Recenzja gry karcianej Say Whaaat

Gier słownych, w których porównujemy ze sobą rozmaite pojęcia i ich rolę w życiu czy też wartość w świadomości bliskiej nam osoby, jest całkiem sporo. Dzisiejsza pozycja zainteresowała nas nie tylko samym stylem gry, co szczególnie zestawieniem wyrazów w języku angielskim – produkt przyjechał spoza kraju, więc rewelacyjnie pomaga w zapamiętywaniu obcych słówek. Nieprzetłumaczony na język polski ma dla nas nawet większą wartość, ponieważ pojawia się forma nauki poprzez zabawę, dzięki czemu wykracza poza grę wybitnie towarzyską, gdyż rozwija naszą sferę komunikacyjną.

Say Whaat” to gra karciana dla 3-10 osób w wieku od 14 lat, z czasem rozgrywki zajmującym ok. 30 minut. Oczywiście polecamy bawić się w znacznie odmłodzonym składzie i niekoniecznie tylko na prywatkach, chociaż im nas więcej, tym bardziej zabawnie i emocjonująco, natomiast wtedy jest mniej edukacyjnie.

W opakowaniu znajdziemy 208 słówek zamieszczonych na 108 kartach, 50 kart rankingowych z wartościami 1-5 dla 10 graczy, 10 drewnianych pionków, planszę punktacyjną, którą równie dobrze możecie wymienić na kartkę, ale tak jest wygodniej, instrukcję.

Gra nie zajmuje wiele miejsca, pudełko jest niewielkie i szczelnie wypchane zawartością. Jeśli nie rozróżniacie barw, to i tak możecie się bawić, ponieważ karty indywidualne do głosowania oznaczone są również symbolami.

Na obu stronach kart haseł widzimy pojedyncze wyrazy – będą to obiekty, idee, pojęcia. Sędzia losowo rozkłada 5 kart i umieszcza je odkryte w kolejności dobierania z talii. Następnie w sekrecie przydziela mniejszych rozmiarów karty z numerami do danych haseł, „1” to najbardziej wartościowe słowo, a „5” ma najmniejsze znaczenie. Istotne, aby karty rankingu ułożyć sobie w kolejności na dłoni i przydzielić do kart ze słowami w sposób odbiegający od wyboru gracza, aby gest nas nie zdradził.

Podczas odkrywania kart warto wyjaśnić swoje postępowanie, określić skąd dany wybór, co uatrakcyjnia integrację uczestników.

Głosujący otrzymuje punkt za każdy trafiony numer. Dodatkowo osoba, która trafiła najwięcej odpowiedzi otrzymuje punkt bonusowy. Jeśli więcej graczy ma najwyższe wyniki, każda z nich premiowana jest dodatkowym punktem.

Gra kończy się w momencie, kiedy każdy z uczestników będzie sędzią, zatem to jego preferencje będą odgadywane. W przypadku remisu wygrywa osoba, która zdobyła najwięcej punktów w pojedynczej rundzie.

W przypadku gry drużynowej, każdy zespół ma swojego sędziego, którego partnerzy odgadują ranking haseł. Następnie wymieniają się rolami. Punkty dla drużyn liczymy po 6 rundach.

Gra urzeka prostotą mechaniki i surowością wykonania, które się jednak sprawdza, ponieważ skupiamy się nie na komponentach lecz na relacjach międzyludzkich i empatii względem drugiej osoby, która wybiera karty, decyduje o ich znaczeniu i kolejności. Kolejna istotna dla nas sprawa to zestawienia kart, które za każdym razem są efektem tasowania całego stosu, zatem będą różne. Nieczęsto zdarza się nam wartościować takie połączenia – dla przykładu, czy ważniejsza jest miłość czy pożywienie, a może pokój czy rodzeństwo do tego, plus do kompletu pasja zamykająca wyłożoną piątkę! A jednak, musisz je uporządkować i ułożyć sekwencję dla całości, którą potem reszta odgaduje. Interpretacja rankingu to kolejny element zabawy, bywa śmiesznie.

Przyjemna gra! A mając ją w wersji obcojęzycznej dodatkowo ćwiczymy język i poszerzamy gamę słownictwa. Polecamy!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy DRAWLAB

Film: „Say Whaaat” – unboxing

Film: „Say Whaaat” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Phalanx Games, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Snowdale Design, Sphere Games, TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!