Recenzja gry karcianej Narabi

Dzisiaj gra od Daniela Fehr’a, którego najnowsze projekty warto śledzić, gdyż za „Woodlands” był w zeszłym roku rekomendowany do Spiel des Jahres. „Narabi” to małych rozmiarów gra karciana, w której współpracujemy, aby stworzyć ciąg kolejnych numerów, problem w tym, że każda karta ma swoją specjalną zasadę przemieszczania. Ciekawostką jest to, że tutaj koszulki na karty są integralną częścią produktu i będą nam potrzebne do rozgrywki nie tylko w celach zabezpieczenia kart przed brudnymi paluchami dziecka lub rodzica zajadającego podczas gry jakieś łakocie.

Narabi” to gra kooperacyjna dla 3-5 uczestników w wieku od 10 lat, z czasem rozgrywki zajmującym ok. 15 minut. Stylistycznie nawiązuje do kultury Japonii, przypomina nam inną numeryczną pozycję „Shikoku”, ale z racji współpracy pomiędzy uczestnikami również „Hanabi”.

Przy otwieraniu myślisz, że koszulki to ładnie spakowane woreczki, a potem okazuje się, że przy każdej kolejnej grze tworzysz nowe pary łącząc w jednej przezroczystej kopercie zasadę ruchu z numerem kamienia na odwrocie – prosta, szalenie logiczna, trochę czasochłonna metoda, ale bez przesadnego marudzenia, bo rozkładania jest naprawdę niewiele i idzie szybko.

Celem gry jest ułożenie kamieni w taki sposób, aby cyfry rosły lub malały, karty bez numeru na potrzeby warunków są traktowane jako „0”, natomiast nie dla kolejności, zatem mogą rozdzielać sekwencję nie mając na nią wpływu – to akurat mogłoby zostać napisane kawa na ławę, nie dopowiedziane gdzieś w ważnych uwagach. Należy jeszcze zaznaczyć, że „0” jest tutaj parzyste.

Przygotowanie do gry to przede wszystkim stworzenie zestawów, a następnie rozdanie kart i wyłożenie 3 lub 4 kamieni przed sobą, w zależności od liczebności składu – przy komplecie grają wszystkie karty, jeśli jest nas mniej usuwamy jeszcze biały i czarny kamień bez numeru oraz „9”. W swojej turze wykonujemy pojedynczą zamianę, po której przesuwamy licznik tur – nasz limit to 24 zamiany.

Nie wolno zdradzać reguły na karcie, natomiast możemy je podglądać we własnym zestawie i rozmawiać nie zdradzając treści. Opcje zaawansowane to rozgrywka bez komunikacji oraz cofania ruchu – gra staje się trudniejsza, ale ciekawsza i bardziej ambitna.

Uważam, że próg wejścia jest niski, ponieważ wszystkie reguły są dokładnie opisane na odwrocie pary, natomiast można było go jeszcze obniżyć i trenować rozgrywkę z młodszymi dziećmi, gdyby napisy zastąpić symboliką, co coraz częściej wprowadza się w amerykańskich pozycjach, chociażby „Valeria”.

Jest to gra numeryczna, my w kolekcji trzymamy kilka takich, przede wszystkim od Dr Knizia, ale nie tylko. Jeśli lubicie gry polegające na układaniu wzorów według sekretnych kombinacji to pozycja wam się spodoba, u nas na chwilę obecną ten tytuł pozostanie, chociaż przypuszczalnie z biegiem czasu mogą go zastąpić inne, w tym od „Foxgames” – wiele oczekujemy po „Reef” i z niecierpliwością czekamy na „Sonar.

W trakcie zabawy ćwiczymy zapamiętywanie, koncentrację uwagi, ponieważ śledzimy w jaki sposób karty poruszają się pomiędzy partnerami, jeśli rozmawiamy to również komunikację i współpracę, oraz oczywiście planujemy. Podoba nam się, że gra jest wizualnie surowa, czerń i biel są bardzo eleganckie. Nie ma też na rynku wielu gier wykorzystujących w taki sposób koszulki i to miło zaskakuje.

Gra z pewnością nie dla wszystkich, ale myślę, że dla nas na chwilę obecną, w sam raz!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FOXGAMES.

Film: „Narabi” – unboxing

Film: „Narabi” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Phalanx Games, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!