Recenzja gry planszowej War Chest

Nowy partner na naszym blogu wraz z genialnym produktem, z wysokim prawdopodobieństwem będzie to najlepsza gra logiczna opisywana przez nas w tym roku i gorąco zachęcamy do jej wydania u nas w kraju. W rankingach gier abstrakcyjnych ta pozycja zajmuje już fenomenalne, coraz wyższe lokacje, z biegiem czasu z pewnością posypią się nagrody. W tym roku „Alderac Entertainment Group” wydał też bardzo interesującą i polecaną „Space Base” – tym razem typowo dla rodziny i również postaramy się, żeby wam ją zademonstrować.

War Chest” jest grą nie tylko logiczną czy też abstrakcyjną, można ją również oceniać w kategoriach gier wojennych, gdzie wrogie armie spotykają się na arenie działań i prowadzą konflikt, zresztą wielką zaletą tego produktu jest odtwarzanie słynnych bitew, chociażby pod Gaugamelą pomiędzy wojskami macedońskimi Aleksandra Wielkiego, a perską armią Dariusza III. Wizja zmiany biegu historii jest bardzo atrakcyjna!

Skrzynia wojny”, a może „Skrzynia wojenna”, nam kojarzy się z symulacją konfliktu, miniaturą zamkniętą w skrzynce lub też szkatułce, którą otwieramy i przenosimy się na pole bitwy. Gra przeznaczona jest dla 2 lub 4 graczy – włączane są boczne sektory. Formalnie zalecana dla graczy w wieku od 14 lat, co jest odrobinę zawyżone, gdyż po zapoznaniu się z regułami i drobnej praktyce już o kilka lat młodsi uczestnicy śmiało dadzą radę. Autorami gry są Trevor Benjamin oraz David Thompson, my ich znamy z „Orc-lympics”, ale znakomita jest podobno „Pavlov’s House” i tej grze już bliżej tematycznie do dzisiejszej propozycji.

Zaczynamy od wyglądu i mechaniki. Pudło nietypowe, ponieważ głębokie i rzeczywiście podobne do skrzyni. Wewnątrz przede wszystkim mocne żetony, ciężkie krążki o znakomitej jakości, podobne do tych używanych w „Splendor”. Jest też plansza, przyznam, że jak na kształt i rozmiary opakowania, całkiem spora – spodziewaliśmy się mniejszej i była miłym zaskoczeniem. Całość dopełnia kilka kart i woreczki z mocnego materiału, a także segregator na monety, który raz umieszczony na dnie szkatułki już raczej tam pozostanie, ponieważ jest ściśle dopasowany. Instrukcja jest długa, ale bardzo szczegółowa, reguły dobrze streszczono na końcu opracowania.

Naszym celem jest zajęcie strategicznych lokacji, kto umieści wszystkie znaczniki kontroli, wygrywa bitwę! Nasze jednostki to monety, liczebność rodzajów wojska jest ograniczona, w swoich turach wykładamy je na przemian, z trzech ukrytych w dłoniach, uzupełniając losowo z worka. Karty wyznaczają taktyki i poruszanie się oraz ataki konkretnych jednostek, monety wydajemy z ręki, zakryte lub odkryte. Zawartość przyszłego worka określają nam krążki ze stosu odrzuconych, które zapełnią pustą sakwę. Na liczebność danych jednostek można oddziaływać poprzez dodawanie monet z dostawy – jawnego zapasu gracza przy planszy.

Posiadając krążek na ręce możemy go umieścić na planszy na kontrolowanym punkcie. Mając identyczną monetę, możemy podwyższyć stos wzmacniając jednostkę.

Przemieszczając się lub atakując konkretną jednostką musimy odrzucić z ręki identyczną, odkrytą monetę, podobnie przy kontrolowaniu terenu – w tym przypadku umieszczamy pod monetą znacznik kontroli.

Wydając zakryty krążek przejmujemy inicjatywę, czyli to my zaczniemy kolejną rundę kiedy zużyjemy wszystkie monety z ręki. Możemy również rekrutować jednostkę z zapasu przy planszy – sami wybieramy typ, którego będzie potem więcej w worku – wydana moneta może być różna od rekrutowanej jednostki. Jeśli nie mamy pomysłu na działanie, pasujemy wydając zasłoniętą monetę, natomiast posiadając kolejne na ręce, w następnej turze gramy dalej.

W tej grze podoba nam się logika i zarazem prostota zasad, konieczność myślenia nie tylko o bieżącej sytuacji na planszy, ale także przyszłych zasobach do dyspozycji – śledzenie monet odkrytych, szczególnie przeciwnika i odpowiednie reagowanie na nie.

Genialne i w pełni zostały wykorzystane właśnie monety! Nie spodziewaliśmy się, że tyle można z nimi zrobić oraz wychodzi to tak fantastycznie i racjonalnie zarazem – w zależności, czy odrzucamy krążek zakryty czy odkryty i jakiego rodzaju, efekty są odmienne. Poruszamy się nie tylko pojedynczą jednostką, ale też całym stosem – oddziałem!

Świetnie są możliwości taktyczne jednostek, ponieważ znakomicie się uzupełniają – różne odległości ataków, specjalne zdolności bonusowe, jak powtarzanie manewru, aktywowanie bliskich sprzymierzonych lub grup identycznych jednostek – generalnie sama słodycz i pyszna zabawa taktyczna!

War Chest” to wyśmienity produkt dla osób, które lubią gry wojenne oraz gry logiczne i poszukują mocno taktycznej rozgrywki, w której będzie sporo planowania, myślenia oraz satysfakcji kiedy pojedynek zakończy się naszym zwycięstwem.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy AEG.

Film: „War Chest” – unboxing

Film: „War Chest” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Phalanx Games, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!