Recenzja gry Venture Angels

W tej grze na przekór standardom – jesteśmy już milionerami i nie musimy gromadzić, raczej pomnażamy nasz majątek lub tracimy inwestując w zbyt ryzykowne projekty. Pozycja nie tylko z nazwy kojarzy się z „venture capital”, czyli dofinansowaniem młodych przedsiębiorstw w celu ich rozwoju i wzrostu wartości, a następnie przyszłej odsprzedaży z zyskiem. Nasze myśli błądzą również wokół doświadczeń „aniołów biznesu”, którzy zarabiają na udziałach w przedsiębiorstwach innowacyjnych, będących w bardzo wczesnych fazach swego wzrostu. 

Venture Angels” to gra karciana dla 3-8 uczestników zabawy w wieku od 8 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 20 minut. Autorem gry jest Bruno Faidutti, twórca takich hitów jak „Cytadela”, „Diamenty”, „Maskarada”, z kolei artystą Ian O’Toole, który ozdabiał takie pozycje jak „The Gallerist” czy też „Lisboa”.

Jest to gra ekonomiczna, silnie kojarzona z giełdową, w której ważną rolę odgrywa blefowanie, aukcje i zakłady oraz tworzenie zestawów najbardziej lukratywnych i zdywersyfikowanych inwestycji. Wewnątrz opakowania znajdziecie 24 kafle projektów, 26 żetonów przeznaczonych do inwestowania, 5 znaczników graczy i księgę zasad.

Po otwarciu produktu zwracamy uwagę, że otrzymujemy kafelki, nie są może specjalnie mocne, ale zawsze trwalsze od standardowych kart. Ilustracje w klimatach szkiców laboratoryjnych, kreska podobna do tej z książek o „Mikołajku”. Tematyka to innowacyjne pomysły i rozwinięcie najnowszych wynalazków czy też próba odpowiedzi na odwieczne tajemnice i nurtujące nas pytania odnośnie człowieka we wszechświecie.

Kafle podzielone są na trzy barwy i zasadnicze rodzaje: wyznaczanie nowych horyzontów dla ekspedycji, odkrywanie człowieka i eksperymenty biologiczne, technologie i maszyny. Żetony twarde, przypominające te z gry „Splendor” – super jakość i wygoda manipulowania!

Gra składa się z trzech rund, na początku każdej odsłaniamy obszar kampanii, czyli pięć projektów z wierzchu stosu – ilość jest uzależniona od liczby graczy. W swojej turze trzeba umieścić żeton finansowania pod określonym projektem, tylko pojedynczy krążek i bez możliwości spasowania.

Po ruchach graczy następuje odsłanianie żetonów i sumowanie wartości bez podziału na uczestników, oddzielnie dla każdej inwestycji. Jeśli całkowita wartość z żetonów pod projektem nie przekroczy jego wartości – kafel zostaje odrzucony, podobnie dla inwestycji, która okazała się najwyżej dofinansowana ze wszystkich dostępnych – zbyt płytka, powszechna. W przypadku remisujących wartości płytkę otrzymuje osoba, która ustawiła swój żeton wcześniej. Po rozdaniu projektów, żetony finansowania wracają do właścicieli.

Nową rundę rozpoczyna gracz z największą liczbą zdobytych kafli – najsławniejszy, w przypadku remisu ten z nich, który siedzi bliżej uprzedniego rozpoczynającego. Ze swojej puli żetonów musimy jednak odsłonić tyle, ile posiadamy zdobytych projektów – ze względu na fakt, że teraz inni inwestorzy mają na nas oko, patrzą nam na ręce. Z kolei osoba, która dokonała najmniejszych inwestycji, otrzymuje krążek bonusowy, jeśli jest takich więcej – nikt nie dostaje żetonu. Dodatkowy, szósty krążek zazwyczaj wykładamy na samym końcu, na zamknięcie rundy.

Po trzeciej rundzie gra dobiega końca. Punty otrzymujemy za najwyższą wartość projektu w każdej kategorii, pozostałe są warte jedynie pojedyncze punkty – warto inwestować w zróżnicowane inwestycje i przede wszystkim w te najbardziej wartościowe. W przypadku remisu, wygrywa osoba z najwyższą wartością pojedynczego kafla.

Autor pisze, że gra była inspirowana jego doświadczeniem z platformą „Kickstarter”, ponieważ wybrane gry planszowe tam zakupione okazały się przereklamowane, ale wśród wielu znalazły się także perełki – tak jest w każdym inwestowaniu, bo niesie ono ze sobą pewne ryzyko błędnych wyborów.

Jest to krótka gra, w którą jednak bawimy się bardzo wesoło. Pojawia się zgadywanka, ponieważ wszyscy próbujemy przewidzieć ruchy przeciwników odnośnie wartości na krążkach. Należy również uważać, żeby nie przedobrzyć, gdyż najsilniej obstawiony projekt odpadnie, czasem też liczymy na kompana przy kafli i się nie doczekamy. Generalnie jest ciekawie, atmosfera także dobra – zabawa nas wciąga.

Przyjemna, mała gra z interesującą finansową tematyką i pięknymi żetonami. Na imprezę w korporacji, a najlepiej – w banku, nadaje się znakomicie! Uczy też dzieci, że warto i należy inwestować, chociaż można czasem stracić swój wkład!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy MANDOO GAMES.

Film: „Venture Angels” – unboxing

Film: „Venture Angels” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Phalanx Games, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!