Recenzja gry Horizons

Produkcja dla miłośników science – fiction, eksploracji kosmosu i rozwoju cywilizacji. Nam przypomina pozycje w rodzaju „Gaia Project”, „Twilight Imperium” czy też „Eclipse”, zatem konkurencja w galaktyce jest zacna i stale się zwiększa!

Horizons” to pozycja dla 2-5 uczestników w wieku od 14 lat oraz z czasem rozgrywki zajmującym ok. 60-75 minut. Gra funkcjonuje w oparciu o kafle, korzystamy również z kart i rozmaitych znaczników. Każdy z graczy otrzymuje swoją własną planszę gatunku z wypisanymi akcjami oraz strukturą organizacyjną dla kontroli swej ekspansji. Wielkie pudło powinno pomieścić jeszcze kilka rozszerzeń kart. Pierwsze pokażemy już niebawem!

Punkty zwycięstwa w grze zdobywamy poszerzając naszą wiedzę, którą pozyskujemy z odkrywania nowych światów oraz eksploracji systemów, a także wypełniając misje.

W naszej turze realizujemy dwie akcje. Możemy eksplorować, czyli ciągnąć kafel planety z worka i otrzymać żeton wiedzy. Dostosować świat do naszej aktywności – adaptacja warunków pozwala w przyszłości na budowlankę, dodatkowo dociągamy kartę sprzymierzeńca. Budować – kolonię lub wybrany kolektor metalu czy energii. Rozpocząć żniwa, czyli uzyskać zasób z postawionego obiektu – kolektora. Spiskować – wylosować dwie karty misji lub pojedynczą wraz z sprzymierzeńcem.

Eksplorując planety, powinniśmy pamiętać, że wokół każdej gwiazdy krąży ich sześć. Odkryty świat musi przylegać bokiem do płytki z wizerunkiem słońca. Gwiazd jest tyle, ilu graczy uczestniczy w zmaganiach. Dobierając sprzymierzeńca wybieramy konkretny typ postaci z dostępnych lub odrzucamy wierzchnią kartę ze stosu, ale wtedy jesteśmy zobligowany, aby dobrać kolejną – właśnie odkrytą. Budując struktury na planetach, umieszczamy je w jednym z trzech dostępnych pól na kafli, o wysokości opłaty informuje plansza gatunku. W przypadku wybudowania infrastruktury na planecie, na której egzystują już obiekty konkurentów, każda z obecnych tam ras otrzymuje wybrany przez siebie zasób. Przeprowadzając akcję żniw, otrzymujemy dobra ze wszystkich postawionych na planetach obiektów. Podczas realizacji akcji spiskowania dociągamy kartę misji i dopiero potem wybieramy kolejną – nie musimy decydować o rodzaju przed odkryciem pierwszej karty. Po zakończeniu swojej tury gracz nie może posiadać więcej niż 5 kart danego typu oraz więcej niż 10 znaczników danego rodzaju. Działanie z karty sprzymierzeńca uruchamia się w momencie zgodności symboliki karty i akcji, następnie karta jest przekładana na drugą stronę, a przy kolejnym użyciu odrzucana lub eliminowana z rozgrywki.

Zakończenie gry następuje natychmiast, gdy gracz wybuduje komplet swoich kolonii. Noty otrzymujemy za ukończone karty misji, każdy znacznik wiedzy warty jest jeden punkt. Dla każdego z systemów określamy kontrolę danej rasy poprzez sumowanie wartości za postawione obiekty – kolonie warte są 2 punkty, a kolektory 1 punkt. Osoba mająca najwyższe noty z kontroli systemu otrzymuje 6 punktów, kolejna 3 punkty. W przypadku remisu przy gwieździe para liderów otrzymuje po 3 punkty, a kolejny gracz nie zdobywa punktów. W sytuacji równych not na drugiej pozycji, gracze otrzymują po 1 punkcie. Rozpatrując remisy w ostatecznych punktach uzbieranych przez graczy, zwycięzcą jest osoba mająca najwięcej zasobów, jeśli i w tym przypadku wynik pozostanie nierozstrzygnięty, sprawdzamy kto otrzymał najwyższe noty z kart misji. W grze dwuosobowej nie zdobywa się punktów za kontrolowanie systemów, ale pojedyncze za każdy świat.

Plansze graczy są dwustronne, jedna z wersji jest zaawansowana i różnicuje daną rasę – każda ma bonusowe umiejętności. „Species 1825” może aktywować sąsiedni świat i przenosić kolektory pomiędzy planetami oraz systemami opłacając to znacznikami wiedzy. „Narah” aktywuje światy nadrzewne, mroźne i oceaniczne, nie może wejść do typu pustynnego, gazowego i wulkanicznego. „Quillion” zakłada kolonie jedynie na cudzych strukturach, podobnie kolektory opłacając znacznikami wiedzy. „Drej” tworzy kolonie jedynie na gwiazdach, nie w światach – planety. „Traachet” stawia zdublowane kolektory – kolejny układany jest na poprzednim. Misje oddziałują na wybór i lokalizację budowanych obiektów oraz ułożenie kafli w systemach, gdyż za konkretne układy i struktury otrzymujemy dodatkowe punkty.

Pozycja usatysfakcjonuje wszystkich, którzy kochają tematykę odnoszącą się do zdobywania kosmosu, wyścigu do gwiazd i kontrolowania uniwersum. „Horyzonty” to gra przypominająca te wymienione we wstępie do dzisiejszej recenzji, natomiast nadająca się do prowadzenia rywalizacji z młodszymi graczami – można śmiało startować już z uczniem szkolnym i dopasować poziom trudności do umiejętności dziecka. Zaletą „Horizons” jest również stosunkowo krótki czas rozgrywki, ponieważ nie zawsze możemy poświęcić połowę dnia na prowadzenie jednej partii. Pasjonującą atmosferę dobrej zabawy potęguje piękna oprawa genialnego ilustratora – absolutny TOP! Wydawca już opublikował nowe karty, więc gra będzie się rozwijała – wspaniale!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy DAILY MAGIC GAMES.

Film: „Horizons” – unboxing

Film: „Horizons” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Phalanx Games, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Snowdale Design, Sphere Games, TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!