Recenzja gry karcianej Montmartre

Jeśli poszukujecie ślicznie ilustrowanej gry karcianej w tematyce malarstwa i handlu dziełami sztuki, to dzisiaj opisywany tytuł z pewnością was zainteresuje. W trakcie zabawy wykładamy karty obrazów, sprzedajemy je kolekcjonerom lub wyprzedajemy z ulicy, możemy również uzyskać kontrakt z gazety. Przyjemna, lekka gra w mistrzowskiej oprawie wizualnej, zapraszamy zatem do recenzji.

Montmartre” jest grą karcianą dla 2-5 uczestników w wieku od 8 lat, czas rozgrywki trwa ok. 20 minut. Tytuł nawiązuje do słynnej dzielnicy artystów w Paryżu. Projektantem gry jest Florian Sirieix, którego najbardziej popularną grą jest „Imaginarium” – można już zakupić w Polsce. Inne ciekawe gry wydawcy to „Chakra” i „Nemeton”. Mechaniki zastosowane w rozgrywce to zarządzanie kartami na ręce oraz zbieranie zestawów w danych kolorach, aby zaspokoić gusta różnych kolekcjonerów preferujących określony styl oraz wypełnić kontrakt z gazety, a także wykładanych wartościach – etapy malowania.

Po otwarciu opakowania bardzo podobają nam się rysunki na kartach – delikatna kreska, pastelowe kolory, czuje się tutaj malarską wrażliwość. Świetnym pomysłem jest pokazanie jak w zależności od wartości karty obraz powstaje – każda kolejna karta to dodatkowe kolory, pojawiająca się głębia obrazu związana z jego wykończeniem.

Celem zabawy jest zdobycie największego bogactwa, a przy tym również sławy jako artysty malarza. Gra kończy się w momencie opróżnienia 2 z 4 stosów kolekcjonerów lub jeśli któryś z graczy uzbiera 15 franków – te namalowane na kontraktach i kartach kupców nie wliczają się do tego limitu, oczywiście dogrywamy rundę.

Przygotowanie do gry jest szybkie i proste – stosy kolekcjonerów układamy według kolorów i rosnącej wartości kart – pierwsze obrazy sprzedamy za liche 2 franki, ale ostatnie za 10! Jeden z graczy otrzymuje krążek pierwszego, nie będzie on przekazywany, ale informuje na kim zakończy się ostatnia kolejka. Losowo bierzemy 4 karty na rękę, rozdzielamy pozostałe obrazy na 3 równe stosy dobierania.

W swojej turze gracz maluje – wybrane pojedyncze dzieło bądź dwa o wartości nieprzekraczającej 5 jednostek. Obrazy ustawiamy kolumnami według stylu i kolejności etapów powstawania malunku – wykończone na wierzchu. W tej akcji możemy wyprzedać obrazy – pojedynczy lub więcej, ale z jednego stylu. Turę kończymy uzupełniając karty w dłoni do 4 sztuk.

Druga akcja gracza to sprzedaż kolekcjonerowi – musimy mieć karty danego stylu, który lubi klient, czyli w określonej barwie, ponadto najwięcej kart danego rodzaju lub w sumie o najwyższych wartościach spośród wyłożonych przez konkurentów. Jeśli spełniamy te warunki, to przemieszczamy figurkę brokera, blokując tym samym wybrany stos, następnie odrzucamy wierzchnią kartę zgodnej barwy, czyli o najwyższej wartości i zdobywamy kartę kolekcjonera – o najniższej bieżącej wartości. W tej akcji możemy opcjonalnie pozyskać kontrakt z gazetą – za posiadanie kart różnych kolekcjonerów, opłacany w zależności od wielkości zestawów. Ostrożnie jednak – tylko raz w grze i w momencie spełnienia warunku, potem już należy starać się o bardziej wartościowy kontrakt, słabszy jest dla nas zablokowany.

W wariancie dla pary, nie uczestniczy broker blokujący stosy kolekcjonerów, natomiast zamiast pojedynczego w danej barwie musimy posiadać parę.

Montmartre” to gra, która odrobinę przypomina pasjans ze względu na wykładanie kart w kolumnach, natomiast emocje są żywe, gdyż ścigamy się do wybranych kolekcjonerów oraz wyżej opłacanych kontraktów. Ponadto blokujemy przeciwnikom dostęp do kupców, wybieramy przydatne obrazy ze stosów dobierania i wydajemy najbardziej przydatne w danym momencie karty na stół – to nasz warsztat pracy. Zabawa jest przednia, potrafi zaangażować, czas przyjemnie nam płynie, a estetyka i organizacja rozgrywki zachęca do kolejnej partii.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy BLAM!

Film: „Montmartre” – unboxing

Film: „Montmartre” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!