Recenzja gry planszowej Kemet

Dzisiaj fantastyczne pojedynki w starożytnym Egipcie, co tematycznie jest czymś wyjątkowym w grach planszowych, my na przykład podobne uniwersum spotkaliśmy tylko w Sailing Toward Osiris”. „Kemet” od siedmiu lat funkcjonuje na rynku, ale ostatnio wydana została w naprawdę dobrej cenie i warto w nią zainwestować jeśli jest was 4-5 osób do walki!

Kemet” jest grą planszową dla 2-5 uczestników w wieku od 14 lat, czas partii zajmuje ok. 60 minut, jeśli zaangażowaliście nowe osoby to oczywiście dłużej z racji poznania kafli. Bawiąc się w 2-3 osoby nie odkryjecie pełnego potencjału tej produkcji, ponieważ będziecie ograniczeni miejscem na planszy, a także wasze batalie staną się bardziej przewidywalne. Sedno tej gry to dobijanie osłabionych oddziałów, agresja na każdego w zasięgu i stała rywalizacja o dogodne lokacje oraz korzystanie z siły mitologicznych stworzeń, które potrafią wiele namieszać.

Po otwarciu opakowania uwagę zwraca ogromna dwustronna plansza przedstawiająca rzekę Nil oraz świątynie i miasta. Z pewnością spodobają się piramidy – w tej grze te komponenty to nie tylko nawiązanie do klimatu, ale funkcjonalne gadżety odpowiedzialne za dobór jednostek, ich przenoszenie oraz punktację. Piękne są wysokiej jakości miniaturki, w szczególności stworzenia, ale żołnierze różni dla każdej ze stron również cieszą. Ilustracje na kaflach potworów nawiązują do atmosfery groźnego konfliktu, zjawisk nadprzyrodzonych i wyobrażeń powiązanych ze światem faraonów.

Punkty zdobywamy przede wszystkim wygrywając bitwy, które rozpoczynamy jako agresorzy, kontrolując dwie świątynie po zakończeniu danej rundy, zdobywając określone kafle, itp. W fazie dnia walczymy i realizujemy akcje jak ruch i rekrutacja oddziałów, podnoszenie wskaźnika „modlitwy” – nasza forma płatności, wznoszenie piramidy, pozyskiwanie kafli ze specjalnymi umiejętnościami i potworami. Istotne jest, że pola ukazane w formie piramidy muszą zostać odpalone na każdym jej poziomie. W fazie nocy zdejmujemy wskaźniki wyboru oraz odzyskujemy punkty „modlitwy”, w tym z kontrolowanych świątyń. Gracz z najmniejszą wartością punktową ustala kolejność uczestników w rundzie.

Wartość „modlitwy” wydajemy na pozyskanie mitycznych stworzeń i kafli, na powołanie wojska, teleportowanie się do obelisków, podnoszenie piramid – opłata za każdy numer ze szczytu budowli, w tym za pośrednie wartości.

Każdy z graczy dysponuje 6 kartami, z których jedną wydaje w trakcie walki, a drugą odrzuca, stracone komplety są jednak odzyskiwane. Ciekawe są karty „boskiej interwencji” – możemy nimi wesprzeć poszczególne działania, również bitewne. Wartość przy ręce z mieczem odnosi się do siły ataku i jest dodawana do liczby jednostek oddziału. Punkty przy kropli krwi to liczba wyeliminowanych pojedynczych wojów – jeśli nie możemy wygrać, staramy się maksymalnie wybić oddział przeciwnika, kontrą dla tych wartości są numery przy tarczy, czyli obrona żołnierzy.

Świetnym pomysłem są punkty tymczasowe, które zdobywamy z ukończonych piramid czy zajmowanych świątyń, które mogą zostać przejęte przez przeciwnika, opuszczając tereny sacrum również oddajemy takie żetony.

Walkę wymuszają same pola planszy – tereny dużych rozmiarów, ponieważ przechodząc przez miejsce zajęte przez konkurenta z automatu dochodzi do starcia. W tej grze standardowo zaczynasz z ruchem o jedno pole, ale posiadając stwory oraz korzystając z obelisków praktycznie każdego możesz dosięgnąć i bardzo szybko dochodzi do ofensywy. Strona, która przegrała bitwę wycofuje się na sąsiednią pozycję, bądź zdejmuje okrojony oddział z planszy za każdego z wojów zdobywając punkty „modlitwy” – ta druga decyzja jest zazwyczaj bardziej korzystna, ponieważ kolejny najazd to łatwo zdobyty stały punkt konkurenta.

Podoba nam się w tej grze atmosfera – wielkie pustynne przestrzenie, mitologia, wspaniała jakość komponentów i ich oryginalność oraz cudowne zilustrowanie. Kapitalnie, że nie korzystasz z kostek w trakcie walki, a wydajesz duże i małe karty w sekrecie. Przechodnie punkty z lokacji napędzają kontrolę terenu, pamiętając, że oddziały możemy rozpuszczać lub zbierać po drodze. Z łatwością można rekrutować nowe wojska, zatem uniknięto oczekiwania związanego z logistyką zaopatrzenia i mozolnym formowaniem oddziałów – tutaj wszystko odbywa się dynamicznie! Istotne są ilości rodzajów akcji na planszy gracza, wybrane się powtarzają jak ruch, inne są pojedyncze jak rekrutacja, o czym należy pamiętać planując swoje natarcia. W związku z użyciem punktów tymczasowych, w tej grze najwięcej zyskuje ostatni w kolejce, ponieważ zadaje decydujący cios!

Kemet” to rewelacyjna gra strategiczna bazująca na negatywnej interakcji i wzmacnianiu oddziałów o bonusy z kafli i lokacji. W tej grze podoba nam się stały element związany z zagrożeniem, możliwością uderzenia niemal z każdej strony przy komplecie uczestników, co powoduje ogromne emocje, a tych szukamy w grach tego typu!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy Adasiowi i Frankowi.

Film: „Kemet” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!