Recenzja gry planszowej Die Inseln im Nebel

Dzisiaj pokażemy wam grę o balonach, ale nie będzie to tylko podniebny wyścig, a prawdziwa eksploracja terenu, który wyłania się z mgły, dzięki czemu podczas zabawy poczujecie się jak wielcy odkrywcy, to pewne! Serdecznie witamy Schmidt Spielenajbardziej znane w Polsce gry z ich bogatej oferty to „Epoka kamienia” oraz „Zakazana wyspa”.

Die Inseln im Nebel” to gra planszowa dla 2-4 uczestników w wieku od 10 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 45-60 minut. Pozycja wykorzystuje mechanikę budowy terenu z kafelków oraz eksploracji, ponieważ ziemia wyłania się stopniowo wokół zawieszonego pod balonem kosza, ale jest też tworzenie zestawów w magazynach, ponieważ większe zbiory wyżej punktują i warto je gromadzić. Z podobnych pozycji o tematyce wypraw balonami najsłynniejszą jest „Balloon Cup”, niedawno mogliście również u nas przeczytać o znakomitej rodzimej produkcji „Wyścig balonów”.

Wyspy we mgle”, bo i tak wypada przetłumaczyć tytuł gry, opowiada o miastach zawieszonych w powietrzu – widzimy je na wybranych żetonach, w tym również monumenty, celem jest jednak nie tyle wybudowanie infrastruktury, co stworzenie większych obszarów jednolitej formy krajobrazu. Zakończenie gry jest uruchamiane, kiedy połączymy z miejscem startu wszystkie brzegowe rodzaje terenu, każda kafelka z grupy warta jest dwa punkty, joker liczony za jeden, miasta otrzymują noty za ziemie wokół, co przypomina odrobinę „Terraformację Marsa”, natomiast pomniki zmuszają nas do rywalizacji o największą ich liczbę. Obiekty naszej cywilizacji przerywają ciągłość krajobrazu, a każdy o rozmiarach 5 i więcej żetonów jest premiowany, do ostatecznego wyniku doliczamy również korony z paska energii, a sumę obniżamy za niezasłonięte stożki wulkanów.

W trakcie zabawy umieszczamy kafelki na płytkach chmur wyciągając je losowo z worka. Określamy gracza rozpoczynającego, którego balon ustawiony jest na podłożu o najwyższych notach lub w przypadku remisu – posiada mniejszy poziom energii (ostatecznie będzie to uczestnik po prawej stornie ostatniego gracza startowego). Osoba z prawej strony rzuca parą kości, które obowiązują wszystkich, jedna jest bonusową, a druga wyznacza kierunek wiatru. Teraz następuje chwila, na którą wszyscy czekamy, czyli lot, zdobywanie kafelek z chmury i ich umieszczanie wokół balonu.

Długość ruchu uzależniona jest od wartości pola startowego, każdy z nas zaczyna na miejscu o wartości „0”, aby odległość skrócić bądź wydłużyć opłacamy pojedynczymi jednostkami energii zdobywanej za oddawane kafelki – zgodnie z ich numeracją. Kierunek wiatru wyznacza kość, natomiast jego zmiana związana jest z wyhamowaniem do „0”, czyli za wytrącenie szybkości oddajemy energię równą numeracji z pola startowego, ponadto dwie dodatkowe jednostki za modyfikację kierunku. Pomaga nam jednak kość bonusowa rozpatrywana jako pierwsza, gdyż może dodać wartości energii, zwiększyć prędkość, ale również zwolnić nas z kosztów za obranie któregoś z kierunków sąsiednich bądź przeciwnego do wyznaczonego przez kompas, ewentualnie pozwala na dociągnięcie żetonu terenu. Kafle trzymamy na naszych „okularach” – magazynach, ewentualnie możemy je przerobić na energię, ale już nie te zgromadzone na pasku rezerw gracza.

Położyć na planszy możemy dowolną liczbę kafli – ogranicza nas tylko 6 pól wokół balonu i magazyn, który w grze podstawowej ma pojemność pięciu „okularów”. Staramy się tworzyć zestawy zawierające jednakowe krajobrazy i docelowo połączone z identyczną formą na brzegu planszy.

W grze występują dodatkowe moduły – port lotniczy, do którego docieramy kiedy wylecimy poza zasięg planszy. Miejsce to pozwala nam na wymienianie zgromadzonych kafli w określonym stosunku, a pola wyznaczają wartość ruchu powrotnego. Możemy też włączyć do gry dodatkowe żetony – „okulary”, czyli powiększyć pojemność magazynową, sprawniej oddziaływać na długość ruchu balonu i wybór gracza rozpoczynającego, czy też postawić dwa monumenty jednocześnie.

Islands in the mist”, tu z języka angielskiego, gdyż z takiego tłumaczenia korzystaliśmy, to bardzo interesująca gra, która czerpie z najlepszych na rynku produkcji. Czuje się napęd przypominający odrobinę parowce z „Mississippi Queen”, chociaż trochę mniej analityczny przy przemieszczaniu i na wiatr zamiast węgla. Budowanie obszaru kojarzy się z domostwem w „Zamki Burgundii” oraz zakładaniem miast i terenów zieleni na Marsie, a pola mgły z pięknej „Via Nebula”. Jest też atmosfera rodem ze stylistyki steampunk – miasta zawieszone w chmurach, podniebne wojaże i odkrywanie tajemniczej przestrzeni.

Fajna gra, jeśli „Wyścig balonów” ci nie wystarczał to tu masz rozwiniecie idei o elementy cywilizacji i przede wszystkim kształtowanie krajobrazu, chociaż sterowanie jest odrobinę bardziej skomplikowane, bo więcej przeliczamy. Fantastyczny wygląd i wysoka jakość komponentów z pewnością zachęca do zagłębienia się w ten specyficzny świat wypraw we mgle – wyjątkowo udany tytuł, warto spróbować!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy SCHMIDT SPIELE

Film: „Die Inseln im Nebel” – unboxing

Film: „Die Inseln im Nebel” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!