Ranking gier kafelkowych

Dzisiaj spróbujemy zestawić najlepsze gry, które bazują lub w kilku przypadkach w dużej mierze wykorzystują mechanikę odpowiedniego łączenia kafli lub żetonów, aby osiągnąć korzyści wynikające z powstałego wzoru.

Najbardziej znaną pozycją jest „Carcassonne”, w której łączymy płytki terenu wydłużając trakty oraz powiększając tereny miast otoczonych wysokimi murami. Odpowiednie fragmenty należy zamknąć, wtedy odzyskujemy pionek do dalszych działań i inkasujemy punkty. Dostępnych jest wiele rozszerzeń.

Zamki szalonego króla Ludwika” to gra dla wszystkich małych architektów i miłośników planowania wnętrz! Tworzymy układ pomieszczeń o różnej wielkości, kształcie i przeznaczeniu, za które otrzymujemy punkty, w tym również za odpowiednie sąsiedztwo i zbieżność z celem. Fantastyczna gra, ponieważ są tutaj komnaty podziemne i nadziemne, a także korytarze i schody.

Terraformacja Marsa” – musimy przystosować planetę do życia człowieka, opieramy się na projektach badawczych z kart, ale również na właściwym ustawianiu żetonów lasów, miast i oceanów. Pola wody gwarantują natychmiastowe punkty, podobnie roślinność, która dodatkowo podnosi poziom tlenu, miasta natomiast przynoszą noty za otoczenie polami zieleni i nie mogą sąsiadować. To tylko wybrany z kilku mechanizmów tej rewelacyjnej gry.

Zamki Burgundii” nie wyglądają może ślicznie, chociaż gra obecnie jest odświeżana, natomiast to najlepsze na rynku połączenie mechaniki rzucania kośćmi z odpowiednim dopasowaniem żetonów – dobieraniem oraz ustawianiem w własnej posiadłości. Różne typy obiektów punktują za zamknięte tereny miejskie, noty kumulują się za identyczne zwierzęta na polu, przy sprzedaży warto posiadać te same dobra danego rodzaju. W tej grze zawsze masz wrażenie niedosytu, braku tej jednej rundy i to jest wielka zaleta, bo uczysz się szybko kombinować i korzystać z zalet konkretnych żetonów i kolejności ich odpalania oraz relacji.

Ganges” to kolejna udana gra bazująca na rzucaniu kolorowymi kośćmi, pozycja pięknie wykonana w klimatach dalekich Indii. Kafle używamy budując własne posiadłości obfitujące w zabytki architektury, ale też obiekty handlowe jak bazary. Profity z ich uruchomienia oraz wartości prestiżu z pomników architektury zdobywamy podwyższając odpowiednie wskaźniki i zajmując pola na planszy głównej. Pionki na torach punktacji na finiszu muszą się minąć i to również jest wielce interesujące rozwiązanie.

Santa Maria” – ze ścianki i barwy kości wynika linia pól, które kolejno będą aktywowane w pionie lub poziomie na modyfikowanej przez gracza planszy kolonii. Istotne jest, że kości są odkładane na planszy na ostatnim miejscu, które przy kolejnej akcji będzie wyłączone z użycia. Należy zatem inteligentnie składać planszę z puzzli oraz odpowiednio planować modyfikację oczek na ściankach, aby nie ograniczać sobie przyszłych profitów związanych z kolejnością aktywacji. Pozycja nie jest tak cukierkowa jak powyższa, ale czujesz większą kontrolę nad swoim poletkiem.

Queendomino” lub w wersji dla młodszych graczy – „Kingdomino” to ponowne po latach odkrycie walorów domino. Tutaj płytki łączymy nie tylko krótszym, ale też dłuższym bokiem. Ważne jest, żeby chociaż jedna z połówek płytki była dopasowana formą terenu. W bardziej strategicznym „domino królowej” pojawiła się forma rozbudowy posiadłości miejskich o obiekty, które przynoszą profity za wybrane układy terenu, ponadto możliwość ściągania podatków z naszych ziem, spalania smokiem wartościowych budowli z toru pobierania, wabienie królowej wielością wysokich wież, gdyż ważna pani obniża koszty rozbudowy i na koniec zabawy dodaje kolejną koronę będącą składową mnożnika wartości punktowej włości. Obie gry są znakomite i można je łączyć.

W „Ciężarówką przez galaktykę” kafle to elementy techniczne naszego statku kosmicznego, który musimy tak skonstruować, aby doleciał do mety. Po drodze czeka wiele niebezpieczeństw – meteoryty nadlatujące z każdej strony, ataki wrogich piratów, konieczność utrzymania dostatecznej mocy silnika czy wystarczającego miejsca do magazynowania towarów. Gra jedyna w swoim rodzaju.

Znakomitą, nietypową grą kafelkową jest „Labirynt”, w tym przypadku nie tylko zestawiamy płytki ze sobą, ale też przesuwamy całe ich linie tworząc tytułowe przejścia, aby kierowana przez nas postać dotarła korytarzem do celu – obiekt wskazany na karcie. Manipulacja przy labiryncie pozostałych graczy oddziałuje na tworzoną przez nas ścieżkę, nierzadko niwecząc nasze plany – rewelacyjna zabawa.

