Ranking gier ekonomicznych

Gry ekonomiczne to ulubiona kategoria mojej żony, stąd stanowią podstawę naszej kolekcji. Oto najlepsze gry, które mają w sobie rozwiązania oparte na handlu, zarządzaniu dobrem – w tym ludzkim, gospodarowaniu czy produktywności.

Cywilizacja: Poprzez wieki” – dwie księgi z zasadami, kilka dobrych godzin rywalizacji, rzeczywiste cuda świata i słynne postaci z historii, jeśli przebrniesz przez reguły i znajdziesz wolny czas to każdy pojedynek będzie epicki!

Terraformacja Marsa” – gospodarujemy zasobami, żeby przekształcać planetę – sadzonki zamieniane są na tereny zielone, energia na ciepło i potem temperaturę planety, surowce kopalne zużywamy wspierając finansowanie kolejnych projektów z kart. Bestseller nie tyle roku, co ostatnich kilku dobrych lat.

Projekt Gaja” – tutaj kontrolujesz wzrost odpowiednich technologii, rozłożenie budynków w galaktyce na przekształcanych planetach, niestety brakuje ci zasobów, zazwyczaj jednego – najczęściej jednak kluczowego w danym momencie ekspansji. Dobra gra z uciążliwą księgą zasad, ale warto przestudiować i cieszyć się z zabawy.

Concordia” – zarządzanie zestawem kart w starożytnym Rzymie, rozwój morski i lądowy na planszy basenu Morza Śródziemnego, produkujemy dobra w danej prowincji uruchamiając wszystkie placówki obecnych tam graczy, posiadając odpowiednie karty możemy też aktywować konkretny rodzaj rzemieślników. Bardzo dobra gra!

Puerto Rico” – w tej grze dobra biorą się z odpowiednich żetonów pola, natomiast silnie wskazano na aspekt ich przetworzenia w odpowiednim budynku, pojawiają się też limity w pozyskiwaniu pracowników. Genialny mechanizm wyboru rodzaju akcji przez gracza, z której jednak wszyscy aktualnie korzystają wypada tu perfekcyjnie.

Kawerna” – rozbudowa jaskini przekształcanej w kopalnie oraz izby mieszkalne i magazynowe, a także powierzchni na zagrody dla zwierząt gospodarskich, znakomicie pomyślany rozwój inwentarza żywego, zbiory plonów i silny nacisk na wyżywienie.

Wysokie napięcie” – gra licytacyjna, w której podłączamy kolejne miasta do naszej sieci. Jedyny w swoim rodzaju mechanizm wzrostu ceny w zależności od zużycia danego paliwa zasilającego elektrownię przez uczestników rywalizacji.

Tzolk’in”- gra unikat na skalę światową, funkcjonuje tu mechanizm kół zębatych nawiązujących do kalendarza Majów – przemieszczając największe poruszamy resztę i pionki znajdujące się na poszczególnych miejscach. Im dłużej czekamy, tym bardziej atrakcyjna akcja, natomiast mniej dostępnych na bieżąco pracowników. Świetnie powiązanie z wiarą w bóstwa tego regionu i czasu.

Marco Polo” – piękne znaczniki dóbr, które pozyskujemy z odpowiednich miejsc na planszy i wyników na ściankach kości, a wydajemy na realizację kontraktów oraz przemieszczanie się po szlakach, które pokonywał słynny podróżnik.

Klany Kaledonii” – znakomity mechanizm ekspansji na planszy, szczególnie istotny jest tu rozwój żeglugi, ale siłą napędową rynku jest też forma kształtowania poziomu cen produktów w oparciu o podaż i popyt oraz sąsiedztwo bliskiej konkurencji, im nas więcej tym lepiej to wypada!

Keyflower” – unikatowa forma pozyskiwania kafli gospodarstwa w oparciu o licytację – stawianie pionków przy krawędzi danej płytki. Posiadając rozszerzenia otrzymujecie dodatkowo kontrakty i zwierzaki na pastwiska!

Na skrzydłach” – dobra to pokarm dla naszych skrzydlatych podopiecznych, odpowiedni rodzaj dostępny jest z kości, których ilość zależy od kart ptaków w naszym azylu. Uwagę zwraca przede wszystkim piękne wykonanie tej gry – wieża dla kości w formie karmnika dla ptaków. Bieżący megahit!

