Recenzja gry planszowej Sonar

O grze „Sonar” słyszeliśmy bardzo wiele dobrego, a to za sprawą pierwowzoru, gry imprezowej „Kapitan Sonar”, w oryginale „Captain Sonar”, która jest przeznaczona dla dużej ekipy, ponieważ każdy odpowiada za pojedynczą funkcję marynarza. Dzisiaj opisywana edycja jest o tyle lepsza, że dedykowana dla rodziny, gdyż to „Sonar Family”, bo przecież nie zawsze udaje nam się spotkać w towarzystwie, a najczęściej bawimy się z najbliższymi członkami familii, a tu zagramy na luzaka nawet we dwoje.

Sonar” to gra czasu rzeczywistego połączona z rysowaniem i rozwijająca ideę „Statki” czy też „Okręty”. Partię rozgrywamy podzieleni na przeciwne drużyny, dwóch walczących łodzi podwodnych, w składzie 2-4 osoby, w wieku od 8 lat, pojedynek trwa ok. 30 minut. Autorami są Roberto Fraga, którego najbardziej znaną na polskim rynku grą była do tej pory „Dr. Eureka” oraz Yohan Lemonnier związany przede wszystkim z opisywaną tutaj serią – na zachodzie dostępne już rozszerzenia z nowymi mapami.

W przeciwieństwie do zabawy na kartce, gdzie rysowaliśmy i strzelaliśmy w nieruchome jednostki, tutaj wszystko jest mobilne, ponieważ każdy z nas jest łowcą i zwierzyną jednocześnie jak w „Polowaniu na Czerwony Październik”.

Pierwsze wrażenie po otwarciu – taka wielka i mocna zasłonka jak w innych grach cała plansza, pewnie dlatego, że niewiele komponentów. Natomiast nie ilość jest ważna, ale bestsellerowy pomysł na rozgrywkę! Można się również nabrać na bańki powietrzne widoczne na powierzchni transparentnych szybek, ale pamiętajcie o zdjęciu folii ochronnej i wtedy jest perfekcyjnie gładko!

Kaptan obsługuje planszę poruszania okrętem, a jednocześnie jest odpowiedzialny za aktywowanie systemów. „Nawigacja” polega na rysowaniu ścieżki pomiędzy kropkami, a za każdy ruch kreślimy linię gotowości naszego reaktora mocy. Zgromadzoną energię możemy zużyć zmazując naniesione linie. Akcje opłacane to „sonar” – przeciwnik podaje nam jedną ze współrzędnych bieżącej lokalizacji – literę lub numer, „cisza” – narysowanie linii ruchu następuje bez wydania komendy głosem i przeciwnik nie usłyszy kierunku, „torpeda” – odpalenie pocisku na przeciwnika znajdującego się w tym samym prądzie wodnym, „wynurzenie” – zmazanie wcześniej naniesionej kreski z jednoczesnym zdradzeniem naszej aktualnej pozycji – obu danych. Już się pewnie domyślacie, że nie możemy przeciąć trasy rejsu naszej jednostki, zatem efektowne kółeczka czy też cofanie nie występuje, ewentualnie dopiero po wynurzeniu. Fajnym momentem może być trafienie podwójne – jeśli obie jednostki znajdują się na tym samym polu, wtedy i my otrzymamy obrażenie, ale jeśli to nasze pierwsze to przetrwaliśmy, gdyż dopiero drugie niszczy jednostkę.

Rozpisaliśmy się o kapitanie, ale niemniej ważną rolę odgrywa radiooperator, ponieważ to żywy nasłuch! Kompan z drużyny bądź jedna i ta sama osoba, zaznacza na drugim arkuszu trasę wrogiego okrętu podwodnego, w tym jednak problem, że zazwyczaj nie wiadomo, skąd zaczyna przeciwnik! Przydatna okazuje się przezroczysta plansza, którą przemieszczamy dopasowując trasę do terenu – nie wolno nam wpłynąć na wyspę, a w skutej lodem Antarktydzie bez uszkodzenia wypływamy na powierzchnię jedynie w przeręblach. Archipelag jest misją treningową, w której znamy swoje pozycje wyjściowe.

Ta gra uzależnia, a szczególnie prowadzona w czasie rzeczywistym, gdyż tutaj wszystko toczy się szybko i odwzorowuje realny pośpiech załogi na pokładzie! Statyczne cele z rysunkowego klasyka odpadają, ponieważ emocje rosną z każą chwilą, tu nie tylko poszukujemy wroga, ale również go ścigamy, a ten umyka i oddaje! Przed zniszczeniem możemy się uchronić inteligentnie manewrując w głębinie, korzystając w najlepszym momencie z ruchu utajnionego czy też będąc znacznie oddalonym od wroga wynurzając okręt, warto być w gotowości i przygotować się na odpalenie torpedy – najlepszą obroną jest przecież atak! Podoba nam się też generator z rysowaniem mocy, ponieważ linie kojarzą się odrobinę z prętami paliwowymi w reaktorze atomowym, a mądre jego ładowanie i odpalanie bywa kluczowe dla zwycięstwa.

Na chwilę obecną do najlepsza na ryku gra z rysowaniem! Ponieważ jesteśmy przekonani, że w następnych dniach nie będzie schodzić ze stołu, warto zawczasu przygotować sobie zapas pisaków. Czekamy na kolejne mapy i nowe scenerie. Mistrzostwo!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FOXGAMES

Film: „Sonar” – unboxing

Film: „Sonar” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, GRAiMY, Granna, Haba, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *