Recenzja gry karcianej Growl

Dzisiaj proponujemy wam coś specjalnego na imprezę z większą liczbą gości – według nas to najlepsza ostatnio otwarta gra na party! Jeśli jesteście miłośnikami tytułów z wilkołakami to musicie przeczytać – tutaj nie mamy z góry ustalonej przez aplikację roli, a zostajemy ugryzieni w trakcie rozgrywki! Najczęściej wiemy, że przeciwnik jest sąsiadem, tylko którym z pary?

Nazwa wydawcy pochodzi od nazwiska twórcy właśnie opisywanego produktu – to Vigour Games oraz pierwsza ich gra. Autor uwielbia tytuły z wilkołakami i unowocześnił to, co niezmienne i monotonne, czyli profile postaci – teraz ugryzienie jest niczym zaraza, która rozprzestrzenia się po uczestnikach poprzez ugryzienia. A dlaczego „Growl”, bo tak ryczą wilki w ludzkiej skórze!

Growl” to gra karciana dla 4-10 graczy w wieku od 10 lat, co jest zawyżoną granicą, czas rozgrywki zajmuje ok. 10-20 minut, raczej krócej niż dłużej. Nie sposób zapomnieć pięknych ilustracji na kartach i designu opakowania – kły na bocznych ściankach oraz futro z oczami na grzebiecie!

W grze występują dwie strony – wilkołaki oraz ludzie, tych pierwszych jest mniej na początku gry, ale z czasem zwierzęta zaczynają zabijać i szeregi mieszkańców wioski przerzedzają się. Wilkołaki zwyciężą jeśli przemienią bądź zabiją wszystkich ludzi, jeśli jednak masakrę przetrwa chociaż jeden człowiek, to wygrana przypada drugiej stronie! Korzystamy również z monet, dzięki którym wyłonić można mistrza gry – osobę najbogatszą, co przydaje się na przykład w trakcie zabawy turniejowej.

Każdy z graczy otrzymuje płytkę z widokiem swojego domostwa oraz nagrobkiem z drugiej strony w przypadku śmierci – trzy krople krwi, których nie równoważą eliksiry oznaczają zgon, taka osoba wypada z gry, a kolejka ją mija. Pojedyncze karty z przygotowania określają kto jest człowiekiem, kto wilkiem – te rozpoznają się na wstępie po otwartych oczach. Następnie dobieramy po trzy karty tworzące początkową rękę gracza.

Formujemy stos z finałową nocą na samym końcu i dwoma kolejnymi w środku talii. W trakcie fazy dnia każdy gracz po kolei będzie ciągnął kartę z wierzchu, a następnie przekazywał ją wybranej przez siebie osobie – to pierwszy moment, gdzie ujawniamy swoje podejrzenia i próbujemy rozwiązać zagadkę tożsamości. Osoba martwa od razu informuje pozostałych, przemieniona – trzema ugryzieniami pozostawia ten fakt w sekrecie.

W momencie kiedy pojawia się faza nocy należy zastosować się do tekstu na karcie – rozmaite formy rotacji pojedynczych kart oraz możliwości przejrzenia wybranych wachlarzy graczy. Zaraz potem następują ataki na żywych jeszcze sąsiadów – uwaga, ludzie nie gryzą! Zanim odkryjemy dwie karty, które otrzymaliśmy należy przetasować je z własnymi, dzięki czemu rozpoznajemy nowe karty – nie mamy tylko pewności czy przyszły z lewej czy prawej i w tym cały urok! Ostatnia noc to bardziej intensywne działania, chociażby głosowanie za śmiercią uczestników, zamiany miejsc graczy skutkujące rotacją całych zestawów kart – generalnie dzieje się wiele i jest dużo zamieszania!

Na zakończenie począwszy od „wilkołaka zero” wszystkie wilki po kolei zaczynają dołączać się do wspólnego wycia, które rozprzestrzenia się w kółeczku jak w przeklętym chórze. Czy ktoś przeżył?

Najlepsza jest tutaj idea z atakami sąsiadów, natomiast liczą się też świetnie skonstruowane karty – ugryzienia mające na celu przemianę i niwelujące je uroki, obrażenia widłami i leczące je balsamy, posążki resetujące działanie kąsania lub wręcz przeciwnie przypominające ugryzienie podawane dalej przez człowieka, bo przeklęte więc niechciane, a także infekcje niszczące nasze środki lecznicze! Skoro istoty piekielne to pojawić musiała się święcona woda – uzdrawiająca dla ludzi, raniąca wilkołaki.

Gra jest śliczna, najlepszym momentem jest trafianie z ukrycia w przeciwnika siedzącego obok, chociaż i moment wybierania celów z większej jeszcze grupy w trakcie dnia też jest przyjemnym doświadczeniem. Rozwiązywanie zagadki tożsamości wilkołaka z biegiem gry przemienia się w dramatyczne unikanie śmierci od wideł bądź przeobrażenia od kłów – słowem gęsty klimat! Atmosfera gry z dreszczykiem jest dużo ciekawsza od klasycznych podejrzeń, rozmów i samego tylko wskazywania na chowające się w tłumie wilkołaki.

W „Growl” mamy odwrócenie przewagi sił, bo na końcu to człowiek staje się zwierzyną, zatem jak w klasycznych horrorach! Brawo za zastosowane tu rozwiązania, ponieważ naszym zdaniem to bardzo udany finalny produkt.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy VIGOUR GAMES

Film: „Growl” – unboxing

Film: „Growl” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, BLAM!, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!