Recenzja gry planszowej Kolejowy zawrót głowy

Czy ustawialiście kiedyś razem z dzieckiem znaki dla samochodzików na dywanie z malowanymi drogami? A może składaliście wspólnie tory dla waszych pociągów? W tej grze swobodnie poruszamy się po takiej linii kolejowej i realizujemy zlecenia oraz kolekcjonujemy jednolite składy. Do recenzji zapraszamy nie tylko miłośników lokomotyw, aczkolwiek gra ta wygląda, jakby została stworzona specjalnie pod ich potrzeby i rozwój hobby!

Kolejowy zawrót głowy” to gra dla 2-4 graczy w wieku od 6 lat. Naszym zdaniem młodsze dzieci, które jeszcze słabo czytają, pomimo ikonografii ułatwiającej orientację w kartach, lepiej bawią się jednak z asystą rodzica. Starsze rodzeństwo również wesprze w przypadku jakichś niejasności – to z uwagi na dużą niezależność w poruszaniu się i potencjalne kolizje z pociągami należącymi do pozostałych graczy.

Gold Edition” to nowa seria gier od wydawnictwa „Alexander”. Pozycje są zapakowane w świetnej jakości pudełka, a jak widać po tym tytule, jakość komponentów również jest wyższa od standardowych – drewno zamiast plastiku, bardziej trwałe wnętrze-wypełnienie, itp. Naszą uwagę po otwarciu produktu zwróciła przede wszystkim plansza, która wydaje się mocno techniczna, nawet przemysłowa, co świetnie jednak pasuje do masowego transportu pociągami. Genialnie wykrojone pionki lokomotyw, drewniane krążki zwrotnic, pieniądze zupełnie jak prawdziwe – to wszystko będzie się podobało i ucieszy nie tylko dzieci!

Ta gra przypomina nam „Monopoly” w świecie kolei, natomiast różnicą jest, że poruszamy się wedle własnego uznania, kierowani jedynie strzałkami zwrotnic i zawsze w jedną stronę w danej turze. Tutaj również nie kupujemy fragmentów trakcji, ale zbieramy wagony i realizujemy zadania z kart.

Celem gry jest uzbieranie największej sumy pieniędzy w momencie, kiedy wybierzemy wszystkie żetony z planszy. Fundusze otrzymujemy w trakcie zabawy za transport oraz w finale za posiadane lokomotywy, wagony, premie za jednolite składy. Niewydane zwrotnice po zakończeniu rozgrywki umniejszają noty gracza. Losowość wynikająca z kostki nie jest specjalnie dokuczliwa, ponieważ znajdziecie tutaj wiele potencjalnych tras do pokonania, dopiero na końcu zabawy zaczyna nas denerwować, kiedy celujemy w ostatnie żetony leżące na szynach.

Poruszając się po torach stajemy na określonych polach i zbieramy żetony pojazdów, a także karty – port, stacje, miejsca ze znakiem zapytania. Możemy posiadać trzy bieżąco realizowane zlecenia. Na kartach ukazano wymogi, nagrody oraz polecenia w wygodnej symbolicznej formie, którą zrozumie dziecko. Bardzo dobrą regułą jest wypełnienie celu misji już podczas przejazdu przez pole wskazane na karcie. Stając na miejscu z okrągłym zagłębieniem na zwrotnicę, kierujemy ruchem na planszy, co wywołuje pożądaną negatywną interakcję – możemy utrudniać konkurencji wykonanie zadań.

Podczas zderzenia poszkodowany przeciwnik traci wagon, który powraca na odpowiednie pole na planszy, ale w zamian zdobywa nasz, warto zatem unikać kolizji. Karty, poza zadaniami związanymi z przewozem pasażerów i towarów, mogą nam pomóc w realizacji pracy – teleportować na określone docelowe miejsce zlecenia, przeszkodzić – wysyłając na pola specjalne na planszy, czyli ryzykowne pułapki. Na wybranych z nich znajdziemy nagrody oraz wsparcie materiałowe przy manewrowaniu zwrotnicami, potrzebne dla modyfikacji toru jazdy.

Największą zaletą tego produktu jest klimat, który polubią wszyscy zafascynowani lokomotywami, miniaturowymi kolejkami i składaniem torów, a także ogólnie – pracą na kolei i kierowaniem ruchem! Słabą stroną może być dowolność poruszania się, planowanie ruchów w oparciu o zwrotnice, w których pogubić mogą się młodsze dzieci – rozwiązaniem jest wspólna zabawa ze starszymi uczestnikami. Kolekcjonowanie stylowych pociągów zawsze kojarzy nam się z luksusową wersją „Wsiąść do pociągu” i chociaż tam są to wydawane miniaturki, a charakter gry jest zupełnie odmienny, budowa ciągnących się wagonów i parowozy wywołują u nas nostalgię oraz przyjemne myśli.

Podobają nam się dane związane z nazewnictwem fragmentów trakcji oraz, pomimo że abstrakcyjne, to jednak odwzorowane jej funkcjonowanie. Do pełni szczęścia brakuje nam jeszcze noty edukacyjnej odnoszącej się do rodzajów przewozów – ciekawostek technicznych czy też historycznych.

Intrygująca gra o kierowaniu ruchem, budowaniu własnych pociągów, dostarczaniu ładunków wreszcie. Oryginalny zakup zamiast kolejki, ponieważ gra zawsze tworzy silniejszą interakcję pomiędzy uczestnikami niż gotowa zabawka, a w trakcie jej rozgrywania więcej się uczymy, gdyż sytuacja na torach stale się zmienia, co wywołuje chciane, gorące emocje.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy ALEXANDER

Film: „Kolejowy zawrót głowy” – unboxing

Film: „Kolejowy zawrót głowy” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Phalanx Games, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Snowdale Design, Sphere Games, TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!