Recenzja gry planszowej Kurierzy

W tej grze mamy nie dać się zdemaskować, to stwierdzenie może być jednak mylące, ponieważ to nie jest gra dedukcyjna. Wcielamy się w rolę emisariuszy Armii Krajowej, którzy z narażeniem życia roznoszą meldunki w okupowanej przez nazistowskie Niemcy Europie. W dzisiejszej recenzji – o klimatycznej strategii wydanej przez prawdopodobnie najlepsze muzeum w Polsce!

Miło nam powitać nowego partnera naszego bloga, mowa o Muzeum Powstania Warszawskiego! Zachęcamy, żeby wybrać się z rodziną i odwiedzić wystawę, a jeśli już widzieliście, skorzystać z odbywających się cyklicznie spotkań w ramach „Placówki dobrych gier” – przedsięwzięcie to odbywa się we współpracy z wydawnictwem Granna, które wyprodukowało grę „Kurierzy”. Zachęcamy nie tylko to prowadzenia fascynujących rozgrywek, ale również do lektury wciągającej książki „Kurier z Warszawy”, a jeśli wolicie filmy, to w kinach wyświetlany jest „Kurier”, który zbiera bardzo dobre recenzje.

Kurierzy” to gra planszowa dla 2-4 uczestników w wieku od 10 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 45 minut. W trakcie zabawy wcielamy się w patriotów, takich wielkich jak Jan Nowak-Jeziorański czy Jan Karski, a to tylko ci najbardziej znani, bo wybitnych osobistości jest tutaj więcej. Projektantem gry jest Filip Miłuński, którego znamy chociażby ze znakomitej gry „Capital”.

Przyznam, że zawsze interesują nas projekty sygnowane przez państwowe placówki kultury, ponieważ zazwyczaj poza interesującym produktem rozrywkowym, czytaj zabawką, otrzymujemy również znakomitą warstwę edukacyjną, a to istotne, żeby dzieci i młodzież poznawały historię i rozwijały w sobie patriotyzm. Pozycja była przez nas wyczekiwana i wzbudziła gorące emocje.

Opis zaczynamy od zbyt dużego pudła, które kryje niemało pustej przestrzeni, natomiast nie samą ilością człowiek żyje, wystarczy wspomnieć genialnego „Rekina”, aby przekonać się, że dobra gra to przede wszystkim piękna idea!

Każdy z nas otrzymuje pionek i kartę z sylwetką (i umiejętnością specjalną) kuriera, który swą misję rozpoczyna w Warszawie. Ponadto losujemy jedną z kart „Mylny trop” (przemieszczenie pionka wroga na sąsiednie pole) lub „Most” (przeskoczenie gestapowca lub kuriera), a do tego kompletujemy rękę 5 kart „kontaktów” (zielne).

W trakcie tury będziemy uzupełniali wachlarz z własnego stosu dobierania lub przemieszczali emisariuszy, ewentualnie pionki wroga poprzez aktywowanie kart z ręki – odkładanych na własny stos kart odrzucanych. Granice omijamy drogą lądową, wodną lub poprzezmost powietrzny” – tylko nad lądem. Meldunki wozimy pomiędzy Warszawą, Budapesztem, Sztokholmem, Londynem, Gibraltarem – są to miasta docelowe, czyli lokacje dla nas bezpieczne, do których wstępu nie mają gestapowcy (rozpoczynają w Berlinie i Wiedniu) oraz Kriegsmarine (początkowo cumuje w Marsylii i Antwerpii).

Karty podstawowe gwarantują nam zazwyczaj pojedynczy ruch oznaczony gwiazdką, po wykonaniu misji zdobywamy żetony i nagrody (niebieskie karty), które umieszczamy na spodzie stosu kart wykonanych, tutaj pojawia się spójnik „i” oraz dwie gwiazdki oznaczające podwójne przemieszczenie naszego pionka.

Wykonując ruch, za każdym razem przesuwamy znacznik aktywności Niemców. Po wykonaniu cyklu pionki przemieszczają się w kierunku kuriera, który posiada największą liczbę kart na ręce lub w przypadku remisu – najwyższy numer na wierzchu stosu odrzucania. Nie cofamy kuriera jeśli gestapo lub Kriegsmarine przemieści się na pole zajęte przez pionek, który nie wzbudził podejrzeń Niemców.

Nowy stos dobierania tasujemy z kart odrzuconych, poza wierzchnią. Jeśli pionek Niemców stanie na polu emisariusza, ucieka on do miasta skąd pobrał żeton meldunku, odkładamy krążek na miejsce. Jesteśmy bezpieczni w mieście docelowym, a także nazwanym na karcie, nawet jeśli znajduje się tutaj okręt bądź gestapowiec.

Po dostarczeniu odpowiedniej liczby meldunków następuje zakończenie gry, w przypadku remisu punktowego, liczymy ilość krążków.

Kurierzy” przypominanam gry wojenne, chociaż nie jest to ten gatunek, podobni również do gier dedukcyjnych, chociaż tutaj zamiast ukrywać się przed tropicielem-graczem, unikamy pościgu w ramach systemu sztucznej inteligencji, która odgradza nas od trasy wiodącej do zakończenia misji. Produkt jest pięknie wykonany, posiada ciekawą mechanikę, która będzie znakomitym wstępem do powyżej opisanych rodzajów gier. Warto zakupić także ze względu na wartość edukacyjną, bo to autentyczne postaci oraz realny świat w ogniu II Wojny Światowej.

Jesteśmy zachwyceni, że nareszcie w instrukcji nie używa się sformułowań fałszujących historię, że to niby nie Niemcy lecz „naziści” bądź „hitlerowcy” mordowali Polaków – wybierając partię bądź formę rządów nie zmieniamy przecież narodowości. Jest to bardzo ważne, szczególnie, że tak łatwo jest nam przypisywać kłamstwo „polskich obozów zagłady”.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy MUZEUM POWSTANIA WARSZAWSKIEGO.

Film: „Kurierzy” – unboxing

Film: „Kurierzy” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Phalanx Games, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!