Recenzja gry planszowej Bursztynowa komnata

Bursztynowa komnata to rewelacyjna tematyka na grę planszową, podobnie jak swego czasu „Złoty pociąg”, który miał zostać odkopany spod torów, ale niestety miejsce było nietrafione. Zaginione skarby od zawsze rozpalały emocje odkrywców, poszukiwaczy przygód, szczęścia, ze względu na tajemnicze historie i ogromną wartość, zarówno materialną jak i kulturową, podobnie rzecz się ma z dekoracjami salonu wykonanymi z naturalnego bursztynu. Przyznam, że bardzo pozytywnie nas ta pozycja nakręciła i mieliśmy duże oczekiwania.

Bursztynowa komnata” to gra planszowa dla 2-6 uczestników w wieku od 8 lat, a powinno być dwa mniej. W opakowaniu znajdziemy płytki terenu, które tworzą modułową planszę gry w kształcie podziemnego korytarza z rozmaitymi pułapkami czyhającymi na dzielnych śmiałków.

Po otwarciu czujemy jednak pewien zawód, gdyż liczyliśmy na rozgrywkę typu eksploracja terenu, zdobywanie wskazówek wiodących do komnaty, ewentualnie jakiś narzędzi, a otrzymaliśmy nowocześnie zrobiony, ale jednak tor wyścigowy, natomiast z zastosowanymi tutaj znanymi mechanikami rozgrywki. Będziemy zarządzali grupą kości odkładając wybrane i turlając kolejne, przyznam że lubimy to ryzyko, ponieważ można zyskać i stracić w zależności od szczęścia i tylko ty decydujesz kiedy powiedzieć stop – wystarczy. Sam tor również technicznie jest ok., gdyż mamy tu elementy uruchamiane przy spotkaniu graczy na płytce, zamienianie pozycji, żywiołowe przerzucanie kości na szybkość.

Przygotowanie polega na ułożeniu kształtu toru, wyłożeniu płytki startowej z wejściem do kopalni oraz mety ze skrzynią. Każdy otrzymuje pionek, który niestety jest bardzo schematyczny. W swojej turze rzucamy 5 kośćmi, krzyże oznaczają cofanie, ślady to kroki do przodu, a strzałek można, ale nie trzeba turlać. Krzyże i odciski stóp się niwelują, suma całości wyznacza kierunek ruchu, ewentualnie postój.

Płytka ze spiralą to ruchome piaski, które polecają nam odwrócić dowolny kafel na torze. Katapulta to wyrzut do przodu o wskazaną ilość pól. Lina i stara podłoga uruchamiają się kiedy stoi nas więcej – w pierwszej miejscówce współpracujemy i przeskakujemy trzy pola do przodu, w drugiej podłoże się załamuje i cofamy pionki o dwie płytki. Zapadnia polega na zamianie pola dowolnego gracza z tym za nim, siłą rzeczy cofamy pionek, ale jeśli jest ktoś bezpośrednio za jego plecami – może na tym zyskać. Teleport – interesujące pole, ponieważ możemy daleko wyskoczyć do przodu lub cofnąć się nawet na koniec kolejki, jest to zamiana miejscami z sąsiednim pionkiem, do którego mamy dalej. Kompas skutkuje przerzuceniem wszystkich kostek ze śladami lub krzyżem na ściance, strzałki pozostawiamy jak stały. Pułapka to miejsce, które może nas na chwile zatrzymać, za tym poleceniem nie przepadamy, aczkolwiek to dobra gimnastyka dłoni. Turlamy wszystkie kości niezależnie od wyniku i odkładamy pasujące symbole, od lewej do prawej według wzoru, limit czasu i tempo generuje piasek w klepsydrze, a jeśli się nie powiedzie, kontynuujemy w kolejnej turze. Opuszczając każdą płytkę, odwracamy ją na drugą stronę, zatem trasa cały czas ulega modyfikacji i nie ma nudno, nawet kiedy dany fragment pokonujemy kolejny raz.

Bursztynowa komnata” to gra, która niespecjalnie podoba nam się z wyglądu, oprawa wizualna jest niewyszukana i raczej płytka emocjonalnie, aczkolwiek będzie to doby wstęp dla młodszych dzieci, ponieważ proste obrazy nie zakłócają rozgrywki i uczestnik skupia się na aspektach technicznych – gospodarowanie grupą kości, zarządzanie ryzykiem wynikającym z rzutów, planowanie ruchu w innej, ciekawszej formie niż standardowa kostka z oczkami. Warto zakupić na dobry początek, w atrakcyjnej cenie.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy ALEXANDER

Film: „Bursztynowa komnata” – unboxing

Film: „Bursztynowa komnata” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, GRAiMY, Granna, Haba, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *