Recenzja gry planszowej Kleropol

Uwaga ostrzegamy! To nie gra dla każdego, bo dla wielu osób może być kontrowersyjna, obrazoburcza, może nawet w domyśle „wulgarna”, ponieważ dominują tutaj czarny humor i drwina, a Kościół i Watykan utożsamiane są przez wielu parafian i wierzących z religią. Wydawca jednak informuje nas, że jest to produkcja o charakterze „gry imprezowo – strategicznej”, „nie atakuje Kościoła oraz nie uraża uczuć religijnych”, „ma w sposób humorystyczny pokazać szerokiemu gronu odbiorców uprzywilejowanie Kościoła w Polsce”, „inspiracją były autentyczne wydarzenia, które są udokumentowane w dołączonej do gry broszurze”, „nie są poruszane wątki nadużyć seksualnych czy pedofilii”. W rzeczywistości – wszystko zależy od gracza, tutaj dominuje subiektywne, indywidualne, osobiste podejście i zaangażowanie każdego z nas.

Kleropol” to gra planszowa dla 2-6 uczestników w wieku od 14 lat z czasem rozgrywki 2-4 godziny. Mechanika bezpośrednio nawiązuje do „Monopoly” czy też „Eurobiznes”, tematyka odnosi się do Kościoła jako instytucji, urzędu, czy wręcz firmy biznesowej. Hasłem przewodnim jest „Nie możecie służyć Bogu i Mamonie!”

Przyznam, że nie zastanawiałem się ani chwili przed opisaniem tej gry, ponieważ trzeba być solidnym w tym, co się robi, a najgorszą rzeczą jest cenzura, która nikomu nie wychodzi na dobre. Skoro są wydawane pozycje, które mogą być odbierane jako „antyklerykalne”, znaczy to tylko tyle, że są ich nabywcy, a nadmiar wiedzy jest wyznacznikiem inteligencji, nawet jeśli informacje są niewygodne czy niespójne z naszym światopoglądem.

Opakowanie dwuznaczne – tekst wydaje się bardzo prawy, natomiast wizerunek krzyża z nakazem milczenia osoby duchownej – w każdym razie w koloratce – już może obrazić, bo to symbolika męczeńskiej śmierci Jezusa Chrystusa. „Gra, jakiej nie było”, na pewno tak!

Interesujące jest to, ze instrukcja to zaledwie 8 stron, a „Fakty z życia Kościoła w Polsce” to aż 29 stron tekstu drobnym maczkiem – produkt na pewno edukacyjny, dla wielu ideologiczny, mający na celu – no właśnie, zależy od intencji… Teksty są udokumentowane źródłowo – odnośniki do mediów spod grupy Agora, ale nie tylko.

Wizualizacja planszy typowa dla „Monopoly” – miasta z parcelami do zakupu, plastikowe domki i hotele, zbliżone do pierwowzoru pola specjalne w narożnikach, spory bank pieniądza z nawiązaniem przypuszczalnie do działalności Tadeusza Rydzyka, karty „Cuda”, „Opatrzność”, „Liturgia Pokaż Kalambur”.

Nowatorskie jest właśnie demonstrowanie haseł związanych z tematyką biblijną, kościelną, wiarą – pokazujesz „Zmartwychwstanie”, „Wniebowstąpienie”, „Rzeź niewiniątek”, „Trójcę Świętą”, „Drogę krzyżową”, „Chodzenie po wodzie” itp. – takie gesty nie dla każdego mogą być ok. Nazwa kategorii „Liturgia” powiązana z aktywnością uczestników gry może poruszyć – negatywne skojarzenie z pajacowaniem, w domyśle, że to naśmiewanie się z gestów kapłana. A może tylko nadinterpretacja nazwy? Obecnie łatwiej już nam mówić o seksie, ale o polityce i religii ciągle ciężko rozmawiać, bo wywołują emocje i kłótnie.

