Recenzja gry planszowej Guardians of legends

Wyobraźcie sobie grę dedukcyjną na ilustracjach w rodzaju „Dixit” w świecie tajemniczych wysp, piratów ukrywających swoje magiczne artefakty i skrzynie pełne złota, rozgrywaną na modułowej planszy, której każdy fragment jest ogromnych rozmiarów wyspą. „Guardians of legends” powala jakością, oprawą wizualną i rozwija znakomite idee – zapraszamy do recenzji tej pięknej gry.

Lubee Edition” to Belgowie, którzy na co dzień tworzą gry multimedialne, jak sami wspominają – najbardziej cenią sobie głębię i bogactwo prezentowanego uniwersum, jest to młode studio zależne „N-Zone” . „Strażnicy legend” to absolutna premiera, nowość na rynku, która wygląda naprawdę apetycznie.

Guardians of legends” to gra familijna dla 3-5 uczestników w wieku od 8 lat, czas pojedynczej rozgrywki zajmuje ok. 30-45 minut. Wewnątrz opakowania znajdziemy 24 ogromne płytki wysp, 24 karty miejsc, 35 „pocztówek” – podobne do tych z „Kaleidos” , 15 statków eksploracji, 26 kart nagród – w tym 10 skarbów oraz 16 „legend”, czyli artefaktów. Do kompletu dołączamy jeszcze 20 znaczników wskazówek, 20 „pozycji ognia” – pokazujących „gorące” miejsca sąsiadujące z wyspą gracza, 100 złotych monet, 20 monet „legendy”, broszurę i instrukcję.

Po otwarciu opakowania odprężasz się oglądając cudowne grafiki – fantastyczne wyspy na kaflach, ekscytujące krajobrazy oraz pomieszczenia artystycznie malowane na kartach „widokówek”, magiczne przedmioty z kart „legendy”.

Celem gry jest zebranie w sumie 12 monet, przy rozpatrywaniu remisów wygrywa osoba, która zdobyła więcej „rdzawych” monet – „legendy”.

Przygotowanie rozgrywki polega na ułożeniu terenu – każda płytka powinna sąsiadować z przynajmniej parą kafli. Każdy z graczy otrzymuje komponenty w swojej barwie – okręty do wskazywania wyspy ukrycia skarbu przeciwnika, krążki ognia do zaznaczania wysp sąsiadujących z miejscem ukrycia własnego skarbu, wskaźniki do udzielania wskazówek na „pocztówkach”. Startujemy z dwoma kartami artefaktów i skrzynią ze złotem, które łączymy w pary z kartami wyspy – odwzorowanie widoku z kafli. Takie małe stosy będziemy następnie losowo uzupełniali w trakcie zabawy.

Zabawa dzieli się na fazę poszukiwania, w której na obrazach z „widokówek” oznaczamy podpowiedzi, a następnie wszyscy jednocześnie ustawiamy nasze statki. Każdy z graczy wskazuje kafel – kolejne żaglowce graczy odwiedzające już zajętą wyspę ustawiane są na żetonach konkurentów. Okręty z jednej strony informują o właścicielu łodzi, z drugiej typowanej własność wybranej właśnie wyspy – kolor przeciwnika.

Przechodząc do fazy rozstrzygnięcia lub rozwiązania zagadki nagradzamy właściwe decyzje. „Odkrywca” – właściciel statku, otrzymuje dwie złote monety za poprawne wskazanie wyspy ze skarbem bądź pojedynczą jeśli jest dalszy w kolejności, za płytkę z ukrytym artefaktem dodatkowo monetę „legendy”. „Strażnik”, czyli właściciel znaleziska otrzymuje dwie złote monety za podpowiedź zakończoną sukcesem, dodatkową złotą monetę jeśli wskazań jest więcej (kolejne okręty zacumowane przy wyspie) oraz monetę „legendy” za oddany artefakt. Dokonując wyboru niewłaściwej wyspy, która sąsiaduje z naszą oznaczamy to krążkiem ognia na eksplorowanej właśnie płytce. Kończąc fazę zdejmujemy nasze wskaźniki, wyjmujemy kolejne „pocztówki” z nowymi obrazami, usuwamy ilustrację najstarszą przy wystawieniu czwartej. Uczestnicy losują nową parę miejsca i skarbu, aby mieć w sumie trzy małe stosy. Kafle, których sekrety zostały już ujawnione proponujemy obrócić na stronę z widokiem morza.

Na kartach przedmiotów znajdziemy dodatkowe bonusy, które aktywują się natychmiastowo lub w późniejszej turze, mogą one dotyczyć wskazanego przez zdobywcę karty gracza, wszystkich uczestników lub właściciela znaleziska. Będą to dodatkowe monety, kolejne znaczniki do użycia w turze, kary dla konkurentów.

Rozgrywka bazuje na mechanice znanej z „Tajemniczego domostwa” – naprowadzanie obrazem, w tym przypadku detalem z ilustracji na konkretną wyspę. Sprawnie działa również mechanizm memory – musimy zapamiętać poprzednie wskazówki. Występuje również rywalizacja – wyścig do konkretnej płytki – pierwszy jest wyżej wynagradzany. Negatywna interakcja wynika z działania wybranych artefaktów, które sprawiają, że gra staje się głębsza i ciekawsza.

Guardians of legends” to świetny wybór dla miłośników gier skojarzeniowych, w rodzaju „Dixit”, „Tajemnicze domostwo”, „Klub detektywów”, a także osób kochających atmosferę związaną z wyprawami korsarzy na odległe lądy i poszukiwaniem ukrytych skarbów. Jest to lekka gra rodzinna, idealna dla rodziców z młodszymi dziećmi – cała familia będzie zadowolona.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy LUBEE i N-ZONE

Film: „Guardians of legends” – unboxing

Film: „Guardians of legends” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, BLAM!, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!