Recenzja gry karcianej Pędzące żółwie

Klasyczne „Pędzące żółwie” to największy rodzinny bestseller od Reinera Knizia, czyli doktora od gier planszowych. U nas ta produkcja jest w kolekcji od lat, pudełko ma już zniszczone krawędzie, planszę podklejaliśmy od spodu, a jedna z kart ma odciśnięte jeszcze pierwsze ząbki dziecka, bo bawimy się od małego i produkt rośnie razem z nami. Dzisiaj wersja miniaturowa, funkcjonująca w ramach serii „Gry do plecaka”, gdzie znajdziemy jeszcze „Ubongo”, „Lato z komarami” i „Szybkie bańki”. Prezentację rozpoczynamy jednak od największego Hitu!

Wyścig do sałaty” to bazowa wersja z planszą oraz drewnianymi pionkami żółwików. Najnowsza odsłona z podtytułem po prostu „Gra karciana” zajmuje trzecią część oryginalnego rozmiaru, a wewnątrz znajdziemy karty i żetony. Autor bez zmian, co gwarantuje wysoką jakość mechaniki.

Pędzące żółwie Gra karciana” wprowadziła neutralnego, szarego żółwia, w wyścigu biorą również udział pary tych sympatycznych zwierząt. Losowo rozkładamy naszych ulubieńców w kolejce, rozdzielamy ukryte role i 5 kart ruchu każdemu z uczestników. Plus to ruch do przodu, minus to cofanie, długość spacerku uzależniona jest od liczby znaków. Jest też strącanie, gdzie na karcie pochyłej wieży widzimy zdenerwowanego żółwia, który zrzuca wszystkich gapowiczów podróżujących na jego grzebiecie, znaczy całkiem mocarnej skorupie. Po zrzuceniu żółwi, ustawiamy je we właściwej kolejności, czyli ten najniżej jest bezpośrednio za strącającym, kolejni za nim. Tęczowa skorupa to przesunięcie dowolnego żółwia w pokazanych barwach, żółwie neutralne przeszkadzają w podróżowaniu, dzięki nim jest ciekawiej. Kiedy zwierzaki wchodzą na kolejne, luki w łańcuszku żetonów należy zlikwidować łącząc rozdzielone żółwie w jedną całość. Przesuwając odpowiedniego żółwia, wszystkie na jego skorupie również przechodzą wraz z nim.

Zastanawiało nas jak będzie wyglądało zakończenie gry, ponieważ w wersji podstawowej finisz wyznaczało ostatnie pole, sałata. W talii znajdują się trzy karty z tym warzywem, które wskazują upływ czasu gry, wyłożona trzecia to natychmiastowe zakończenie zabawy. Osoba wykładająca zieloną kartę, oczywiście dobiera nową, aby uzupełnić do pięciu na ręce. Wygrywa lider, czyli ten znajdujący się najbardziej po prawej i z samego dołu, ale nie neutralny szary.

Trochę inaczej wygląda to w wersji zaawansowanej i w sumie jest nawet bardziej interesująco. Za każdym razem po wyłożeniu trzech kart, dwa żółwie – liderzy z prawej, dołu, z pominięciem szarego – są odstawiane na bok. Następnie wszyscy są strącani i w nowym szyku, pojedynczej i krótszej już linii, wędrują dalej. Gra kończy się, gdy któryś z graczy oznajmi, że jego oba żółwie z ukrytej karty roli zakończyły wyścig.

W przypadku remisu, czyli jeśli żółwie kończące wyścig nie należą do graczy lub każdy z nich ma wyjętą z peletonu identyczną parkę – zwycięzcą jest właściciel żółwia, którego barwa wygrała ostatni rajd.

Wersja „Pędzących żółwi” na kartach straciła nieco uroku, bo wizualne wskakiwanie pionków to był bajer, zwłaszcza dla dzieci! Teraz wieże ze zwierzaków to ustawiane na płaskiej powierzchni żetony i nie wygląda to tak efektownie. Warto jednak zaznaczyć, że zabawa jest tak samo wciągająca, wesoła i zajmująca jak dawniej, szczególnie w wersji zaawansowanej, a zajmuje mniej miejsca!

Nie wiemy, kiedy pojawią się karty sałaty, jeśli będą na górze stosu, zabawa będzie krótka – ten brak świadomości i pewna losowość sprawia, że planowanie nie jest tak dalekie jak w wersji podstawowej, ale ryzyko wyciągnięcia trzeciej karty to dodatkowa dawka emocji.

Zawsze to także odświeżenie produktu, który wszyscy dobrze znamy i kochamy, a najważniejsza w tym przypadku jest oczywiście wygoda transportu i podróżowania z grą w plecaku. Dla nas spoko produkt!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy EGMONT.

Film: „Pędzące żółwie Gry do plecaka” – unboxing

Film: „Pędzące żółwie Gry do plecaka” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Phalanx Games, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!