Recenzja gry planszowej Wingspan Na skrzydłach

Miło nam przedstawić nowe wydawnictwo, z którym współpracujemy, czyli „Stonemaier Games” oraz ich najnowsze dzieło, o którym zagraniczni recenzenci wypowiadają się w samych superlatywach, a więc „Wingspan”. U nas pozycja nie zostanie wydana jako „rozpiętość skrzydeł”, natomiast również pod ładnym tytułem „Na skrzydłach”.

Wingspan” to gra planszowa, w której zajmujemy się ptakami, różne są powody naszego zainteresowania i wspierania rozwoju skrzydlatych stworzeń, natomiast staramy się, aby móc wyżywić ich jak najwięcej, aby przyleciały i żeby złożyły jajeczka lub też masowo polowały, ewentualnie łączyły się w stada. Gra przeznaczona jest dla 1-5 uczestników, czas rozgrywki zajmuje ok. 40-70 minut, a pozycja dedykowana jest dla graczy w wieku od 10 lat. Z tematyki gra odrobinę przypomina nam „Ewolucję” – łowy, żywienie zwierząt.

Drobne napisy w podstawowym języku angielskim, większość informacji ukazanych na ikonach, śliczne ilustracje ptaków, wieża do kości żywienia niczym prawdziwy karmnik i rewelacyjne drewniane jajeczka, z których ta gra słynie to główne wyznaczniki reprezentujące ten produkt. Mechanika gry jest bardzo intuicyjna, a z kart aktywacji ptaków tworzymy własne silniczki napędowe na potrzeby przyszłych zdarzeń.

Po otwarciu wyjątkowo podobają nam się nie tylko komponenty i obrazki, ale przede wszystkim wygodne opakowania do przenoszenia kart i jajeczek. Każda z planszy osobistych graczy to również więcej niż zwykły kawałek tektury, wykonanie bardzo nam przypadło do gustu i może być wyznacznikiem dla innych produkcji na rynku.

Na dobry początek każdy z graczy otrzymuje planszę, 8 kosteczek akcji, 5 żetonów pokarmu – pojedyncze krążki każdego rodzaju, 5 kart ptaków oraz 2 prywatne cele bonusowe, z których jeden odrzucamy. Za każdą kartę ptaka, którą chcemy zatrzymać musimy oddać pojedynczy żeton pokarmu, siłą rzeczy, jeśli zatrzymamy wszystkie, nie mamy czym ich wyżywić. Walczymy o 4 z 16 celów głównych (żetony są dwustronne) dla każdej z 4 rund. Możemy również wybrać model punktowania – rywalizacyjny z nagrodami tylko za trzy miejsca na podium lub raczej liberalny dla mniej konkurencyjnej rozgrywki za każdy spełniony cel rundy – nie tylko dla liderów.

Akcje wybierane z planszy to zagrywanie karty ptaka z ręki do siedliska, zdobywanie pożywienia z karmnika, składanie jaj, dociąganie kart ptaków. Otrzymujemy korzyści z pierwszego wolnego po prawej stronie pola w danym rzędzie i potem aktywujemy poszczególne zdolności ptaków z brązowych ramek w danej linii. Po rozdzieleniu wszystkich kostek akcji runda dobiega końca, przydzielane są punkty za cel z danego etapu gry i wykładane trzy nowe karty do pobrania – wcześniej nie uzupełniane. Każda nowa runda to jedna akcja mniej do wykorzystania, ponieważ znaczniki pozostawiamy na planszy wyników.

Na koniec gry zdobywamy punkty z kart posiadanych ptaków, z kart bonusowych i żetonów celów, za jaja na kartach, żetony pożywienia, karty pod spodem – stado lub ofiary drapieżników. Żetony z rund to punkty za kombinacje – rodzajów gniazd, ilości jajek na kartach, ptaków danego siedliska, nagrody za nazwy geograficzne ptaków lub od imion ornitologów czy też kolorów upierzenia, za gatunki drapieżne, stadne, o określonej rozpiętości skrzydeł – nawiązanie do oryginalnego tytułu gry, za określone żywienie ptaków, karty na ręce, itp.

Wykładamy karty wydając żetony pożywienia oraz jajka, w zależności od lokalizacji w naszym siedlisku. Niektóre karty posiadają polecenia „gdy zagrywasz”, inne działają pomiędzy turami konkurentów. Żetony pożywienia zdobywamy poprzez wyciąganie kości z karmnika i pobór żetonu zgodnego ze ścianką, w wybranych momentach gry możemy również opcjonalnie oddać kartę ptaka za kolejną kość z pożywieniem. Akcja składania jaja uruchamiana jest z linii poziomej strefy łąki, na kartach widnieją limity jaj dla ptaków, niektóre kradną cudze, w wybranych monetach gry wydajemy pożywienie, aby zdobyć kolejne jajko ustawiane później na wybranej przez gracza karcie ptaka. Dla celów gry warto rozróżnić typy gniazd: platforma, czara (plecione, miseczka), dziupla, składane na ziemi, uniwersalne (wszystkie poprzednie). Z linii ptaków mokradeł zdobywamy nowe karty z trzech widocznych lub dociągając w ciemno, ewentualnie wykluwa się jajko i mamy nowego, małego gościa.

Aktywowane zdolności ptaków: brązowe za każdym razem w turze gracza, różowe – pomiędzy turami graczy, białe – przy zagrywaniu karty, raz jedyny. Działania te są opcjonalne. Ptaki drapieżne mogą polować na gryzonie czy ryby – rzucamy kostkami poza karmnikiem, jeśli wypadnie poszukiwany symbol – bierzemy żeton pokarmu. Bardziej efektywne są łowy na mniejsze ptaki, sprawdzamy rozpiętość skrzydeł na wierzchniej karcie stosu dobierania i mniejsze gatunki wsuwamy pod kartę drapieżcy. Podobnie postępujemy w przypadku formowania stada. Wybrane gatunki robią zapasy, którymi nie żywimy nowych ptaków.

Do sposobu rozgrywania akcji szybciutko się przyzwyczajamy, są bardzo logiczne, a każdą wykonuje się podobnie. Istotny jest wybór ptaka i jego miejsce w siedlisku, im dalej na prawo, tym więcej aktywacji w linii i tworzenie się potencjalnych kombosów. Karty zbieramy również pod cele rundy oraz nasze indywidualne. Na kartach znajdziemy drobne informacje edukacyjne – ciekawostki z życia ptaków, występowanie. Oznaczenia gniazdowania i wylęgu, a także zdobywanie pokarmu również naśladują naturę, oczywiście z ograniczeniami dostosowania do warunków gry planszowej.

Wingspan” jest grą ładnie wykonaną, stosunkowo prostą do rozgrywania, chociaż żeby wygrać trzeba wykazać się umiejętnościami i mieć odrobinę szczęścia w kartach czy też kościach. Świetnie ukazano środowisko życia i zwyczaje ptaków. Każdy miłośnik skrzydeł musi ją mieć w swojej kolekcji, natomiast my polecamy również osobom, których natura nie pasjonuje, ponieważ takie gry zachęcają do jej obserwacji i odkrywania tajemnic, a zabawa jest rewelacyjna!

Prawdopodobnie najlepsza gra tego roku, pozostaje w naszej kolekcji.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy STONEMAIER GAMES.

Film: „Wingspan” – unboxing

Film: „Wingspan” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Phalanx Games, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!