Recenzja gry karcianej Pojedynek Superbohaterów DC

Odwieczny dylemat fanów komiksu i superbohaterów to konfrontacja Batmana z Supermanem, który z nich jest silniejszy, który ciekawszy i bliższy człowiekowi ze swoimi słabościami? Dzisiaj możemy się sprawdzić, porównać w grze „Pojedynek Superbohaterów DC”.

Jest to produkt w rodzaju „Deck Bulding Game”, czyli w trakcie rozgrywki zaczynamy z bardzo słabymi kartami na ręce i dopiero z każdą turą zdobywamy kolejne, które najpierw zasilają nasz stos kart odrzuconych, a następnie pojawiają się w aktywnych. „Pojedynek Superbohaterów DC” to gra karciana dla 2-5 uczestników w wieku od 14 lat, co jest grubą przesadą, gdyż wygrywania uczymy się w trakcie zabawy, zatem wystarczy umieć przeczytać co jest napisane na karcie. Czas rozgrywki trwa ok. 45 minut – do momentu pokonania wszystkich „superłotrów” bądź wydania całego stosu kart z banku gry.

Po otwarciu opakowania czujemy emocjonalny „two-face” – pewną dysharmonię, ponieważ z jednej strony jesteśmy oczarowani ilustracjami – najwyższy poziom artyzmu kreski, doboru barw, kompozycji, natomiast z drugiej – smutne są te puste wnęki pudełka, które na spokojnie pomieści kolejne dodatki.

Mechanizm gry jest wyjątkowo prosty, ale przyjazny i szybko rozwijający wachlarz naszych umiejętności. W stosie kart banku gry znajdziemy „łotrów”, „lokacje”, „bohaterów”, „ekwipunek” oraz „supermoce”. Poza główną rezerwą kart leżą trzy osobne stosy, czyli „kopniaki”, „superłotrowie” oraz „słabości”.

Startową rękę gracza, a w zasadzie dwie początkowe dłonie tworzy 5 losowych kart z puli 7 „ciosów” oraz 3 „bezsilności”. W swojej turze zagrywamy dowolną liczbę kart, następnie odrzucamy te, które pozostały na ręce. Za wydane karty kupujemy nowe, które umieszczamy na stosie kart odrzuconych, gdzie docelowo lądują również karty będące bieżącą formą płatności. Należność za zakup wskazana jest w okrągłych polach, noty za karty zaś na gwiazdkach. Jeśli posiadamy karty z działaniami „na koniec tury” musimy je oczywiście rozpatrzyć. Kiedy stos dobierania się wyczerpie, a my dociągamy nowe karty, odrzucone są tasowane i budują świeżą talię.

Słabości” to karty ujemne, które nie tylko zajmują naszą rękę, ale dodatkowo osłabiają finalny rezultat naszych zmagań, będziemy je zatem „niszczyli”, czyli na stałe usuwali z rozgrywki odkładając do pudełka. „Odrzucanie” to odkładanie karty na stos, z którego w późniejszym czasie powstanie nowy do dobierania.

Karty „łotrów” przez nas zagrane atakują resztę graczy, karty „superłotrów” szkodzą wszystkim – po odsłonięciu takiej karty należy zastosować polecenie z „pierwszego pojawienia się”, natomiast kiedy zdobędziemy, czyli dosłownie zakupimy kartę „superłotra” tekst ten staje się nieaktualny, a istotne jest polecenie opisane wyżej na karcie. „Superłotrów” jest w sumie tuzin, my korzystamy z siedmiu pozostałe odkładając bez podglądania i na wierzchu zawsze ustawiając „Ra’s Al Ghula”, który po zdobyciu startuje na samym spodzie talii gracza.

Pojedynek kończy się w momencie, gdy wszyscy „superłotrzy” zostaną pokonani lub wyczerpie się talia główna, czyli nie można uzupełnić linii kart do pięciu wyłożonych sztuk. Podliczamy punkty zwycięstwa z gwiazdek, odejmując te z „słabości”.

Podczas rozgrywki dla pary, każdy z nas kontroluje dwójkę „superbohaterów” korzystając z umiejętności obu postaci. W wariancie drużynowym dla 4 graczy zespoły są rozdzielane i sied osobno. Możemy konsultować strategię, ale nie wolno nam ujawniać kart na ręce, natomiast przy ich zakupie możemy przekazywać je kompanowi nowe na jego stos kart odrzuconych, wtedy gracz z przeciwnej drużyny może odrzucić kartę i dobrać nową – taka rotacja świetnie wpływa na grę zazwyczaj intensyfikując zmagania. Atak partnera nie działa na zespół, z kolei obrona dotyczy tylko jednej osoby z pary. Rozgrywka na zasadach „patrolu” polega na natychmiastowym uzupełnianiu pustych luk w banku gry, natomiast dodana wtedy karta z atakiem razi tylko osobę, która ją wyłożyła. To takie negatywne konsekwencje lub też kara za próżność, bo chcieliśmy sobie ozłocić piąstki, a przecież prawdziwy bohater jest odpowiedzialny – i to przed całym narodem!

Mechanika tworzenia przyszłej talii rewelacyjnie sprawdziła się w tej grze z uwagi na żywiołową tematykę – walki postaci z komiksów zawsze są emocjonujące, dlatego w wyjątkowym napięciu czekamy na odsłonę upragnionych, wcześniej zakupionych kart. Kiedy nagle są – ich pojawieniu się na ręce towarzyszą gwałtowne uczucia, ponieważ wreszcie otrzymujemy oręż do zacnej bitki!

Na gorącą atmosferę pojedynku oddziałuje nie tylko dobór zastosowanej tutaj mechaniki rozgrywki, ale przede wszystkim zaprezentowane obrazy, ponieważ łatwo rozpoznajemy postaci biorące w niej udział i scenerie prowadzonych walk. Jesteśmy świadomi tego uniwersum, jego bogactwa wszelkich zależności – już nawet najmłodsi oglądają tych herosów zbudowanych ze słynnych kloców. Każdy z nas kocha również historie niezwykłe, każdy pragnie być Kimś! Stale poszykujemy zresztą lepszego odbicia w lustrze…

Egmont” już teraz przygotował dla graczy rozszerzenie do tego tytułu – „DC Strażnicy”, zatem nasza talia się rozrasta, a nowych możliwości przybywa. Na rynku zagranicznym dostępne są jeszcze inne dodatki, które również powinny zostać wydane, a przynajmniej mamy taką nadzieję – w tym przypadku im więcej kart tym ciekawsze batalie i większa grywalność.

Podoba nam się, że „superbohaterowie” nie wychodzą na sparing, a szkodzą sobie pośrednio, w praktyce cudzymi rączkami pomniejszych nikczemników. Ostatecznie kiedy pojawia się odwieczny wróg – zło szkodzi wszystkim i jest to świetnie przemyślane i zaprezentowane w tej grze!

Pojedynek Superbohaterów DC” to bestseller – bierzecie śmiało, bo to się nigdy nie zestarzeje! A już niebawem wielka wystawa dla miłośników tematu – w Łodzi odbędzie się „Sztuka DC. Świt superbohaterów”.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy EGMONT

Film: „Pojedynek Superbohaterów DC” – unboxing

Film: „Pojedynek Superbohaterów DC” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, BLAM!, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!