Recenzja gry karcianej Belratti

Belratti” to gra odnosząca się do tematyki sztuki – malowania obrazów oraz zarządzania galerią, pozycja dedukcyjna oraz kooperacyjna, która funkcjonuje w oparciu o karty z ilustracjami. Tytuł był nominowany do najlepszej gry na party w nagrodach „Golden Geek” oraz do tegorocznej „Spiel des Jahres”. Ta niewielkich rozmiarów gra karciana śmiało może konkurować z ogromnymi produkcjami, przypomina również o własności intelektualnej i prawach twórcy działa. Serdecznie witamy wydawcę z Niemiec – Mogel Verlag i gratulujemy wyróżnień.

Belratti” to gra imprezowa dla 3-7 osób, dzieci oficjalnie w wieku od 9 lat, chociaż naszym zdaniem kilka lat młodszy uczestnik na spokojnie rozegra świetną partię z asystą rodziców. Czas partii zajmuje 20-45 minut, w zależności od wielkości składu. Gra rozwija umiejętności komunikacyjne oraz argumentację, ponadto uczy współpracy w grupie, działa na zasadach skojarzeń, rozszerza zatem granice naszej kreatywności, poszerza horyzonty wyobraźni.

Wewnątrz pudełeczka znajdziemy całkiem sporo kart, ponieważ aż 168 obrazów, 4 karty jokerów, 8 postaci, które razem szczelnie wypełniają każdy fragment zamkniętej przestrzeni. Jesteśmy przekonani, że u nas wydawcy zapakowaliby ją do trzy razy większego opakowania – a tu, rewelacyjna oszczędność miejsca na półce!

Kierownik galerii sztuki Kot planuje otworzyć dwie kolejne sale z obrazami, zwołuje malarzy, którzy zaproponują obrazy zgodnie z aktualnym przewodnim motywem, ale pojawia się również tytułowy Belratti, czyli zdolny fałszerz, z którym przyjdzie nam się zmierzyć. Walczymy z systemem gry, która zakończy się w momencie kiedy oszust przemyci do muzeum swój szósty obraz. Jeśli w trakcie zabawy uzbieraliśmy jako drużyna 15 dzieł sztuki zdobywamy zwycięstwo.

Przygotowanie rozgrywki polega na rozdaniu graczom kart postaci oraz ilości obrazów według wielkości składu uczestników bieżącej partii. W szczura Belratti nie będziemy się wcielali, to gracz zakulisowy. W nieparzystych składach jest przewaga Kota, w równych sprawiedliwe rozdzielone charaktery.

Rozgrywka podzielona została na cztery fazy, pierwszą jest żądanie obrazów przez kierowników muzeumwskazanie określonej liczby w zakresie 2-7 kart, rozmowy zawężamy do tematu ilościowego zapotrzebowania na dzieła sztuki. Kolejna faza to podłożenie do stosu dobierania czterech fałszywek oraz wybór obrazów przez malarzy według dopasowania do motywu przewodniego. Tutaj nie odkrywamy obrazów, ale razem decydujemy, kto z nas odda karty – mogą pojawić się osoby, które nie zagrają żadnej. Trzecia faza to wyposażenie galerii przez kierowników – zakwalifikowanie autentycznych naszym zdaniem dzieł do tworzonych zbiorów, identyfikacja czterech podróbek od Belratti, budowa kompletów. Ostatnia faza rozgrywki to ocena malarzy – ujawnienie zagranych kart, które należało zapamiętać w momencie selekcji, przyznanie punktów za właściwie dopasowany obraz do tematu – karty te są ustawiane po lewej stronie fałszerza, przemycone fałszywki po prawej stornie, obrazy należące do malarzy lecz niepołączone właściwie z motywem – brak punktów. Na końcu rundy następuje czyszczenie stołu – niewykorzystane obrazy z ręki malarzy są odkładane, karty tematów zamieniane na nowe, następuje kolejne rozdanie i przesunięcie do sąsiadów kart postaci.

Skorzystać możemy z kart pomocy – jokerów, czyli pary dla kierowników galerii sztuki, a więc zapytanie kto namalował wskazany obraz i druga akcja – wymiana tematyki na nowe dwie karty. Para jokerów dla Sów, czyli malarzy to wymiana wachlarza na ręce oraz zwiększenie lub zmniejszenie o pojedynczy obraz deklaracji managerów muzeum. Kartę możemy ponownie aktywować jeśli rozegramy perfekcyjną rundę – zdemaskujemy wszystkie obrazy szczura oraz właściwie dopasujemy karty malarzy do tematyki, a numer karty odpowiada wielkości bieżącego kompletu.

W momencie, gdy Berlatti uzbiera sześć obrazów – zawieszonych w galerii fałszywek, sprawdzamy czy udało nam się wygrać z systemem gry – zdobyć 15 kart. Jest też tabela wyników, z którą możemy się porównywać i podbijać nasze wcześniejsze rekordy.

Belratti” to udana, wesoła i lekka gra na skojarzenia, bliska koncepcji „Dixit”, natomiast tutaj nie musimy być aż tak bardzo kreatywni, gdyż nie wymyślamy hasła, a tylko relacje pomiędzy obrazami – szukamy wspólnej cechy, połączenia i wybieramy najlepszą kartę z wachlarza na ręce. Gra jest wyjątkowo prosta w zasadach, mimo to bardzo angażuje w zabawie. Jest silnie kooperacyjna, gdyż współpracujemy w ramach osobnych grup Kotów i Sów, a także relacji pomiędzy nimi – ostatecznie na wynik końcowy wpływają decyzje obu stron, następuje też rotacja kart osobowych. Tyle radości z tak małego kuferka, szok!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy MOGEL

Film: „Planetoid” – unboxing

Film: „Planetoid” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, BLAM!, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!