – lasu. Ważne, żeby wziąć 1-2 kafle z pojedynczą ikoną ducha lub jedną z parą znaków. Zdobywając dwie możemy wyciągnąć je z obu stron lasu lub z jednej – jeśli są skrajne lub kolejna sąsiaduje dłuższym bokiem z wcześniej pobraną (stała się zewnętrzną po uprzednim ruchu). Nie możemy pobrać kafli, których ilość ikon ducha przekroczy 2, zawsze będzie to ten sam rodzaj płytki. Po dokonaniu czynności możemy zarezerwować dowolną kaflę lub przesunąć kryształ.

Jeśli gracz pragnie pobrać zarezerwowaną przez konkurenta płytkę, musi oddać kryształ – znacznik wypada z gry – natomiast drugi kamień wraca do właściciela. W momencie, kiedy nie masz już swoich kryształów nie możesz dokonać takiego działania, gdyż nie masz już opłaty.

Gra kończy się, gdy w zaczarowanym lesie zostanie już tylko jeden rząd kafli duchów – podliczamy ikony duchów i żywiołów – te są wspólne dla różnych kolorów płytek, nie zapominając o symbolach na żetonach, a także odejmując 3 punkty za brak kafli ducha (nawet jeśli jest na krążku). Bawiąc się z dodatkami sprawdzamy cele na kartach. Rozpatrując remisy, liderem zostaje osoba mająca mniej kafli w posiadaniu – wybierająca w trakcie zabawy te z parami ikon.

Jest to typowa gra logiczna, której aurę tajemniczości, a nawet magii, kształtują duchy natury i filozofia życia w zgodzie ze środowiskiem. Kiedy bawimy się z rozszerzeniami jest dużo kombinowania i staramy się bardziej planować niż grać na żywioł, wtedy bardzo nam się podoba. Produkt ma swój specyficzny klimat i jeśli interesują was gry abstrakcyjne to z pewnością warto w niego zainwestować. Bardzo dobra gra!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FOXGAMES

Film: „Leśne duchy” – unboxing

Film: „Leśne duchy” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Snowdale Design, Sphere Games, TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!