Recenzja gry planszowej Ra

Dzisiaj przeniesiemy się na chwilę do starożytnego Egiptu! Pojawią się faraonowie, będzie rozwój cywilizacyjny i budowa monumentalnych obiektów – w tym również słynnych piramid! Wszystko oczywiście nad brzegiem Nilu, ale w otoczeniu piasków pustyni, zatem z zewsząd zagrażającą nam suszą. Zapraszam również do obejrzenia filmów, ponieważ rzadko kiedy zobaczyć można tak bogato ilustrowane komponenty, nawiązujące do kultury i tradycji regionu. Pozycja uważana za jedną z najlepszych w karierze fascynującego projektanta, jakim jest Reiner Knizia.

Ra” to gra planszowa dla 1-5 uczestników, w wieku od 15 lat – połowa mniej dla dobrze rozegranego dziecka, czas rozgrywki 30-60 minut, a najczęściej gdzieś pośrodku. Jeśli interesuje was epoka, w której bóstwem było tytułowe Ra, to musicie ją posiadać w kolekcji, podobnie jak „Kemet” , „Sailing Toward Osiris”,  „Amun-Re”.

Po otwarciu opakowania czarują komponenty – rysunki na żetonach oraz ilustracje na planszy wyglądają jak malunki w komnatach grobowców, jak freski przechowywane w muzeach!

Rozgrywka oparta jest na aukcjach i prowadzeniu licytacji, zbieraniu określonych – wyżej punktujących zestawów płytek, kuszeniu losu – „pchania naszego szczęścia”, czytaj zarządzania ryzykiem, ponieważ wykładane komponenty otrzymujemy losowo z worka i mamy tylko jedną szansę na wygraną w aukcji.

Przygotowanie do rozgrywki polega na wydaniu uczestnikom pary tabliczek punktowych, każdej o wartości „5” oraz odpowiednich dla wielkości składu zestawów ponumerowanych „słońc”, które wykorzystujemy w licytacji. Na środku planszy ustawiamy „słońce” o numerze „1”. Graczem rozpoczynającym w każdej epoce jest osoba mająca najwyższą wartość na kaflu.

Celem w grze jest zdobycie najwyższych not, które sprawdzamy pomiędzy epokami i na zakończenie trzeciej finałowej. Koniec danego okresu wyznacza zapełniony tor Ra lub wykorzystanie wszystkich żetonów „słońca”. Płytka Ra z ostatniego pola oznaczonego ramką skutkuje pominięciem ostatniej aukcji. Przed rozpoczęciem każdej nowej epoki następuje etap czyszczenia – punktowanie, odrzucanie płytek nieoznaczonych skarabeuszem, odsłanianie zakrytych żetonów „słońca”, wyznaczenie gracza startowego.

W trakcie tury ciągniemy płytkę z worka, przywołujemy Ra – jeśli mamy ochotę zalicytować bądź ten proces rozpoczyna się samoistnie po wyłożeniu wizerunku bóstwa na tor Ra, ponadto – posiadając kafle reszty mitycznego panteonu możemy pobrać wybraną płytkę z toru aukcji, innego jednak rodzaju niż właśnie wydana – nie złotą. Następny gracz w pierwszej kolejności zapełni powstałą lukę.

Czerwone kafelki Ra automatycznie rozpoczynają aukcję, natomiast nie jesteśmy zobligowani w niej uczestniczyć, w tym przypadku jeśli wszyscy spasują to płytki pozostają na torze licytacji. Jeśli linia kafli jest pełna i gracze pasują, płytki wypadają z rozgrywki.

W momencie, kiedy gracz sam zdecyduje się na przywołanie Ra, a pozostali spasują, tym razem jest zobligowany do złożenia oferty, zawsze zakłada się jako ostatni. Po wygraniu licytacji – pojedynczy cykl, każdy może tylko raz spasować lub podnieść stawkę – następuje wydanie kafli, uruchomienie natychmiastowych efektów oraz wymiana użytego żetonu „słońca” na leżący w centrum planszy. W trakcie licytacji bierzemy ozdobną figurkę Ra.

Płytki o negatywnych skutkach oznaczone są czarną ramką, są to trzęsienie ziemi, niszczące obiekty budowlane, wojna ujmująca nam białych płytek rozwoju cywilizacji, pogrzeb uśmiercający faraonów, susza – tracimy niebieskie żetony, tu w pierwszej kolejności zaczynając od powodzi. Za każdym razem są to dwie płytki, jeśli oczywiście posiadamy je w naszych zbiorach, które pozostają odkryte.

Każde złoto warte jest 3 punkty i po epoce jest usuwane z gry. Niewykorzystane złote kafle bóstw warte są 2 punkty za sztukę i również je tracimy. Białe kafle cywilizacji zbieramy, aby posiadać ich jak najwięcej typów, im większa różnorodność – tym wyższe noty, natomiast nie mając ani jednego, tracimy 5 punktów, za regres! Te płytki nie zostają z nami do kolejnej epoki. Niebieskie kafle Nilu i powodzi punktują za każdy egzemplarz, jeśli tylko posiadamy „powódź”! Płytki „powodzi” są usuwane, rzeki pozostają w zasobach gracza. Za postaci faraonów otrzymują noty osoby posiadające ich najmniej – ujemne 2 punkty, bądź najwięcej – dodatnie 5 punktów, kafle przechodzą do kolejnej epoki. Punktowanie za budowle odbywa się tylko na zakończenie gry – osobne noty za komplety powtarzających się obiektów oraz za różnorodność typów. „Słońca” – każdy z graczy sumuje i lider otrzymuje 5 punktów, a gracz o najniższej wartości traci 5 punktów.

Ra” jest ideałem gry aukcyjnej! Zasady gry są wyjątkowo proste do nauczenia, a decyzje do podjęcia nie są złożone, natomiast istotny jest moment reakcji – wyczekanie na najbardziej dogodną chwilę, czasem zbyt długo! Ponadto ważne jest inteligentne wykorzystanie posiadanych wartości „słońc” – pamiętając, że za każdym razem wymienimy żeton na ten z planszy, co nie zawsze nam się opłaca oraz analizując akcję w oparciu o zasoby własne i wyłożone na torze aukcji, gdyż inwestujemy w konkretne komplety. Gra maksymalnie wciąga, nie poprzestaniesz na pojedynczej rozgrywce! Bestseller przez te wszystkie lata jest ciągle na TOPie i w pełni zasłużenie!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy KNIZIA

Film: „Ra” – unboxing

Film: „Ra” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!