Recenzja gry planszowej Gaja Projekt

Dzisiaj gra, którą śmiało można nazwać wielką, nie tylko ze względu na rozmiary pudełka. Przyznam, że długo zastanawialiśmy się nad zakupem „Projekt Gaja”, ponieważ regał na domowe zbiory jest prawie zapełniony, a ze względu na codzienne recenzje, czas ucieka zbyt szybko i bywa ciężko zasiąść przy czymś długim. Zdecydowaliśmy się z kilku powodów: jedyna gra w tych klimatach, którą posiadamy to „Roll for the Galaxy” – świetna, chociaż czytanie wszystkich opcji na kaflach staje się powoli męczące, dwie podobne gry utrzymujące się w światowej czołówce to świadectwo, że mechanika musi być naprawdę znakomita, niedawne zamieszanie wokół krajowego wydawcy, bo jeśli mielibyśmy stracić kiedyś w przyszłości możliwość nabycia takiego tytułu to byśmy bardzo żałowali.

Gaja Projekt” – w sumie czemu nie w tej kolejności? To gra planszowa dla 1-4 uczestników w wieku od 13 lat, czas partii wynosi 60-150 minut, w zależności od składu. Zacząć trzeba od tego, że gra jest raczej brzydka – ilustracje symboliczne, silnie schematyczne, natomiast posiada znakomity model gry, który z tematyki porównać można do „Terraformacji Marsa”, z tą różnicą, że tutaj zajmujemy się grupami planet i projekty są nie z kart lecz żetonów i drzewek umiejętności, postawiono też na fizyczną rozbudowę w postaci budynków na planszy. Interesujący jest cykl mocy, który przypomina nam ruch znaczników na planszach graczy w „Cywilizacja: Poprzez wieki”. Ta produkcja ma jeszcze to wspólnego z wielkim bestsellerem, że instrukcja jest podobnie skomplikowana, no prawie…

W tej grze będziemy osiedlali się na macierzystych planetach naszej frakcji, zielonych Gaja za znaczniki KIK (wydawane też za jednorazowe zwiększenie zasięgu), fioletowych Transplanetach przy wykorzystaniu dostosowawczych statków kosmicznych „Gajaformerów”, pozostałych ziemiach – opłacając koszty terraformacji według stawek z drzewek rozwoju. Koszty terraformacji muszą zostać opłacone w całości razem z budową kopalni, ten proces jest zróżnicowany kosztowo dla frakcji i planet. Nasze statki wysyłamy w turze, przesuwając znaczniki energii na zielone pole planszy osobistej, ale dopiero w kolejnej rundzie gry (jest ich łącznie 6), będzie można zamienić planetę na zieloną, odzyskać statek zastępowany przez kopalnię i przesunąć znaczniki energii do dalszego wykorzystania.

Będziemy rozwijali nasze umiejętności, aby zwiększyć zasięg na planszy i dotrzeć do oddalonych planet, obniżyć koszty terraformacji i energię wysyłki Gajaformera, podnieść przychód – ikona dłoni (zarobek – kasa, przesunięcie energii, ruda zużywana przy terraformacji i budowie), pozyskać wiedzę inwestowaną w podnoszenie się na drzewkach umiejętności.

Stawiając budynki ustanawiamy przymierza, za które zdobywamy punkty i zasoby, tu wykorzystujemy satelity opłacane energią (wyrzucanie znaczników poza obieg). Lokacje laboratoryjne pozwalają nam na korzystanie z żetonów technologii (bez dublowania i przy okazji wzrost na drzewkach umiejętności), a prowadząc podstawowe badania, możemy zakryć standardowy żetony zaawansowanym, jeśli uzyskaliśmy poziom 4 lub 5 rozwoju i mamy już przymierze. Najwyższe miejsca w rozwoju umiejętności zajmowane są przez pojedyncze pionki graczy.

Możemy również korzystać z limitowanych w danej rundzie akcji – fioletowe, zielone i pomarańczowe pola, które zakrywamy znacznikami i odkrywamy dopiero w kolejnej rundzie. Ostatnią z możliwości jest spasowanie, żetony bonusowe są wymienne i następuje ich ciągła rotacja w puli równej ilości graczy plus 3 sztuki.

Są jeszcze akcje poboczne, które nie wliczają się do limitu, czyli wymiana surowców. Ponadto nieobligatoryjne, pasywne pozyskiwanie energii. Kiedy konkurent stawia swoje budynki w naszym sąsiedztwie (do 2 pól), w zależności od mocy naszej budowli przesuwamy odpowiednią, przypisaną domostwu ilość energii, oddając punkty o wartości o jeden mniej niż energia naszego budynku.

Punkty zdobywamy z żetonów każdej rundy, technologii, za przymierza, z dwóch głównych celów za miejsca w rankingu (przy parze pojawia się gracz fikcyjny), za poziom rozwoju na umiejętnościach, za posiadane na koniec surowce.

Projekt Gaja” jest super, pomimo że pierwsze partie są męczące, ponieważ bawimy się z instrukcją w ręku. W tej grze czuje się nie tylko terraformację jak w bitwie o Marsa, ale też ekspansję w kosmosie, czego tam raczej nie uświadczymy. Jest mniej czytania i do kontrolowania, co w „Terraformacji Marsa” może być uciążliwe, kiedy posiadamy wiele trwałych modyfikatorów, tam jednak zaczynamy z marszu, ponieważ wszystko jest na wstępie jasno wyjaśnione. W tej grze mamy mniej losowości, ponieważ nie wybieramy z przypadkowych kart ze stosu. Atmosfera jest lepsza w „Terraformacji Marsa”, natomiast tutaj czuje się większą powagę – strategia rozwoju i rozprzestrzenienia się.

O tej grze można długo opowiadać, ja zrobiłem to odrobinę pośpiesznie, natomiast starając się opisać w skrócie wszystko to, co ofiaruje nam ten rewelacyjny produkt. Pozycja z pewnością zostanie u nas w kolekcji, prawdopodobnie zastąpi wspomnianą na początku tekstu „Roll for the Galaxy”, chociaż nie tak od razu, gdyż grzechoczące kubeczki mają swój urok. Warto czekać na promocyjną cenę i zgarnąć ten produkt dla siebie!

Film: „Projekt Gaja” – unboxing

Film: „Projekt Gaja” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Phalanx Games, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!