Recenzja gry planszowej Zimna wojna

Przez lata absolutny lider w rankingach najlepszych gier planszowych. Podobno wywindowany na najwyższe pozycje przez miłośników gier historycznych i z tym możemy się zgodzić, ponieważ dołączona baza wiedzy do instrukcji jest rewelacyjnym uzupełnieniem – tego właśnie brakowało nam w „Lincoln”. Czy „Zimna wojna” rzeczywiście jest tak zachwycająca? Zapraszamy do recenzji „Twilight Struggle”.

Jest to gra dla pary, graczy w wieku od 14 lat i generalnie można się zgodzić, chociaż zależy oczywiście od rozegrania dziecka, czas partii trwa 2-3 godziny – i to już kwestia waszego mistrzostwa w rozgrywaniu kart oraz rozmieszczaniu znaczników, bo czy to przewrót czy presja, o wpływy tutaj docelowo chodzi i przejmowanie kontroli.

My nigdy nie graliśmy w wersję od „Bard”, słyszeliśmy, że były problemy z rozkładaniem planszy oraz pomyłki w instrukcji i że gra niby jest piekielnie trudna, co mechanicznie nie jest prawdą. Najważniejsze to w dobrym dla nas momencie rozgrywać karty rozstrzygnięć oraz anulować bądź wydawać na program kosmiczny cudze wydarzenia, oczywiście część nieuchronnie ostatecznie się uruchomi, bo korzystając z punktów operacyjnych karty z automatu będą startowały, ważne żeby był to czas, gdy jesteśmy przygotowani na zagrożenie. Łatwo w teorii, w praktyce gracza bywa trudniej, ale na pewno przyjemniej.

Po otwarciu pudełka instrukcja może przerazić, ale samych zasad nie ma wiele, ponieważ pokazano tutaj przykładową rozgrywkę, która niekoniecznie musi się przydać, ale pomoże, żeby wygrać. Dla fanów historii i nie tylko zamieszczono opisy informacyjne do kart, co dodaje głębi rozgrywce i buduje atmosferę napięcia. Plansza ukazuje mapę globu z lokacjami, o które konkurujemy oraz rozmaite tory, odrobinę mylące może być nazewnictwo, ponieważ standardowe tury graczy są tutaj rundą.

Karty zagrywamy jako wydarzenia lub jako punkty operacyjne przeznaczane na wywieranie presji – obniżanie wartości wpływów przeciwnika, przewroty – poza zmniejszaniem wpływów konkurenta dodatkowo podnosimy własne wpływy, poszerzanie strefy wpływów – łańcuszkowo na sąsiednie kraje oraz drożej w państwach kontrolowanych przez przeciwną stronę.

W grze występuje losowość kostki, na którą mają wpływ modyfikatory rozłożenia na planszy (wywieranie presji) oraz karty (punkty operacyjne). Jeśli zagrywamy kartę z wydarzeniem przeciwnika jako operacyjną, najczęściej i tak ono się uruchamia na szczęście potem takie karty nierzadko usuwane są z gry. Jeśli uda nam się zablokować wydarzenie, karta przechodzi na kolejne etapy przy tasowaniu odrzuconych kart. W trakcie wywierania presji obie strony rzucają kostkami, podczas przewrotów porównujemy się ze zdublowanym poziomem stabilizacji danego państwa i turlamy jedynie my. Państwo kontrolujemy kiedy wpływ osiąga wartość stabilizacji i kiedy przewyższa o wartość stabilizacji punkty przeciwnika – podczas obecności obu stron. Po każdym etapie może nam pozostać pojedyncza karta na ręce, początkowo rozdawanych jest 8, następnie 9, gdyż wydłuża się liczba rund. Punkty zdobywamy za rozstrzygnięcia – obecność, dominację, kontrolę, ale również tracimy za różnicę pomiędzy statusem DEFCON i wymaganymi operacjami wojskowymi. Noty ukazane są na zasadzie przeciągania liny – niwelowanie równych wartości. Wygrywa osoba mająca więcej punktów na koniec gry bądź kontrolująca Europę, przegrywa wywołująca wojnę nuklearną.

Przygotowanie gry jest intuicyjne, na planszy wszystko jest wygodnie opisane, w tym przebieg rozgrywki. Karty również są logicznie sformułowane, a operacje świetnie przedstawione na kartach pomocy – cel, warunki, koszt, przebieg, modyfikatory, efekty – wszystko zwięźle, ale solidnie. Nie pogubicie się!

Na przestrzeni czasu trwania zimnej wojny dochodzą kolejne talie kart i nowe wydarzenia, potyczka więc stale zaskakuje czymś nowym. Wydarzenia nie będą się powtarzały, ponieważ te uruchomione w dużej mierze wypadają z rozgrywki, a te przeniesione na później – no cóż ostatecznie najczęściej kiedyś uprzykrzą nam życie. Karty jednak są raczej wyważone, bo kiedy Stany Zjednoczone mają swój Wietnam, to ZSRR ma Afganistan.

Na obecne czasy, kiedy wychodzi bardzo wiele znakomitych gier nie jest to pozycja najlepsza, ale ciągle zachwyca, w szczególności kiedy jesteśmy świadomi, że to wszystko miało miejsce naprawdę, że to mapa realnego, niewymyślonego globu, a najlepiej po zapoznaniu się z bazą wiedzy. Jeśli lubisz historię to gra zyska w twoich oczach, ja uwielbiam stąd mnie to pasjonuje.

Zimną wojnę” należy mieć w kolekcji i nie warto czekać, gdyż kiedy nakład się wyczerpie to cwani sprzedawcy zaczną windować ceny. Zastanawia nas „Europe Divided”, ponieważ to pozycja porównywana z właśnie recenzowaną, ale ukazująca kolejne, już bieżące lata zakulisowych gier imperiów. Mamy nadzieję, że wydawca idąc za przykładem „Twilight Struggle” nie zapomni o informacjach edukacyjnych, bo każdy konflikt ma swój specyficzny klimat i można się wiele nauczyć.

Film: „Zimna wojna” – unboxing

 

Film: „Zimna wojna” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!