Recenzja gry planszowej W roku smoka

Od momentu pojawienia się w domu „Zamków Burgundii”, które stale goszczą na naszym stole, raczej uważnie śledzimy wszystkie nowe tytuły Stefana Felda. Właśnie pojawiła się znakomita okazja, aby nabyć „W roku smoka”, o które warto było prosić na urodziny córki. Ta gra – jedna z najlepszych tego autora, w cenie poniżej czterech dyszek, wow! Zamówiona i sprezentowana bez zastanowienia, a czekamy jeszcze na podobnie obniżki i w ogóle dostępność „Trajana”.

Gry projektanta, którego śmiało należy nazywać wybitnym, nie są może ładne, na pierwszy rzut oka wydają się także bardzo skomplikowane i mocno analityczne, natomiast czujemy w nich dramatyzm walki z losem, co raduje wszystkich entuzjastów planowania i podejmowania złożonych decyzji, ponieważ siłą rzeczy staramy się przewidywać i przeciwdziałać zagrożeniu. Ponadto, pojawia się tutaj balansowanie na granicy przepaści, zawsze mamy wrażenie, że zabrakło nam czasu czy też środków do realizacji wszystkich zamierzeń, a to wzmaga emocje, ponieważ ciągle pragniemy kontynuować i poprawiać nasze wyniki.

In the Year of the Dragon” ro gra planszowa przeznaczona dla 2-5 uczestników, w wieku od 12 lat (tylko oficjalnie, ponieważ dziecku można asystować), czas rozgrywki zajmuje 75 – 100 minut, co również po części zależy od praktyki graczy. Produkt, który opisujemy to wersja na „10 urodziny gry”, zawiera dodatki „Wielki mur chiński” oraz „Wielkie wydarzenia” – oba reprezentują znikome komponenty, aczkolwiek rozszerzenia te mogą wiele namieszać w rozgrywce i jeszcze mocniej różnicują każdą partię oraz przedłużają żywotność pozycji.

Po otwarciu opakowania cieszy nas instrukcja, ponieważ bardzo lubimy edycję tekstu, gdzie w bocznej kolumnie zestawiono najważniejsze fakty, to się sprawdza! Wewnątrz opakowania znajdziecie planszę, która wygląda surowo, ogrom żetonów – ilustracje odbiegają od tych z najnowszych produkcji dostępnych na rynku, ale nadal czuje się tutaj klimat Chin – kaligrafia, postaci, monety z dziurką, karty, itp.

Bez wdawania się w szczegóły, fazy gry dzielimy na użycie bieżących pracowników – coś na wzór zbierania surowców, ich rekrutację i zakwaterowanie w pałacach, obronę przed negatywnym wydarzeniem – utrata wypracowanych korzyści, rozdawanie punktów i tak przez 12 miesięcy, a w każdym ciężki orzech do zgryzienia, bo przeszkody aż się piętrzą!

Podatki i ich poborcy to gromadzenie funduszy. Budowa i rzemieślnicy to przerabianie młotków na kolejne piętra pałacowych włości (do trzech na obiekt), aby pomieściły kolejnych dworzan. Zbiory i rolnicy to zapasy misek z ryżem na głodne dni. Pokaz fajerwerków to pirotechnicy i gwarancja większego show ku uciesze władcy, czyli nagroda po imprezie dla liderów. Parada wojskowa – wojownicy nie są tylko po to, aby być pierwszym w kolejce do tury, ale ochraniają nas przed Mongołami podczas oblężenia. Badania uczonych to księgi wiedzy, które bezpośrednio przekładają się na punkty, podobnie jak posążki Buddy u mnichów, aczkolwiek tutaj na finiszu rozgrywki i w ramach wysokości pałaców (mnożnik figurki razy piętra). Będą też uzdrowiciele, którzy ochronią naszych poddanych przed zarazą, damy dworu i przywileje, bo w tej grze smok to punkt! Wydajemy karty za pobranie postaci, zajmujemy znacznikiem smoka grupy kafli, aby je wykorzystać (płacąc do banku za konkurenta lub rezygnujemy z akcji inkasując 3 juany na potem).

Wszystkie te postaci i potrzeby zaspokajane w związku z ich pozyskaniem pomagają nam przetrwać: daninę dla cesarza (4 juany lub zwolnienie pracownika za każdy brakujący krążek), suszę (miska ryżu za każdy zamieszkały pałac, niezaopatrzony traci jednego z mieszkańców), festiwal lampionów (6 i 3 punkty za najbogatsze zbiory fajerwerków odpalone w niebo i utrata połowy zapasów), inwazję Mongołów (hełmy przerabiane na punkty, najsłabszy traci jedną z postaci), zarazę (utrata trzech pracowników, każdy moździerz to ratunek dla chorego). Po każdym wydarzeniu wszystkie niezamieszkałe pałace tracą po jednym piętrze.

Noty na koniec rundy to punkt za każdy pałac (nieważne czy pusty czy niski), punkty za smoki z wachlarzy dam dworu oraz przywilejów (uprzedni zakup za 7 lub 2 juany). Na końcu rozgrywki każda z utrzymanych postaci warta jest 2 punkty, mnisi (mnożnik posążków i pięter miejsca przebywania), pieniądze (po sprzedaniu dóbr za 2 juany, za każde 3 juany otrzymujemy 1 punkt).

Wielki chiński mur” to nagroda wskazana na żetonie przy budowie, a kiedy fortyfikacja stawiana wspólnie przez wszystkich graczy osiągnie poziom kafli inwazji Mongołów – po 1 punkcie za każdy dołączony żeton w kolorze gracza. Jeśli mur jest zbyt krótki i nie sięga kafli wydarzenia, to gracz, który najsłabiej wsparł budowę traci 1 postać. Ciekawe urozmaicenie, które nawiązuje do historii i kultury, ale także kolejna trudność do pokonania!

Wielkie wydarzenia” są rozpatrywane w 7 rundzie, wśród nich znajdziemy: „festiwal lampionów” (punkty za postacie), Budda (jak z mnichami), „trzęsienie ziemi” (utrata 2 pałacowych pięter), „powódź” (oddanie połowy elementów zaokrąglając w dół z juanów, fajerwerków, ryżu), „zaćmienie słońca” (zdublowane 7 wydarzenie), „erupcja wulkanu” (przesunięcie postaci na początek toru kolejności tur), „tornado” (odrzucenie 2 kart postaci).

Gra jest wymagająca, ale piękna w zastosowanym modelu jej rozgrywania. Wszystkie postaci, umiejętności oraz wydarzenia są ze sobą ściśle połączone i ta relacja jest mocno widoczna i wysoko emocjonująca w tej grze. Atmosfera rozwoju gigantycznego imperium, mającego przetrwać dzieje angażuje nas całych. Strategia, po części ekonomia, a przede wszystkim inteligentne zarządzanie! Cudowna gra, zwłaszcza przy komplecie uczestników.

Film: „W roku smoka” – unboxing

Film: „W roku smoka” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Phalanx Games, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Snowdale Design, Sphere Games, TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!