Recenzja gry planszowej Chakra

W dniu dzisiejszym oryginalna produkcja, ponieważ nawiązująca do Hinduizmu, Buddyzmu, ajurwedy i jogi, wiedzy ezoterycznej wreszcie. Tematyka odnosi się do przepływu energii w ciele, punktów wiązania tej wewnętrznej mocy każdego z nas – jest to gra o czakrach!

Z przyjemnością przedstawiamy wam również nowego partnera naszego bloga – wydawnictwo BLAM! U nas w Polsce najbardziej znanym ich tytułem jest „Celestia”, francuskie wydawnictwo słynie z tego, że produkcje są ślicznie ilustrowane oraz należą raczej do kategorii gier rodzinnych.

Chakra” to abstrakcyjna strategia dla 2-4 uczestników w wieku od 8 lat, z czasem rozgrywki ok. 30 minut. Wewnątrz opakowania znajdziemy kolorowe kamyczki, barwne żetony, rewelacyjnie zilustrowane postaci dziewczynek reprezentujących różne rasy i kultury, plansze kwiatu lotosu, mocny worek na komponenty, instrukcję w języku francuskim i angielskim. Gra jest wolna językowo, nie posiada napisów.

Ćakry” – występuje również taka pisownia – posiadają różne kolory, symbole, lokalizacje od głowy do podstawy kręgosłupa oraz funkcje – m. in. myślenie, miłość, pierwotny instynkt przetrwania. Pojawia się również koncepcja „trzeciego oka”, a w jej ramach intuicja, analiza czy też percepcja pozazmysłowa.

Świecące kryształki to energia, czarne krążki to inspiracja, numeryczne to obfitość, reszta mniejszych to żetony medytacji. Kwiat lotosu jest znacznikiem pierwszego gracza. Przypuszczalnie już czujecie, że to natchniona gra, odnosząca się do sfery sacrum, duchowości i równowagi wewnętrznej, czyli dążymy do harmonii ze wszechświatem – nam kojarzy się od razu z „Karmaka”.

Każdy z graczy na starcie otrzymuje 5 krążków inspiracji i losuje z worka 3 kamyczki. 7 z 8 żetonów obfitości rozkładamy w miejscach karmy na wspólnej planszy, pozostały krążek bez oglądania odkładamy do pudełka. Numery na żetonach wskazują punkty za zharmonizowanie czakry w danym kolorze. Na polach „Maya” tej samej planszy losowo rozkładany kryształki. Każdy gracz z zamkniętymi oczami losuje żeton medytacji, odpowiednią barwę krążka obfitości z lokalizacji karmy możemy teraz w ukryciu podejrzeć. Partię rozpoczyna gracz wyglądający na najbardziej nerwowego. Celem gry jest umieszczenie trzech odpowiednich kryształów w czakrach.

W turze gracza możemy pozyskać energię biorąc z planszy lotosu 1-3 różne kryształki z wybranego przepływu. Jeśli sięgamy do lokalizacji z czarnym kamieniem negatywnej energii, to musimy wziąć jedną sztukę tej barwy. Poza energią negatywną z czarnych kryształów, każdej innej możemy posiadać na planszy gracza do kompletu maksymalnie 3 sztuk. Jeśli przez przypadek weźmiemy więcej, sąsiad wybiera nadmiarowy kryształ, który wraca do worka. Następnie pozyskane kryształy umieszczamy w bąbelkach „Bhagya” na górze planszy lub bezpośrednio w czakrze w zamian za ustawienie krążka inspiracji w wycięciu – po tej akcji ta czakra zostanie zablokowana dla tego działania. Na koniec uzupełniamy przepływ na planszy lotosu.

Druga akcja do wyboru w turze gracza to przesuwanie kryształów mocy w kanale energetycznym. Umieszczamy żeton inspiracji na odpowiednim symbolu ruchu. Strzałki obok siebie oznaczają kolejne kryształki energii, a jedna pod drugą długość drogi, grot wskazuje kierunek przemieszczenia. Jest też akcja pozyskania kryształu bezpośrednio z worka do bąbelka w zamian za oddanie energii negatywnej, ale złagodzonej, czyli wracającej do ziemi. W praktyce oddaje się węgielki znajdujące się w najniższym, nieograniczonym pojemnością magazynie poniżej czakr. Wszystkie ruchy z pola akcji mają zostać wykonane – muszą występować zatem wolne pola na kamienie w czakrach. To gracz wybiera kolejność ruchów. Czakrę zharmonizowaną – z trzema właściwymi kryształami – pomijamy w liczeniu ruchu, żeton inspiracji umieszczony obok takiej czakry zostaje odzyskany.

Ostatnia akcja, którą możemy wykonać to medytacja – jest to w sumie czyszczenie sterowania ruchem kryształków, czyli zdjęcie żetonów inspiracji z pól ze strzałkami i workiem. Pozwala ona dodatkowo spojrzeć w karmę, czyli wylosować kolejny żeton medytacji i podglądnąć punkty obfitości.

Gra dobiega końca, kiedy któryś z uczestników zharmonizuje 5 czakr, dogrywamy kolejkę i podliczamy punkty. Każda zharmonizowana czakra punktuje 1-4 w zależności od znacznika numerycznego, czarna złagodzona energia jest liczona jako pojedynczy punkt za kryształ, a znajdująca się wyżej w czakrach nie jest odejmowana od sumy notowań. Ponadto gracz z największą ilością zharmonizowanych czakr sąsiadujących ze sobą w kanale energetycznym patrząc od dołu planszy otrzymuje 2 bonusowe punkty.

Czakra” to prawdziwy fenomen! Jest to jedna z najciekawszych pod względem tematyki gier logicznych jakie mieliśmy okazję pokazywać wam w ostatnim czasie, ponadto pozycja wydana na bogato w bardzo atrakcyjnej szacie graficznej – śliczne kryształki, które pokochają dzieci, piękne ilustracje bohaterek, nawiązania do kultury i duchowości regionu. Kanał energetyczny przypomina układ trawienny, rodzaj jelita przez które przechodzi pozytywna i negatywna energia, która ostatecznie jest wydalana poza system. Chociaż miłośnicy zaawansowanych gier logicznych mogą poczuć lekki niedosyt główkowania to mechanika przepływu kamieni szlachetnych idealnie sprawdza się w grze familijnej. Podoba nam się, że fani gier abstrakcyjnych mogą zmierzyć się z tabelą rekordów, osiągając określone stany wtajemniczenia…, oraz punktacji.

Zabawa cieszy dzieci i dorosłych, młodszych obliguje do wykazania odrobiny cierpliwości w trakcie prezentacji zasad. „Chakra” silnie angażuje, wymaga skupienia, planowania, więc oferuje wszystko to, za co doceniamy planszowe gry logiczne, a jako bonus – otrzymujemy jeszcze klimat, czyli czarującą głębię wierzeń religii przyjmujących istnienie karmy za pewnik. Dla miłośników omawianego obszaru – gra niezbędna w domowej kolekcji! 

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy BLAM!

Film: „Chakra” – unboxing

Film: „Chakra” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, BLAM!, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!