Recenzja gry edukacyjnej Żaby czy kraby

Rok szkolny trwa, zatem kolejna pozycja edukacyjna – tym razem „Gra na mnożenie”! Produkt z pewnością przyda się w domu, a może również urozmaicić lekcję jako atrakcyjna pomoc dla nauczyciela matematyki. Tabliczka mnożenia od lat budzi obawy wśród uczniów, gdyż nie przepadamy za nauką na pamięć, doceniamy więc praktyczne przyswajanie wiedzy z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań dydaktycznych.

Żaby czy kraby” to gra planszowa dla 2-4 uczestników zabawy w wieku od 6 lat, czas pojedynczej partii zajmuje ok. 20-40 minut, a rozgrywka rozwija umiejętność mnożenia, koncentrację, pamięć, myślenie logiczne.

Po otwarciu opakowania zastanawiamy się co ma geometria do algebry, ale już po chwili okazuje się, że plansze planowania ruchu i wyboru czynników są bardzo użyteczne i tworzą taktyczną głębię rozgrywki. Komponenty są przejrzyste, wyraźne, dużych rozmiarów, łatwo zapanować nad organizacją gry. Do wyboru mamy jasne kolory – układanie żabek na łące i stawie bądź silny kontrast – kraby stawiane na ciemnym fioletowym tle morza.

Mechanicznie gra rozwija ideę „Connect 4”, czyli naszym celem jest ułożenie na planszy linii czterech żetonów w pionie, poziomie lub ukośnie. W tym przypadku pola są oznaczone iloczynami, musimy więc wybierać takie czynniki, aby wynik działania blokował przeciwników i przede wszystkim wydłużał nasz ciąg krążków na planszy.

W swojej turze przemieszczamy dwa żetony działania o jedno pole zgodnie z wybraną ścieżką połączenia i dokonujemy obliczeń. Na większej planszy należy ustawić żeton gracza na polu będącym rozwiązaniem działania. Kto pierwszy stworzy swój układ zostanie zwycięzcą. Jeśli wyłożyliśmy już na planszę wszystkie żetony żabek czy krabów zaczynamy przestawiać je na inne miejsca na planszy.

Matematyk Magdalena Drabarek będąca naszym konsultantem w zakresie produktów oświatowych i czynnym nauczycielem zwraca uwagę na model rozgrywki i uczucia towarzyszące zabawie „nauka tabliczki mnożenia może powodować silne emocje w klasie, ponieważ oparta jest również na zapamiętywaniu, tutaj uczeń sam decyduje o doborze czynników, co niweluje stres związany z zaskoczeniem podczas odpytywania”. Nas także cieszy, że dziecko może pochwalić się tym, czego się nauczyło.

Doceniamy aspekt strategiczny gry – tu nie chodzi tylko o to, aby dobrze rachować, ale wybierać odpowiednie pola, które stworzą schemat dający nam wygraną! Podoba nam się również, że rywalizacja zachęca dzieci do nauki, jeśli jednak nie zapamiętały wyników niektórych działań, zawsze mogą spróbować stworzyć prostą w innym miejscu na planszy.

Gra posiada dwa warianty, które różnią się zastosowaną figurą geometryczną – sześciobok posiada więcej linii łączących poszczególne czynniki niż prostokąt, natomiast wybór w turze jest ograniczony z 4 do 3 czynników, ponieważ nie ma tutaj możliwości wyboru z pary jak w centralnym punkcie wewnątrz prostokąta. Przemieszczenie żetonów działań musi być przemyślane i ostrożne, planowanie nabiera wartości.

Żaby czy kraby” to miła odmiana, ponieważ poza tabelaryczną wizualizacją wyników mnożenia, która często pojawia się w grach matematycznych, produkt ten oferuje nam arcyciekawą siatkę ruchu. Zaadaptowanie przyjaznej mechaniki kolekcjonowania czterech znaczników w prostej powoduje, że liczenie nie jest tutaj celem samym w sobie lecz umiejętnością, która pomoże zwyciężyć w tym inteligentnym pojedynku polegającym na zajmowaniu lepszych lokalizacji i formowaniu szeregów – w świadomości pozostaje skojarzenie z wojskową mapą sztabową oraz rozmieszczaniem jednostek w teatrze działań. Polecamy, bo wiedza to najlepszy oręż!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy EDGARD i KAPITAN NAUKA

Film: „Żaby czy kraby” – unboxing

Film: „Żaby czy kraby” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, BLAM!, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!