Recenzja gry planszowej Carpe diem

Carpe diem” to sentencja, która przekonuje, żeby cieszyć się każdą daną nam chwilą, dosłownie „chwytać dzień”, czyli tak jakby kolejny miał nie nadejść, czerpać szczęście i radość z bieżącego czasu, z tu i teraz!

Carpe diem” to najnowsza gra znakomitego projektanta Stefana Felda, autora między innymi „Zamki Burgundii”, „W roku smoka” czy opisywanej niedawno „Notre Dame”. Warto wspomnieć, że dzisiaj opisywana pozycja jest właśnie nominowana do niemieckiej gry roku dla zaawansowanych graczy, czyli Kennerspiel des Jahres! Tytuł dedykowany dla 2-4 uczestników w wieku od 10 lat, czas rozgrywki trwa ok. 45-75 minut. Wcielamy się w Rzymianina, który zarządza swoją posiadłością – rozbudowuje włości, handluje, zyskuje prestiż.

Komponenty nie wyglądają specjalnie widowiskowo, ponieważ wszystkie budynki pokazane są z lotu ptaka, natomiast rozgrywka posiada kilka wielce interesujących mechanik, które wyjątkowo nam się spodobały, po prostu w to bawimy się bardzo dobrze! Pierwszą rzeczą, która nas kupiła jest plansza gracza – szachownica, ale ramkę z modułami punktacyjnych składamy osobno losując poszczególne boki, zatem za każdym razem możemy posiadać nieco odmienny układ notowania.

Kolejny świetny aspekt gry związany jest z poruszaniem się pionków po planszy – tor to gwiazda, zatem za każdym razem jesteśmy w innym magazynie płytek, jeśli ich brakuje, z automatu przesuwamy się pole dalej – również po linii pentagramu.

Ostatnią innowacją, która przypuszczalnie również miała wpływ na nominowanie tej gry do najlepszych pozycji u naszego zachodniego sąsiada jest punktowanie z pary kart – stawiając krążek otrzymujemy prestiż bądź tracimy za niespełnienie wymagań z któregoś z granicznych miejsc, ponadto znaczniki pozostają na planszy i blokują dane pola. Karty dzielą się na sprzedażowe, czyli my oddajemy zasoby lub ich wielokrotność otrzymując w zamian pieniądze, oraz na wskazujące stan naszego posiadania – spełniając wymogi budowlane otrzymujemy nagrodę.

Rozwój naszej posiadłości przebiega od miejsca zaznaczonego szpadlem, a następnie dodajemy kafle łącząc je do boków już postawionych – nie można na skos! Oczywiście musi być zachowana płynność formy, logiczny układ obiektu, czyli dwa jednakowe kafle dla kupca (wymiana towarów na monety), piekarza (piecze 2 chleby), administratora (2 punkty na torze planszy), rzemieślnika (kafelek z ciemnym tłem z linii planszy). Budując willę otrzymujemy noty z karty za kominy, na zakończenie gry również, ale tylko za zamknięte, ukończone domy.

Ruch po planszy i spełnianie wymagań z kart ułatwia pieczywo! Oddając 3 chleby automatycznie spełniamy dany warunek, moneta zastępuje pojedyncze dobro, natomiast oddając 1 bochenek – przesuwamy się na dowolne pole na planszy wyboru płytek terenu. Stawiając fontannę, zdobywamy kartę z kolejną możliwością zdobycia punktów.

Nasze zasoby biorą się z określonych typów krajobrazu – są to plantacje winogron, wybieg dla kurczaków, staw pełen ryb, ogród z ziołami. Płytki krajobrazu można łączyć do sumy czterech sztuk, a wyroby równe są ilość kafli pomniejszone o jednostkę. Z lokacji rynku zdobywamy monetę, w piekarni o jeden bochen mniej niż u piekarza, czyli pojedynczy chleb.

Carpe diem” chociaż nie zachęca nas ilustracjami, broni się znakomitym stylem gry i przemyślanymi zasadami. Nam przypomina „Santa Marię” bez użycia kości, zamiast których korzystamy z kart, z odmienną formą zdobywania kafli. Pozycja dla miłośników dobrej mechaniki, z której znany jest Stefan Feld. W pełni zasłużona rekomendacja, również z naszej strony do najlepszej trójki roku! Świetny produkt dla osób, które kochają strategie i związane z nimi planowanie oraz rozkład przestrzenny w grach planszowych. Gratulacje dla autora za tak bardzo udany tytuł! Carpe diem, więc rozpoczynajmy już kolejną partyjkę…

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy RAVENSBURGER

Film: „Carpe diem” – unboxing

Film: „Carpe diem” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Phalanx Games, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!