Recenzja gry planszowej Wyścig balonów

Dzisiaj proponujemy wam powietrzny wyścig, ale nietypowy, gdyż w wykonaniu kolorowych balonów! Takich gier nie ma na rynku dużo, najbardziej znaną jest rekomendowana ponad dekadę temu do niemieckiej gry roku „Balloon Cup”, przerobiona później na tematykę nurkowania głębinowego. Za jakiś czas pokażemy wam również „Die Inseln im Nebel”, w której będziemy odkrywali krajobrazy patrząc z wysokości kosza. Warto jednak rozpocząć od sterowania balonem za pomocą kości.

Wyścig balonówto gra planszowa dla 2-4 uczestników w wieku od 8 lat, chociaż rozegranie dziecko lub ze wsparciem rodzica śmiało zagra wcześniej. Czas zabawy zajmuje ok. 30 minut. W grze wykorzystano dobre mechaniki, które kojarzymy z „Manhattan”, w której wzornik także był stały, a na ruch oddziaływało miejsce posadzenia gracza, ponadto „Donkey Derby”, gdzie za pomocą kości również przemieszczaliśmy wszystkich zawodników w gonitwie.

Po otwarciu opakowania plansza wydaje się odrobinę mało widowiskowa – przypomina grę wojenną, ale nie o efekciarstwo tutaj przecież chodzi, a sprawdzone techniki gry, które znakomicie do tej pozycji pasują i prostotę reguł, które pozwalają skoncentrować się na wciągającym rajdzie i cieszyć zabawą.

Przygotowanie polega na wyłożeniu na planszy losowych zagrożeń w rogach żółtej ramki w centrum, rozdaniu kart balonów, które trzymamy w sekrecie oraz kart kolejności – ostatni gracz będzie mógł po wykonaniu swojej tury przestawić nie parę lecz wszystkie żetony zagrożenia będące na planszy. Start i metę wyznaczają dwie podłużne płytki zbliżone wyglądem, stąd dodatkowo celownik. Na herbach miast ustawiamy krążki z listami – tutaj bawimy się również w pocztowych kurierów zdobywając za każdy z nich 3 punkty. Noty tracimy jeśli nie zdążymy w limicie czasowym ustawić kostek na polach sterowania balonem – za każde puste miejsce, za pola na które mieliśmy polecieć, a nie mogliśmy ze względu na przeszkodę oraz przy zakończeniu gry za każde pole, którego brakowało nam do mety, kiedy już jest tam któryś z przeciwników. Przy okazji – rozgrywka może się zakończyć niekoniecznie na finiszu, ale także kiedy dobiegnie końca runda podczas której dodaliśmy na planszę ostatni żeton zagrożenia.

W swojej turze rzucamy kośćmi dla wszystkich balonów – w tym jednego dodatkowego, który nie należy do żadnego z uczestników rywalizacji, ustawimy kości przy konkretnych balonach, numery wyznaczają opcję ruchu, a „6” jest jokerem – pozwala na dowolne przemieszczenie, w tym cofanie i po liniach łamanych! Aktywujemy balony od prawej do lewej lub w odwrotnym kierunku, zawsze kolejno! Po każdej rundzie przemieszczamy dwa żetony przeszkody po liniach prostych o ilość pól wskazanych numerem – nie mniej! Ostatni gracz przemieszcza wszystkie zagrożenia!

Pamiętać należy, że punkty ujemne otrzymujemy za niemożliwość wykonania lotu każdym balonem, nie tylko własnym, co może mylić się młodszym graczom. Ponadto podając dalej wskaźnik ruchu nie zmieniamy jego ustawienia względem startu i mety, a ruch zawsze odbywa się od numeru w danym kierunku, nie na przykład dwa razy do przodu jak to się może wydać dla graczy siedzących przy bokach prostopadłych względem startu i mety dla numerów „1” i „5”. W czasie zabawy należy ostrożnie przesuwać żetony, a najlepiej je podnosić, ponieważ miejsca zginania planszy mogą powodować opór i można zniszczyć brzegi. Za ruch poza krawędź planszy nie otrzymujemy not ujemnych, co rzeczywiście pomaga!

Bawiąc się z młodszymi dziećmi przy początkowych partiach nie polecamy korzystać z klepsydry, nie będą się stresowały pośpiechem. Kiedy pojedynkuje się para, każdy z nas steruje dwoma balonami. Najpierw rozdawane są karty pierwszego i drugiego, a potem trzeciego i ostatniego, a noty z obu balonów sumowane na koniec. Rozgrywka trzyosobowa pomija kartę kolejności dla trzeciego, który z automatu zostaje ostatnim. 

Wyścig balonów” podoba nam się ze względu na zastosowane mechaniki. Świetnie, że poruszamy całą flotą, zatem nie tylko własnym balonem, a nawet niczyim! Czujemy tutaj również wolność wyboru, jak w przestworzach – możesz polecieć gdziekolwiek zechcesz – no prawie, no właśnie! Umiejętne sterowanie to podstawa, a podobno balonem wcale nie jest tak prosto, w szczególności na wyścigi, kiedy emocje się kotłują. Rywalizacja dała nam wiele satysfakcji i przyjemność z zabawy.

Dobra gra o lotach balonami, warto zagrać! Jest to laureat konkursu „Stwórz grę i wskocz na półkę Empiku” i znakomity debiut Grzegorza Buźniaka.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FOXGAMES

Film: „Wyścig balonów” – unboxing

Film: „Wyścig balonów” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!