Przy „Zawodach” podano wysokość pensji i „za posługę” – pieniądze to temat tabu, ale intrygują i ciekawią każdego. Karty „Opatrzność” odnoszą się do przestępczości, posiadania dzieci przez księży, zarobków kapelanów, hazardu i spożywania alkoholu, egzorcyzmów i częstego „co łaska” – teksty złośliwe, ale również śmieszne jeśli macie dystans do tych spraw. „Cuda” – talia nawiązuje do braku prowadzenia rozliczeń, zwolnień podatkowych i z opłat koncesyjnych, handlu ziemią parafialną, kosztów udziału w świętach i pogrzebach, zakładania firm i udziału w radach, odnoszenie się do organizacji rozmaitych inicjatyw i kontaktów z polityką.

Zasady bardzo zbliżone do standardowych gier tego rodzaju. Ruch wykonywany jest ze wskazań kostki, trzy rzucone pary z rzędu to „więzienie”, stawianie domów po zakupie wszystkich działek z miasta, wtedy również podwajany czynsz, na każdej działce równo rozstawiamy domy, trzy możemy zamienić na hotel. Osoba, która u nas gości płaci, my będąc na własnych włościach pobieramy jedną z kart – „Cuda” lub „Opatrzność”.

Drobne zmiany w porównaniu z pierwowzorem to ruletka w trakcie przechodzenia przez pole startowe – obstawianie wyników, budowanie puli gry przez wszystkich graczy, dzielenie się wygraną w przypadku identycznych zakładów. Stojąc na polu „start” korzystamy z kart do pokazywania – demonstrujący hasło i odgadujący dzielą się wygraną. Pensję zdobywamy przechodząc przez pole „Zawód”, jeśli przeciwnik stanie na miejscu, którego kartę otrzymaliśmy w trakcie przygotowania gry, płaci „za posługę”, ale może tylko połowę jeśli odgadniemy jego hasło z kalambury. Bankrutując sprzedajemy nasze włości za połowę ceny – nie ma tutaj opcji hipoteki.

Uciekając od tematyki, gra technicznie ma wszystkie zalety i wady klasycznego „Eurobiznes” – losowość ruchu z kostki, momentami niewystarczająca liczba budynków, długi czas rozgrywki. Zalety to nauka liczenia z pól toru i ścianek kostki, operowanie bankiem gry, aczkolwiek z uwagi na tematykę, to nie gra dla dzieci, zatem te walory schodzą na drugi plan. Dla osoby dorosłej z pewnością zaletą jest dołożenie broszury informacyjnej, ponieważ zawsze warto czytać, aby móc potem argumentować – za bądź przeciw w dyskusji. Podobać się może humor, chociaż śmianie się z Kościoła jest bardzo śliskie, pomimo że powszechnie funkcjonują różne dowcipy.

Na „Kleropol” można się obrazić, ale trudno go nie zauważyć! Ostatnio kręci się przecież bardziej drastyczne obrazy, filmy o pedofilach w sutannie – „Kler” i „Tylko nie mów nikomu”. Wydaje się, że warto poruszać trudne tematy, ponieważ nigdy nie wiesz jak zachowa się człowiek, a zaufanie, niewiedza, a nawet wiara nie zwalniają nas z odpowiedzialności za własne potomstwo.

Takie gry są niebezpieczne, ale bardziej dla wydawcy niż odbiorcy, bo społeczeństwo jest przyzwyczajone do kontrowersji i szokowania, które są nośnikiem sprzedaży. Osobiście preferujemy pozycje patriotyczne oraz historyczne, bo są wychowawcze i nawiązują do tradycji i kultury, w której od czasu chrztu Polski aktywnie funkcjonuje Kościół Katolicki. Przyznam jednak, że jako forma ciekawostki – informacje zawarte w dokumentacji gry były bardzo interesujące.

Kleropol” to produkt niszowy, znajdzie odbiorców, natomiast przypuszczalnie również będą to mniejszości – generalnie większość z nas nawet z racji lenistwa woli spokój od zamieszania i awantur, a gra może być tak postrzegana. Medal ma jednak dwie strony, ostatecznie każdy z nas pragnie klarownych, przejrzystych i o wysokich standardach etycznych instytucji Kościoła i o nie warto i należy zabiegać.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy EFKO karton.

Film: „Kleropol” – unboxing

Film: „Kleropol” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Phalanx Games, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!