Recenzja gry planszowej Twórcy niepodległości

Zbliżają się wybory, pamiętajmy zatem, że należy w nich uczestniczyć, to jeden z obowiązków obywatela! To dobry czas, żeby przypomnieć, że wolność raz dana nie musi być na zawsze, że o Polskę walczono zarówno zbrojnie jak i dyplomatycznie! Dzisiaj gra wyprodukowana w ograniczonym nakładzie, nieprzeznaczona do sprzedaży, chociaż przyszłość to wróżenie z fusów. Warto jednak przeczytać, jakie fajne pomoce dydaktyczne przeznaczone zostały na potrzeby działań prowadzonych przez Oddział IPN w Łodzi.

Twórcy niepodległości” to gra planszowa typu memory dla 2-5 uczestników w wieku od 10 lat, czas rozgrywki trwa ok. 10-15 minut. Wewnątrz opakowania znajdziemy 24 kafelki, broszurę z historycznym komentarzem, planszę z mapą i osią czasu, przygotowano również multimedialną prezentację dostępną po zeskanowaniu kodu QR.

Na wieczku widzimy mapę kraju w momencie wywalczenia sobie niepodległości i w czasie aktywności prezentowanych tutaj wybitnych postaci. Już sam kształt granic oddziałuje na wyobraźnię ucznia, jakie połacie terenu udało się wtedy odzyskać, a w porównaniu ze stanem obecnym – ileż ziem na wschodzie utraciliśmy po II wojnie światowej, chociaż przesunęliśmy granice na zachodzie i zyskaliśmy więcej wybrzeża. Kresy pozostają jednak w sercach Polaków, słyszy się tam rodzimą mowę i spotyka rodaków. Denko również niezwykłe – postawiono na multimedia i łączenie ze smartfonami, na czytanie kodów QR, zatem bardzo nowocześnie i interaktywnie, podoba nam się!

Bohaterowie, których wizerunki obejrzymy i przeczytamy noty biograficzne to: Ignacy Paderewski, Wincenty Witos, Michał Tokarzewski-Karaszewicz, Józef Piłsudski, Józef Dowbor-Muśnicki, Roman Dmowski, Józef Haller, Tadeusz Rozwadowski, Lucjan Żeligowski, Maciej Rataj, Wojciech Korfanty, Gabriel Narutowicz – mężowie stanu, żołnierze.

Wydarzenia oraz daty, z którymi zapozna się uczestnik rozgrywki to: „Orędzie prezydenta Thomasa Woodrowa Wilsona” (8 I 1918), „Polska Komisja Likwidacyjna” (28 X 1918 – 10 I 1919), „Obrona Lwowa” (1 XI 1918 – 22 V 1919), „Odzyskanie przez Polskę niepodległości” (11 XI 1918), „Powstanie Wielkopolskie” (27 XII 1918 – 16 II 1919), „Traktat Wersalski” (28 VI 1919), „Zaślubiny Polski z morzem” (10 II 1920), „Bitwa Warszawska”(13 – 25 VIII 1920), „Bunt Żeligowskiego” (8 – 12 X 1920), „Uchwalenie Konstytucji marcowej” (17 III 1921), „III Powstanie Śląskie” (3 V- 5 VII 1921), „Wybory prezydenta Polski” (9 XII 1922). Wszystkie one zilustrowane archiwalnymi zdjęciami, m. in. Muzeum Wojska Polskiego, narodowego Archiwum Cyfrowego czy też Ośrodka Karta.

Zasady zabawy są proste i raczej standardowe dla gier pamięciowych, zatem intuicyjne i przyjemne w rozgrywaniu. Tworzymy układ o wymiarach 6 x 4 kafle z wizerunkiem logo IPN na wierzchu i poszukujemy dopasowanej dwójki. Warto zaznaczyć, że są one połączone barwą dla szybkiej identyfikacji trafienia, ale również indywidualnym oznaczeniem dla każdej pary, co może okazać się bardzo przydatne dla graczy nierozróżniających kolorów. Dodatkową – istotną tutaj regułą jest wytłumaczenie związku – relacji między ukazanymi osobami i wydarzeniami, dopiero wtedy mamy prawo pobrać kafle i kontynuować swoją turę. W przypadku braku lub błędnej odpowiedzi pozostają na miejscach, ponownie zasłaniane i kolejka przechodzi na następnego gracza. Ewentualne spory w kwestiach historycznych rozstrzyga nauczyciel prowadzący rozgrywkę. Zwycięzcą zostaje osoba z największą liczbą zebranych par.

Atrakcyjnym dodatkiem dla uczestników zabawy i przydatnym narzędziem pracy dla nauczyciela przedmiotu jest dwustronna plansza. Oś czasu przedstawia daty ułożone chronologicznie. Zadaniem dla ucznia jest dopasowanie płytki z wydarzeniem do daty. Z pewnością będzie to efektowna forma sprawdzania wiedzy, ale również atrakcyjna metoda wizualna wspierająca zapamiętywanie kolejności i poszczególnych terminów prezentowanych tutaj wydarzeń.

Na odwrocie pojawia się jeszcze bardziej interesujący wzorzec gry, gdzie na mapie dawnej Polski widzimy lokalizacje poszczególnych miast, a wyzwaniem dla ucznia jest ułożenie na odpowiednim polu płytki wydarzenia, z czym raczej każdy sobie poradzi, natomiast dodanie do tego konkretnego bohatera historycznego silnie utrwala w świadomości związek działania postaci z miejscem oraz podjętą inicjatywą.

Twórcy niepodległości” to znakomita zabawka edukacyjna, która bazuje na sprawdzonych już formach aktywizacji ucznia i w atrakcyjny sposób zachęca do zgłębiania wiedzy i ją prezentuje.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy Instytutowi Pamięci Narodowej Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Oddziałowi w Łodzi

Film: „Twórcy niepodległości” – unboxing

Film: „Twórcy niepodległości” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!