Recenzja gry planszowej Reef

Naszą ulubioną parą od wydawnictwa „Foxgames” jest „Manhattan” oraz „Sagrada”, teraz do nich dochodzi najnowsza propozycja – „Rafa”. Jest to gra logiczna jak ta z witrażami, ale mechanikę z modyfikacjami zapożyczyła od słynnej gry o drapaczach chmur w Nowym Yorku.

Reef” to gra abstrakcyjna dla 2-4 uczestników w wieku od 8 lat, chociaż próbować powinny już młodsze dzieci, którym może nie uda się wygrać partii, ale szybko załapią reguły, których prostotą urzeka ten tytuł. Czas rozgrywki zajmuje ok. 30-45 minut.

Komponenty to plastikowe klocuszki, z których budujemy wieże, takie konstrukcje przypominają nam obiekty stawiane w „Torres”, „Zamku smoków” i przede wszystkim w „Manhattan”, gdzie wysokości, ilości i barwy porównywaliśmy między sobą. Tutaj każdy z graczy otrzymuje własny ogródek morskich korali i odwzorujemy schematy z kart, które dostarczają nie tylko punktów, ale również surowca do budowy. Negatywna interakcja odnosi się jedynie do finałowych not.

Na starcie otrzymujemy parę kart, trzy monety o wartości „1”, gracz z planszą ukazującą rozgwiazdę rozpoczyna, a wszyscy zajmujemy centrum 4 różnymi koralami. W późniejszych rozgrywkach możemy ułożyć pierwsze komponenty według własnego uznania, czytaj najlepiej jak się da względem otrzymanych kart.

Zasady są banalne – w swojej turze zagrywamy kartę, aby pozyskać korale zilustrowane u góry i odwzorować układ z obrazka na dole, oczywiście najlepiej zwielokrotniony, wtedy jednak dla każdej kompozycji komponenty nie mogą być wspólne. Druga opcja w grze to zdobywanie nowych kart – wyłożonych lub ze stosu, ale wtedy doinwestowując najniżej punktowaną kartę z wyłożonych jednostkową monetą. W sumie to tyle odnośnie instruktażu, warto jeszcze dodać, że numery oznaczają wysokość umieszczenia konkretnego klocuszka, a maksymalny poziom każdego stosu nie może przekroczyć 4 części.

Finałową kolejkę w grze wyznacza wyłożenie ostatniego kawałka rafy o wybranej barwie lub wykończenie stosu z kartami. Już bez dobierania komponentów możemy spróbować zagrać ostatnie zgromadzone wzory, posiadając zawsze w ręce maksymalnie do 4 kart. Znacznik samotnego plusa odnosi się do najwyższego ze stosów danego rodzaju lub występując z numerem określa wyższe poziomy ustawienia.

W trakcie gry zarządzamy ręką gracza pamiętając o limicie i przede wszystkim planujemy najlepsze możliwe rozmieszczenie surowców na planszy, aby kolejne karty przyniosły tyle punktów ile się tylko uda wycisnąć z układu. Rozgrywka silnie angażuje ponieważ cały czas mocno kombinujemy jak zwielokrotnić wzór lub chociaż nie wydać karty na marne, bez otrzymania za nią punktów – surowce bierzemy zawsze.

Reef” to idealny wybór dla rodziny, ponieważ dzieci szybko załapią o co tutaj chodzi, a wraz z przechodzeniem kolejnych gier zaczną rozwijać umiejętności i podwyższać końcowe noty. Produkt jest śliczny, ponieważ komponenty są bardzo okazałe, z pewnością zwrócą uwagę młodszego odbiorcy. Osoby szukające w grach planszowych negatywnej interakcji nie do końca będą usatysfakcjonowane, miłośnicy łamigłówek jak my – oczarowani.

Warto zaznaczyć, że w naturze korale również stale się zwalczają prowadząc wojnę chemiczną oraz używając do tego czułek bojowych parzących konkurentów pokarmowych oraz zarastają inne zajmując nowe przestrzenie – mamy akwarium rafowe to wiemy! Dociekliwi przekonają się, że korale w nocy zachowują się jak zwierzęta polujące na rozmaite żyjątka, zaś w dzień jak rośliny korzystające z dobrodziejstw energii słonecznej. Wracając do gry – naszym zdaniem to murowany kandydat do gry familijnej roku.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FOXGAMES

Film: „Reef” – unboxing

Film: „Reef” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, BLAM!, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!