Recenzja gry planszowej Tigris & Euphrates

Pokażemy wam dzisiaj pozycję docenioną na rynku, przez wielu odbiorców uznaną za najlepszą w karierze Reinera Knizia – bardzo utalentowanego, sławnego autora, któremu serdecznie dziękujemy za przekazanie gry do recenzji. Produkcja ma na swoim koncie sporo nagród i wyróżnień, w tym do gry roku, doczekała się również przełożenia na „Yellow & Yangtze”, gdzie z kultury dawnej Mezopotamii przenosimy się do Chin. Mowa o „Tygrys i Eufrat”!

Tygrys i Eufrat to dwie potężne rzeki, które źródła swe mają w dzisiejszym Iraku, płyną przez Syrię i swój bieg kończą w Turcji. Osobiście mieliśmy przyjemność w tym roku oglądać ogromne filary mostu z XII w. wychodzące właśnie z leniwie płynącej rzeki Tygrys w Hasankeyf, przy tej samej rzece tylko dalej na północ położony jest Diyarbakir – również polecamy ze względu na ogromne, dobrze zachowane, warowne mury otaczające to miasto i według tamtejszych ulotek – piąty pod względem ważności wielki meczet Ulu Mosque. Eufrat z kolei zatopił mały meczet w urokliwej wiosce Halfeti, gdzie atrakcją turystyczną stały się obecnie rejsy stateczkiem do wystającego z wody minaretu. Warto wybrać się do wschodniej Turcji, ponieważ jest bezpieczna nawet do prywatnego zwiedzania, kulturalnie bardzo bogata oraz atrakcyjna finansowo.

Tigris and Euphrates” to gra planszowa dla 2-4 uczestników w wieku od 12 lat, z czasem rozegrania pojedynczej partii ok. 90 minut. Oparta jest na mechanice kafelkowej, tworzenia zestawów i zarządzania nimi w zasobach gracza, z których wygrywa przewaga liczebna, mamy tutaj punktowanie za najwyższe noty z najsłabszych finalnie kategorii.

Po otwarciu jesteśmy oczarowani wysoką estetyką wzornictwa i jakości komponentów, czuje się podejście klasyczne, podobne wykonanie pamiętamy z „Concordia” – również kapitalnej gry! Najlepsze w tym wszystkim jest to, że ilustracje odnoszą się do rzeczywistej sztuki regionu, kto oglądał w muzeach dzieła dawnej Persji ten wie.

Akcje wykonywane przez uczestników to dwie, również identyczne z czterech dostępnych: umieszczenie przywódcy, wystawienie płytki i nagrodzenie punktem, zagranie kafelkiem katastrofy, wymiana kompletu na nowy. Niebieskie kafle rolników wykładamy na pola rzeki, resztę w tym liderów – poza wodą.

W trakcie zabawy przejmujemy kontrolę nad 4 liderami, będzie to król, kapłan, rolnik i kupiec – każdy z nich będąc obecnym w królestwie tworzy relację z płytkami w identycznej barwie, a czarny władca jest rodzajem jokera. Noty otrzymujemy dokładając kafelki, ale tylko jeśli lider jest obecny. Liderzy są ustawiani na planszy przy świątyniach, nie mogą stać się spoiwem dla osobnych królestw, które połączyć może jedynie płytka. Jeśli nowo utworzone królestwo posiada dwóch liderów odpowiedzialnych za identyczną kategorię – tej samej barwy, to wybucha wojna, czyli konflikt zewnętrzny. W królestwie może znajdować się więcej liderów, ale różnych kolorów.

Drugi rodzaj gwałtownych wydarzeń, to bunt czy też rebelia – w krajowym tłumaczeniu nazwane konfliktem wewnętrznym, który pojawia się kiedy dokładamy lidera w identycznej barwie jak już obecny w królestwie. Rewoltę rozwiązują sami liderzy poprzez sprawdzanie bezpośredniego sąsiedztwa świątyń oraz wydawanie tych płytek z zasobów walczących stron. Wojnę wygrywają jednostki danego rodzaju będące na planszy i wykładane przez ścierających się graczy. W przypadku konfliktu wewnętrznego pokonany lider ustępuje pozycji i schodzi z planszy. Po rozstrzygnięciu konfliktu zewnętrznego zdejmowani są zarówno liderzy jak i jednostki je wspierające. W obu sytuacjach tracimy wydawane zza parawanu zasoby. Za zdejmowane z planszy jednostki otrzymujemy przynależne im rodzaje punktów.

Stawiając monumenty musimy stworzyć podstawę w barwie jednej z części tego komponentu, następnie odwrócić płytki. Liderzy sąsiadujący z budowlami w określonym kolorze otrzymują punkty regularnie po każdej swojej turze.

Rozgrywka kończy się w momencie kiedy zabraknie kafli do uzupełnienia ręki gracza lub pozostaną 1-2 żetony skarbów na planszy, te uzupełniają najsłabszą punktującą kategorię.

W pokazywanej przez nas wersji gry dostępny jest kafelek wariantu cudu starożytności i figurka Shedu – ustawiany go na formacji krzyżowej identycznych kolorów, w zamian co turę aktywny gracz otrzymuje punkt zwycięstwa w wybranej przez siebie barwie, jeśli oczywiście w sąsiednim królestwie znajduje się jego król.

Drugi wariant rozgrywki korzysta z budynków cywilizacyjnych – czarnego pałacu, zielonej hali targowej, czerwonej biblioteki i niebieskiego spichlerza, które są ustawiane na wybranych kaflach poziomych bądź pionowych linii złożonych z trzech płytek. W trakcie gry obiekty te będą przejmowane przez kolejnych graczy tworzących dłuższe proste w danych kolorach, a sąsiadującemu z nimi konkretnemu liderowi dostarczą dodatkowego punktu. Budynek cywilizacyjny stawiamy przed wyłożeniem monumentu. Jeśli znajduje się na przecięciu dwóch linii, przejąć go może tylko najdłuższa ze wszystkich prosta, oczywiście właściwej barwy.   

Tigris & Euphrates” to mistrzostwo świata nie tylko pod względem wizualizacji i designu, ale również logiki rozgrywki i emocji, które ona gwarantuje. W trakcie zabawy czujesz, że każda decyzja – czy to przełożenie lub wystawienie na planszę lidera czy też ustanowienie monumentu lub nowego królestwa ma kolosalne znaczenie dla ostatecznego wyniku, bo przecież liczy się to, w czym jesteśmy najgorsi! Jest to mocno strategiczna gra, która nie jest specjalnie skomplikowana w regułach, ale gwarantuje mnóstwo ciekawych decyzji, na które ostatecznie musimy się zdecydować oraz przede wszystkim ogrom planowania. Pozostaje u nas w kolekcji i z pewnością wejdzie do najlepszych gier opisywanych w tym roku na blogu.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy REINEROWI KNIZIA

Film: „Tigris and Euphrates” – unboxing

Film: „Tigris and Euphrates” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, BLAM!, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!