Recenzja gry planszowej Nemeton

Czy pamiętacie grę „Chakra” opowiadającą o medytacji i kanałach energetycznych naszego ciała? To ta pozycja ze ślicznymi kryształkami w kolorach tęczy. Dzisiaj zaprezentujemy wam kolejną produkcję tego wydawnictwa, gra jest naprawdę wysoko oceniana przez zagranicznych blogerów i jest to rozmiarowo większa rzecz, skierowana również do odrobinę bardziej zaawansowanego użytkownika.

Nemeton” to gra planszowa dla 2-4 osób, wskazany wiek odbiorcy to od 12 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 75 minut. Tematyka fantasy, ale także mocno związana z ekologią i kiedy w nią gramy to ciągle myślimy o serii komiksów i animacji „Asterix i Obelix”. Wcielamy się tutaj w rolę ich przyjaciela z wioski Galów, sterujemy poczynaniami druidów, którzy przywracają skażony klątwą las do życia i zdrowia. W trakcie zabawy programujemy ruch pionka na modułowej planszy, zbieramy komplety kolorowych liści, gotujemy tajemnicze roztwory przy menhirach, kontaktujemy się z duchami zwierząt przy wodopojach, a nawet zamieniamy w dzikiego ptaka lecąc do zaczarowanego dębu czy zwrotnego łososia przepływającego bystre strumienie, nie pominięto nawet handlu.

Naszym celem jest zebranie najwyższych not, czyli punktów reputacji za rozmaite ułaskawione dzikie zwierzęta, wskazane zestawy składników do magicznych eliksirów, uwarzone już mikstury, amulety Triskell, punkty stracimy za zarezerwowane, ale niesporządzone wywary. W przypadku remisu liderem zostaje gracz z największą ilością roślin.

Tura gracza rozpoczyna się od nocy, podczas której księżyc oświetla określone połacie terenu i pojawiają się pojedyncze rośliny – sterujemy tym procesem umieszczając w odpowiednich miejscach płytki z naszych stosów, gdyż żyzne promienie padają po liniach prostych aż do kolejnej lokalizacji określonego rodzaju terenu.

Z nadejściem fazy świtu odwracamy dołączoną do planszy płytkę oraz dokładamy kolejną z wodospadem, drzewem lub głazem. Jest to moment, w którym plansza ukazuje całe swoje piękno o poranku – wszystkie wymienione tu obiekty są trójwymiarowe i wyglądają wyjątkowo okazale. Na pierwszej płytce księżyca wędrówkę przez dzikie ostępy rozpoczyna nasz dzielny druid.

Dzień to mozolna praca ze środowiskiem – maszerujemy przez lat przemieszczając figurkę o standardowe 1-2 pola lub wykonujemy ruch specjalny ze skrętem bądź wydłużeniem drogi, nierzadko wpław czy też lotem ptaka, po drodze podnosząc liście. Z napotkanym druidem wymieniamy się składnikami – tylko zabezpieczony kolcami mieszek gwarantuje bezpieczeństwo, konsumując fioletowe liście szybujemy w przestworzach do dębu rezerwując również karty eliksirów. Przy megalitach parzymy mikstury, a przy źródłach pitnej wody zdobywamy zaufanie zwierząt, co pozwala nam na reaktywowanie żetonów ruchów specjalnych lub wybieranie amuletów. Podczas zmagań z klątwą i eksploracji lasu wspomagają nas duchy – sowa wpływa na księżyc, dzięki czemu zabłyśnie inny rodzaj terenu, wąż pozwala na wymianę roślin z bankiem gry, jeleń oferuje większy wybór żetonów zwierząt i kart eliksirów, dzik wywęszy dodatkowe rośliny, łosoś to wspomniana już przemiana przy rzece.

Ostatnią fazą jest zmierzch, jest to część porządkowa, czyli czyszczenie. A zatem dokładamy nowe karty ze stosu, losujemy żetony zwierząt z worka, oznaczamy po jednym dla każdego osiągniętym właśnie celu gry.

Nemelton” posiada fantastyczny klimat – odrobinę mroczny, silnie związany z ochroną zasobów naturalnych fauny i flory, ale też odnoszący się do działań legendarnych druidów, czyli dzielnych zielarzy czy też odrobinę szamanów. W trakcie zabawy surowcem są liście, a najbardziej pożądanym ten fioletowy pozwalający na pokonywanie dłuższych tras.

Podoba nam się, że każdy z nas posiada swój własny stos kafli terenu, którymi musimy mądrze zarządzać powiększając las. Analityczne momenty w trakcie zabawy to głównie pomysł na zakwitanie roślin, przemieszczanie druida w oparciu o żetony zwierząt i odpowiedzialne gospodarowanie poszyciem lasu w zasobach gracza. Wizualną oprawę gry tworzą przede wszystkim piękne obiekty zielone w 3D! Czuje się, że ta plansza tętni dzikim życiem czekającym tylko na odratowanie i ponowny swój rozwój. Rozgrywka daje satysfakcję i uczy szacunku wobec przyrody.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy BLAM!

Film: „Nemeton” – unboxing

Film: „Nemeton” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, BLAM!, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!