Recenzja gry karcianej Spiż Elekt

Śmiało można stwierdzić, że „Spiż” to najlepszy z dodatków dla gry „Elekt”. Dzieje się tutaj bardzo wiele, w opakowaniu dostajemy sporo różnych kart o interesujących właściwościach, w tym pojedynczą, która funkcjonuje odmiennie niż zapisano w regułach gry podstawowej. Zapraszamy do recenzji, bo z każdym rozszerzeniem ta gra nabiera rumieńców!

Spiż Elekt” wprowadza kartę „przywilej”, 9 nowych jednostek, 3 kolejne karty „wpływ”, 3 „misja” – w tym „Żelazny rydwan”, który rzeczywiście jest w ciągłym ruchu, instrukcję zapisaną na karcie.

Po otwarciu pudełka naprawdę masz poczucie dobrobytu, ponieważ tylko jedna jednostka jest podstawowa, zatem pomnożona w 4 kopiach – aktywowana nieodpłatnie, oszczędzamy więc „żar” i dołączamy do niej dowolny żeton atrybutu.

Karty jednostek przypominają zmutowanych ludzi, jedna z ilustracji ewidentnie kojarzy nam się z barwnym artyzmem ludowych Indii. Pojawiają się sceny z barbarzyńskiego życia po apokalipsie – walki na arenie, wykolejone przewozy, całkiem sporo sztuki cyrkowej, bo od czasu „To” Stephena Kinga każdy klaun budzi grozę, a igrzyska w świecie bez nadzoru skłaniają do refleksji nad skutkami w przyszłości.

Omawianie funkcjonalności produktu z racji nazwy zacznijmy od karty spiżowej. „Handlarz spiżem” wprowadza sporo negatywnej interakcji, którą lubimy – przekładanie znacznika pomiędzy kartami, jest zdublowany, żeby zagrać kontrę. „Podszeptnik” przydaje się w walce o „przywileje”, ponieważ po zwycięstwie na „podstęp” umieszcza jednostkę z ręki w strefie „dworu”. Nam spodobała się jednostka oszczędzająca „żar” – „Destylarz snów” pozwala odpalać karty płatne bez ponoszenia kosztu. Najgroźniejszy jest jednak „Nadworny kat”, bo eliminuje z ręki jednostki podstawowe – te z tarczą, które normalnie wracały do wachlarza.

Przechodzimy do strefy „misji”, bo tutaj znajdziemy – przynajmniej na początku – reklamowaną kartę „Żelazny rydwan”. „Woźnica przeklętych” „pędzi na zatracenie” , dlatego ta karta zmienia strefy! Możemy ją pozyskać posiadając przynajmniej 4 znaczniki „władzy”, natomiast jeśli jej nie zdobędziemy parowóz jedzie dalej i w trakcie rozgrywki zablokuje działanie karty „wpływu”. Na ostatniej planszy „dworu” pociąg zdobywa osoba posiadająca najwyższą wartość w koronach, ale dopiero w tym momencie nie musi ich być aż czterech. Inne karty z „misji” również są silne – wygrywając na miecze, czyli „przemoc”, poza eliminacją jednostki odbieramy dodatkowo „przywilej”. Miła z kolei jest karta „Złupione karawany” – gromadzi wydawany przez graczy „żar”, który otrzymuje jej nabywca.

O zbliżonym działaniu do powyższej karty, pozwalającą odłożyć „żar” na potem jest „wpływ” „Uprawy spiżu”, który zwalnia graczy z opłat przy odpalaniu zdolności jednostek. Fantastycznie na rozgrywkę oddziałują dwie negatywne karty „wpływu”, które lepiej zakryć „Żelaznym rydwanem” bądź postarać się, aby zdobył je konkurent – „Pałac syndyka” każe ci odrzucić wszystkie „przywileje”, a zwycięzca na „przemoc” traci własną jednostkę uczestnicząc w zwariowanym „Cyrku makabreski”. Znakomitą kartą taktyczną jest „przywilej” „Diabelski głos”, który zbiera znaczniki koron na potem – przydatne chociażby przy walce o grający tu pierwsze skrzypce „Żelazny rydwan”.

Rozszerzenie „Spiż” wydaje się wprowadzać wiele aktywności, tak bardzo poszukiwanych w grach wojennych krytycznych dla konkurentów działań, bo każdy konflikt, nawet ten na kartach powinien być dramatyczny i emocjonujący do ostatnich chwil.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy WHAT THE FROG.

Film: „Elekt Spiż” – unboxing

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!