Recenzja gry Dixit 10. rocznica

Dixit” jest jedną z pierwszych gier, które zakupiliśmy i pozostała w kolekcji do dnia dzisiejszego, wzbogacana o kolejne dodatki, ponieważ pomysły na użycie określonego obrazu, jako nośnika dla hasła ograniczone naszą wyobraźnią, a ta jednak potrzebuje nowych bodźców, aby więcej z siebie wykrzesać. Nie mamy problemu z dobieraniem kart pod idee przeciwników, ale wymyślać samemu, po naprawdę wielu grach, staje się coraz trudniejsze.

Dixit 10. rocznica”, skusiła nas właśnie ze względu na uroczyste, świąteczne wydanie. O publikacji pozycji czytaliśmy już w prasie zagranicznej, tam pod nazwą „Dixit: 10th Anniversary”. Projektantem niezmiennie pozostaje Jean-Louis Roubira, a produkt pięknie zilustrowali: Marie Cardouat – ostatnio Ale Cyrk!”, Piero – m. in. „Ghost Stories”, Xavier Collette – „Abyss”, Clement Lefevre, Franc Dion – „Mare Nostrum”, Carine Hinder, Jerome Pelissier, Marina Coudray, Paul Echegoyen. Wszystkie te osoby były już wcześniej związane z malowaniem kart dla „Dixit”, co jest zarówno wadą, jak i zaletą! Nie doszukaliśmy się tutaj nowej formy artystycznego wyrazu, każdy rysunek jest odrobinę podobny do już posiadanych – raczej plastycy nie zmieniają swojego stylu. Walorami są oczywiście ich doświadczenie, a w trakcie zabawy – możliwy dobór kart pod wskazania graczy, które będą pokrewne i mogą zmylić konkurentów.

W pudełku „Dixit Edycja jubileuszowa” znajdziecie dwie talie, czyli w sumie 84 karty. Zabawa przeznaczona dla 3-6 uczestników w wieku od 8 lat, co nie przeszkadzało nam bawić się z młodszymi dziećmi, czas rozgrywki ok. 30 minut.

Karty są bardzo różne, wywołują także odmienne emocje i skojarzenia, ale raczej negatywne. Są koszmarne, w mrocznych barwach, z wyraźnie drapieżną kreską i depresyjnymi motywami, jak pirat zamknięty w klatce papugi, strugi deszczu spływające z wiszących nad miastem gąbek, zebra pozbawiona wnętrzności, strach na wróble, pioruny nad wioską tubylców, dziecko na szalce porównywane z wagą złota, metkowany otaczający nas świat. Groza i trwoga!

Z drugiej strony, barwy pastelowe, wyblakłe i postaci przypominające te z japońskich bajek – one również ukazują wydawałoby się nerwową atmosferę, jednak ich przedstawienie jest stosunkowo spokojne, bajkowe i doszukujemy się w nich nie tyle strachu, co mądrego morału.

Wiele tutaj potworów i bohaterów – zazwyczaj osamotnionych, którzy wychodzą naprzeciw niebezpieczeństwu. Koncepcja upływającego czasu – zegary, wiek postaci. Umierająca przyroda, ewentualnie cykl jej zmienności – zdeformowane zwierzęta, komercjalizacja i masowa produkcja towarów, marki. Mity – najczęściej w scenerii azjatyckiej – mnisi buddyjscy, Hindusi, ale także amerykańscy Indianie, jeśli wioski tubylców to najczęściej afrykańskie.

Rozszerzenie jest piękne, ponieważ ilustratorzy to utalentowani artyści. Warto zakupić ten dodatek, gdyż większy wybór ilustracji gwarantuje bardziej interesującą rozgrywkę. My jednak czekamy na jakiś przełom, żeby pojawiły się tutaj prace Jakuba Rozalskiego oraz Mihajlo Dimitrievskiego i kilku innych, których dzieła w ostatnich miesiącach najbardziej nas zachwycają. Karty w „Dixit 9” podzielić można na trzy części – pierwsza z nich powala na kolana, kolejna jest ponadprzeciętna, a ostatnia gubi się gdzieś w gąszczu pozostałych ilustracji. Młodsze dzieci oczywiście i tak przetasują poszczególne stosy, diametralnie też zweryfikują nasze koncepcje i propozycje. 

Film: „Dixit 10. rocznica” – unboxing

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Snowdale Design, Sphere Games, TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!