Patchwork” – zestawianie ze sobą puzzli, aby docelowo stworzyć układ pozbawiony wolnych pól pomiędzy wykorzystanymi elementami znajdujący się w zamkniętej przestrzeni planszy. Problem w tym, że nie każdy z zestawu wybieranych fragmentów układanki będzie nam odpowiadał, nie każdy możemy również opłacić. Świetnie zorganizowano koncepcję zakupu płytek za guziki, a także ich zdobywania na odpowiednich poziomach trwania gry za zapełnione już przestrzenie.

Tikal” to jedna z najlepszych gier strategicznych w kolekcji Młodego Giercownika i naszym zdaniem pozycja, która powinna być dużo wyżej w rankingach, chociaż przez lata i tak zdobyła już wiele nagród. Kochamy ją za długą listę akcji do wyboru oraz negatywną interakcję odnoszącą się do kontroli piramid na planszy. Świetnym pomysłem jest użycie płytek terenu, które imitują karczowanie lasu czy też przedzieranie się przez dżunglę do świątyń i skarbów. Cudowna gra, którą każdy mieć powinien!

Carpe Diem” – najnowsza pozycja od Stefana Felda. Gra nieładna z wyglądu, ale znakomita mechanicznie! Dopasowujemy kwadratowe kafelki, dodatkowo realizując funkcje każdego z budowanych obiektów, realizując cele z pary kart oraz bonusy z ramek planszy. Rewelacyjna zabawa i układanka dla umysłu!

Takenoko” – piękna i oczywiście kafelkowa gra, ponieważ panda i jej opiekun przemieszczają się po cesarskich ogrodach. Nietypowa jest manipulacja pędami bambusa, który rośnie dosłownie na naszych oczach! Atmosfera dalekiego wschodu bardzo szybko się udziela, a realizacja zadań z losowanych kart angażuje.

Kawerna” to świetna gra kafelkowa, w której tworzymy włości rodziny krasnoludów – podziemne jaskinie – izby i kopalnie kruszców, a także gospodarstwo rolne na powierzchni z masą zwierzaków. Świetna gra, gdyż łączy w sobie dwa światy na różnych poziomach.

Nowy Jork 1901” – stawiamy wysokościowce na Manhattanie, oczywiście z puzzli! Interesujące w tej grze jest to, że wybrane obiekty należy wyburzać, żeby móc wznieść nowe na ich miejscu. Super też, że pojawiają się rzeczywiste słynne drapacze chmur z „Big Apple”.   

Płytki mogą być nie tylko tekturowe, ale również w formie kamieni i tutaj warto polecić dwie pozycje logiczne – „Zamek smoków” oraz „Azul”. Pierwsza gra polega na demontowaniu fragmentów z określonych pięter starego zamku i układaniu tworząc własne połączenia pomiędzy kamieniami o identycznej symbolice. Scalając takie kamienie, czyli obracając na stronę pozbawioną wzoru tworzymy przestrzeń pod kolejne kondygnacje zamku, zdobywamy punkty za świątynie, ich wysokości i specyficzny, wybrany do bieżącej rozgrywki układ na planszy.

Azul” to przede wszystkim piękno płytek – najlepsze komponenty dostępne na rynku! Celem zabawy jest zapełnienie sieci pól w taki sposób, aby stworzyć pełne linie jednolitych barw lub wzorów. Problem w tym, że składniki pobieramy z warsztatów, gdzie znajdują się różne ilości kamieni i zawsze bierzemy wszystkie dostępne z danego rodzaju.

Jeśli poszukujecie jakiegoś tytułu ze scenariuszami, w którym walczycie z samym systemem gry, to zachęcamy do „Robinsona Crusoe”, tutaj również łączymy kafle terenu i jest to istotna mechanika gry, gdyż generuje pojawianie się pożywienia i budulca, a także miejsca bezpieczne do budowy szałasu. Super dodatki i scenariusze fanowskie.

Mając ochotę na grę licytacyjną z kafelkami terenu i zabudowy, wybierzcie „Keyflower”, to już całe uniwersum, szczególnie z dodatkami wprowadzającymi farmerów ze zwierzętami i kupców z kontraktami, natomiast istotą tej gry są aukcje pozyskiwanych płytek opierające się na wydawaniu odpowiedniej liczby osadników – kolorowych pionków ludzików.

Z gier logicznych warto jeszcze wstawić tutaj „Geniusz”, my posiadamy akurat odmianę tej gry z piramidami, ale całość polega na łączeniu klocuszków z odpowiednimi symbolami geometrycznymi. Wielki tytuł Dr Knizia.

Zakończymy czymś małym, ale wspaniałym – gra o insektach, czyli „Rój”. Owady mają swoje sposoby na poruszanie się, a naszym celem jest otoczenie królowej przeciwnika, nie ogranicza nas przestrzeń gry, ponieważ przekładamy tylko kamienie. Bliskie skojarzenie z szachami bez planszy jest jak najbardziej trafne. Liczymy na szybki „dodruk” tej gry!

Miłośnicy fantasy przypuszczalnie dołożyliby tutaj „Mage Knight”, ale niestety nie graliśmy, pomimo że to klasyk… My z kolei czekamy, żeby ktoś wreszcie wydał w Polsce „Eufrat i Tygrys” w jakiejś nowej odsłonie ilustracyjnej, do byłby czad!

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Phalanx Games, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!