Recenzja gry planszowej Couleurs de Paris

Pozycję, którą dzisiaj zaprezentujemy polecamy wszystkim z jednym wyjątkiem – nie dla daltonistów, ponieważ artysta malarz z założenia powinien rozróżniać barwy, a przynajmniej kosteczki pigmentu używane w tej rozgrywce. Naszym zdaniem to będzie wielki hit na miarę „Sagrada”, w której zresztą również układamy kosteczki, jedynie z oczkami i w innej scenerii czy też tematyce. No to przenosimy się nad Loarę i malujemy.

Couleurs de Paris” to gra planszowa dla 2-4 rozgrywających w wieku od 10 lat, czas partii trwa ok. 20 minut na uczestnika. Jest to premierowa, śliczna i całkiem dużych rozmiarów pozycja. W praktyce zejdzie wam ok. 45-60 minut, na spokojnie możecie też zaprosić do zabawy dzieci w wieku już od 8 lat.

Kolory Paryża” bardzo nas ucieszyły w pierwszej kolejności tematyką gry planszowej, ponieważ znamy jedynie kilka naprawdę dobrych pozycji związanych ze sztuką, poza opisywaną dzisiaj warto jeszcze wymienić „Modern Art” – aukcje dzieł sztuki, „The Gallerist” – zarządzanie galerią. Tutaj wcielamy się w rolę malarzy, czyli najzdolniejszych rzemieślników, których orężem są pędzle oraz paleta farb. Nie zapominamy oczywiście o sztaludze, wśród wysokiej jakości komponentów znajdziemy również i stelaże na płótna mistrzów kompozycji.

Podoba nam się nie tylko wygląd planszy głównej – obracające się koło, ale przede wszystkim funkcjonalność planszy indywidualnych uczestników zabawy – wgłębienia na znaczniki, które nie będą samoistnie wypadały z właściwych miejsc.

Super, że w grze występują rzeczywiste obrazy, słynne dzieła, ale także najznamienitsi malarze, których nikomu z dorosłych nie trzeba przedstawiać, ale warto wprowadzić w tematykę dziecko, bo przecież sztuka wzbogaca uczuciowo, duchowo, psychicznie – to rodzaj uzewnętrzniania naszego pięknego wnętrza i przekazywania emocji dalej. Towarzyszyć w rozgrywce i spoglądać z portretów będą: Paul Cezanne, Edgar Degas, Paul Gaguin, Edouard Manet, Claude Monet, Auguste Renoir, Henri de Toulouse-Lautrec, Vincent Van Gogh – wow! Pozycja nie tylko rozrywkowa, ale również dydaktyczna, chociażby jako pomoc dla nauczyciela plastyki.

Celem gry jest zwycięstwo na punkty, które otrzymujemy za skończone obrazy, żetony medali za odpowiedni poziom narzędzia, czarny barwnik, ujemne za białe „jokery” użyte do malowania. Ostatnia kolejka rozpoczyna się przy drugim gotowym obrazie.

Surowce w grze to przede wszystkim farby – kolory i ilości wskazane na siatce pól na odwrotach kart obrazów. Komponenty występujące w grze są drewniane – rewelacyjne pionki z pędzlem w dłoni, ale również plastikowe dla barw – połączenie jest całkiem dobre, ponieważ malowany plastik bardziej przypomina nam konsystencję farby.

Startujemy z trzema asystentami, podstawowymi barwami z planszy – czerwoną, niebieską i żółtą. Znaczniki na torach ustawione są na pozycjach wyjściowych, po osiągnięciu odpowiedniego poziomu otrzymujemy kolejnego malarza do pomocy lub medal z punktami. Białe znaczniki to jokery, pomagają ukończyć dzieło, ale są odejmowane od finalnej noty, z kolei czarne są wartościowe – aż 6 punktów, ale nie zapełnimy nimi obrazu.

W trakcie zabawy ulepszamy nasze narzędzia pracy oraz pozyskujemy barwnik – podstawowy lub wtórny mieszając bazowe kolory. Tubka farby wskazuje poziom podstawowych kolorów czerpanych z planszy – liczba znaczników do jednorazowego wzięcia. Numer nad paletą informuje o ilości kosteczek wtórnej farby, którą zdobywamy z pól planszy oddając odpowiednie połączenia kolorów bazowych. Poziom pędzla to liczba znaczników, które od razu możemy przełożyć na płótno podczas wykonywania akcji malowania obrazu.

W trakcie gry konkurujemy o najlepsze miejsca na planszy, aby zdobyć barwnik lub go zmiksować, dużo świetnego zamieszania wprowadza tutaj ruch koła oraz „nieróbstwo” naszych asystentów – pionek możemy wyłożyć na pole, ale w pozycji poziomej, czyli pasując w bieżącej rundzie, podczas kolejnej nasz leniwy uczeń wstaje i zajmuje odpowiednie miejsce. Planszę standardowo przemieszczamy o jeden ząbek – patrz podobnie jak w „Tzolkin: Kalendarz Majów”, natomiast zajmując odpowiednie pole możemy przekręcić o dwa miejsca bądź zostawić jak było przed chwilą. Zmiana położenia skutkuje wymianą akcji w lokalizacjach zajmowanych przez asystentów w dolnej planszy, ponadto wybrane z nich są niedostępne dla uczestników zabawy.

Świetny jest moduł zaawansowany, który wprowadza akcje bonusowe z kart – wybrane są identyczne z tymi pozyskiwanymi z planszy, ale są również unikatowe jak wymiana farb. Poszukiwaną różnorodność akcji specjalnych gwarantują słynni malarze – wybrani gustują w odmiennych barwach podstawowych, inni dbają o poziom wysuszenia barwnika – większa ilość znacznika gromadzona w magazynie gracza, jeszcze inni podbierają farby z już gotowych dzieł lub rozpoczynają rywalizację z kolorem wtórnym – generalnie dzieje się wiele!

Pozycja ta nie ma zbyt wielu słabych punktów, już została zauważona na rynku i pojawiają się pierwsze pozytywne komentarze i wysokie oceny. Jedyne, co my byśmy zmienili, to dodali tutaj więcej obrazów, żeby się nie powtarzały ilustracje, a dzieci obejrzały kolejne dzieła mistrzów.

Colors of Paris” bardzo namiesza w grach planszowych, naszym zdaniem pozycja ta powinna już niebawem wystrzelić w górę wszelkich rankingów, ponieważ poza arcyciekawą tematyką, cudownym wykonaniem i innowacyjnością – leżące pionki i obrotowa plansza, dostarcza również wspaniałej zabawy z planowaniem akcji oraz zarządzaniem surowcem.

Polecamy każdemu, a już na pewno wszystkim, którzy kochają sztukę, a malarstwo w szczególności. Tak piękną grę w „Barwach Paryża” mogli wymyślić tylko rodowici Francuzi i chwała im za to!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy SUPER MEEPLE

Film: „Couleurs de Paris” – unboxing

Film: „Couleurs de Paris” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, BLAM!, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!