Roll for the galaxy” – operujemy na kościach i kaflach, określane akcje są uruchamiane dla wszystkich, tworzymy imperium w oparciu i rozwój technologii oraz odkrywanie i kolonizację kolejnych planet, przydzielanie kości odbywa się w sekrecie i trzeba się wykazać uczciwością, symbolika jest skomplikowana, ale gra pozytywnie nietypowa. Dobra to beczki na ściankach kości, wahadłowce do ich transportu również.

Istanbul” – świetnie opracowane oznaczanie ilości dobra – mierzone wskaźnikami na wózkach graczy-handlarzy, w tej grze planujemy odpowiednią ścieżkę ruchu mając do dyspozycji określoną liczbę pomocników oraz stałe odległości pomiędzy straganami wielkiego bazaru w Stambule. Inna znaczy lepsza!

Splendor” – ekonomia w wersji dla młodszych graczy, ale bardzo wciągająca i prosta do nauki. W swojej turze bierzemy trzy krążki dobra bądź parę identycznych, wydajemy na karty, które po zdobyciu same stanowią stałą formę płatności w naszym portfelu. Im droższe karty, tym więcej punktów przynoszą. Udana gra familijna.

Ganges”- najpiękniejsza gra kościana na rynku w klimatach indyjskich, zarabiasz na targowiskach w twojej posiadłości, które uruchamiasz z planszy, miejsca są jednak limitowane, istotny jest też prestiż ze stawianych budowli.

Notre Dame” – udany mechanizm kumulacji wpływów na określonych domach dzielnicy, stała walka ze szczurami i katedra w tle, o którą Paryżanie nie potrafili należycie zadbać, może wam się lepiej uda!

W roku smoka” – w tej grze docenisz rolę planowania w zarządzaniu kryzysem. Wiesz kiedy nastąpi komplikacja i musisz się do niej przygotować, potrzeba ci odpowiednio utalentowanych dworzan, ale brakuje ci pałacowych pięter, pożywienia, w końcu funduszy!

Finca”- w tej grze dostarczamy dobra z naszego sadu do poszczególnych prowincji, każdy z regionów to stos kafelków z zestawem owoców, na który jest aktualnie zapotrzebowanie. My pozyskujemy dobra poruszając się pionkami po ramionach wiatraka – liczba ludzików na polu kończącym nasz ruch określa ilość produkcji gracza, natomiast na starcie – długość przemieszczenia. Gra typowo rodzinna, gdzie dziecko w wieku 6 lat będzie potrafiło zarządzać pulą dużych znaczników i odpowiednio je wydawać.

My Little Scythe” – znakomity pomysł na przemieszczanie się dóbr na polach gry razem z ludzikami, po prostu ciągniemy je ze sobą! Świetnie przemyślane cele, ponieważ zdobywając wybrane z nich, siłą rzeczy oddalamy się od spełnienia wymagań dla innych. Jest to wersja „Scythe” przeznaczona dla dzieci, ale dorosłych zafascynuje mechanika, zatem wszystkim będzie miło.

CVlizacje” – ciekawa, chociaż odrobinę losowa mechanika pozyskiwania dobra w oparciu o przewidywaną liczbę osób, które daną akcję aktualnie wykonają. Dobra wymieniamy na wynalazki, budynki i narzędzia. Uczy, żeby grać pod cudze plany, a jest zrobiona na wesoło!

AuZtralia” – dobra leżą na planszy, my budujemy trasę, żeby po nie sięgnąć, niesamowite jest to, że w pewnym momencie aktywują się postaci z mitologii H. P. Lovecrafta, które stają nam na drodze. W tej grze konkurujemy, ale są też momenty kooperacji w trakcie walki z potworami. Akcje połączono z czasem ich realizacji. Pozycja przypomina też grę wojenną.

Via Nebula” – kolejna interesująca gra autora tej powyżej, tu również tworzymy trasę transportu dla określonych dóbr, tym razem w wersji rodzinnej – jest ślicznie i bajecznie kolorowo. Motyw kładzenia żetonu terenu w świecie spowitym przez mgłę jest super klimatyczny.

Gdybym miał na teraz wzbogacić kolekcję, to bym przypuszczalnie zainwestował w „Brass”, gdzie podobno dużą rolę odgrywają negocjacje – nie wiem, okaże się…

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Phalanx Games, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!