Recenzja gry Vita Mors

Media vita in morte sumus” widnieje na monetach, które wskazują czy postać w grze przeżyje czy umrze, w tłumaczeniu „Pośród życia jesteśmy zanurzeni w śmierć”, a to tylko jedno z wielu łacińskich zwrotów w „Vita Mors”, przeczytajcie – pozycja idealna wręcz na Halloween!

Vita Mors” to gra karciana bazująca na głosowaniu, ale tutaj ma to głębsze znaczenie, bo to sąd ostateczny Ponurego Żniwiarza, a my osadzeni jesteśmy w atmosferze średniowiecznego tańca śmierci „danse macabre”, ale czy zawsze wszyscy jesteśmy równi wobec jej wyroków? Tytuł dla 3-6 uczestników w wieku od 10 lat, ale raczej z powodu tematyki niż złożoności reguł, czas rozgrywki 15-30 minut. Produkcja uznawana za najlepszą w ofercie wydawcy, którego „Soulaween” mieliśmy przyjemność niedawno pokazywać.

Zaczniemy od wyjaśnienia, że funkcjonuje tutaj „Doktor Plagi”, a tak nazywano lekarzy, którzy walczyli z epidemią dżumy – upiorny, wydłużony dziób zamiast maseczki miał ochraniać przed chorobą. Ptaki na zarazę nie chorowały, a charakterystyczna maska również symbolicznie miała nieść nadzieję. Diagnoza dla pacjenta była jednak zazwyczaj fatalna, zatem ptasia zasłonka na twarz stała się synonimem „czarnej śmierci”.

Po otwarciu opakowania zobaczymy płytki, karty i metalowe komponenty – te ostatnie zwracają największą uwagę, ponieważ monety już z mitologii kojarzą się z opłatą dla przewoźnika do krainy umarłych, a figurka „Doktora dżumy” to małe dzieło sztuki.

W grze wykorzystujemy przede wszystkim mechanizm zakładów – aukcje prowadzone za pomocą monety ukrywanej w pięści, ponadto dążymy do spełnienia wymagań przynależnej nam misji – określone klasy postaci mają zostać uśmiercone bądź ocalone przed kostuchą, korzystamy również z przywilejów, które są odrzucane po ich użyciu. Osoby przedstawione na kartach to arystokraci, zwykli cywile i niewolnicy lub też słudzy, każda z tych postaci ma również własne zdolności.

Przywileje to naśladowanie, czyli skopiowanie głosu danej osoby. Odwracanie, czyli zmiana głosu na wartość przeciwną, wcześniejsza nie wlicza się do wyniku. Zablokowanie – kłódka powstrzymuje przeciwnika przed oddaniem głosu, a dokładnie jego liczeniem. Ostatnią opcją jest „Wola Ponurego Żniwiarza” – położony przy „Doktorze Plagi” znacznik aktywuje ten głos, jako liczony nie tylko w momencie remisu. Jeśli tyle samo głosów oddanych zostało za życiem i śmiercią – sprawdzamy, które pole wybrał dla miniaturki gospodarz, czyli gracz zapraszający lekarza do pacjenta, czytaj aktywny w tej turze jako pierwszy.

Wydawanie znacznika przywileju, jednego na gracza w danej rundzie, kończymy na gospodarzu, zazwyczaj nie jest to działanie obligatoryjne. Następnie sprawdzamy głosy i przesuwamy kartę do góry lub w dół, w zależności od wygranej opcji – egzystencja położona na szali, bardzo to wymowne i także symboliczne.

Zdolności postaci są następujące: król – jeśli przeżyje to następna osoba będzie arystokratą, rycerz – gospodarz wykłada przywilej dopiero po odkryciu monet, łapownik – przetrwa jeśli różnica życia i śmierci wynosi dokładnie „1” lub „2”, duchowny (kleryk) – nikt w tej rundzie nie może użyć przywileju, kupiec – po ujawnieniu każdy gracz posiadający przywilej przekazuje go sąsiadowi po lewej z pominięciem tych bez znaczników, pokojówka – jeśli umrze to w kolejnej rundzie jest dodatkowy głos za życiem, prorok (bądź wróżbita) – po ujawnieniu postaci odsłaniamy wierzchnie karty ze stosów, żebrak – umiera jeśli różnica śmierci i życia wynosi dokładnie „1” lub „2”, zabójca – jeśli przeżyje gracze nie odrzucają przywileju, prostytutka – jeśli nie użyjesz przywileju twój głos nie jest liczony (efekt jak przy użyciu kłódki). Akcje z kart świetnie wpływają na przebieg rundy dzięki, czemu każda staje się unikatowa.

W rozgrywce zawsze bierze udział błazen, który wygrywa jeśli nikt z uczestników nie spełni wymogów własnej misji w określonej liczbie rund, ponadto wykładamy dwie karty misji z wizerunkiem maski. Jeśli kilku graczy spełni wymogi misji w tym samym czasie, zwycięża gospodarz, ewentualnie następny w kolejności mający nim zostać.

Vita Mors” to fascynująca tematyka gry i zjawiskowo wyglądające komponenty zamknięte w maleńkim pudełeczku. Zabawa silnie angażuje, egzystencjalne i historyczne nawiązania oraz symbole związane z medycyną i wierzeniami mocno oddziałują na atmosferę rozgrywki, podobnie jak wybory i wyniki naszych wspólnych wyroków. W czasie Liturgii Godzin w okresie Wielkiego Postu śpiewany jest chorał „Media vita” zakończony słowami „nie wydawaj nas na gorzką śmierć”, ta gra trochę jednak oswaja nas z nieuniknionym. Perfekcja formy i rozgrywki, a przy tym realne nawiązania do kultury i historii, warto!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy PLAY WITH US DESIGN

Film: „Vita Mors” – unboxing

Film: „Vita Mors” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *