Recenzja gry planszowej Tan Tan Caravan

Tan Tan Caravan” to najnowsza propozycja od „Blue Orange”, które specjalizuje się przede wszystkim w grach familijnych, ostatnio pokazywane na blogu ich pozycje to „Kingdomino Duel” oraz „Pappy Winchester”, wielu krajowych dystrybutorów chętnie sięga po ich kolorowe produkty dla całej rodziny.

Tan- Tan Caravan” jest grą planszową w arabskich klimatach, która opowiada o handlu i gromadzeniu dóbr. Mechaniki zastosowane w rozgrywce to tworzenie zestawów, są też karty specjalne – funkcyjne. Pozycja dla 2-4 graczy w wieku od 8 lat – rozegrani wcześniej, czas partii trwa ok. 30 minut. Autorami są Alexey Konnov, Alexey Paltsev oraz Anatolyi Shklyarov, których znamy z rewelacyjnej gry karcianej „Gra o tor”.

Po otwarciu opakowania bardzo tu kolorowo i orientalnie, od razu myśli się o takich produkcjach jak „Pięć plemion”, „Merchants of Araby”, „Alhambra”. Widzimy tutaj towary, z których słynie Bliski Wschód, jak tkaniny, przyprawy, ozdobne wyroby ze złota, ale również egzotyczne potrawy, nie mogło zabraknąć księżniczki, kupca, złodzieja i lampy z dżinem.

W swojej turze dokonujemy zakupu za kwotę określoną z karty ustawionej na polu z sakiewką – numer na ikonie mieszka wskazuje wartość, jaką możemy wydać, a cena umieszczona jest nad karami rozłożonymi na rynku – dolna linia. Po dokonaniu transakcji, karta z miejsca sakiewki wędruje do góry – obszar karawany, luki są zapełniane poprzez przemieszczenie kart i dociąganie kolejnych ze stosu z prawej strony.

Zakupy i zapełnianie pól karawany trwa do momentu zajęcia wszystkich miejsc – zależne od liczby graczy. Jeśli na ręce posiadamy więcej niż 7 kart, musimy oddać wybrany rodzaj ustawiając je na wolnych polach karawany. Następnie uruchomiona zostaje dystrybucja kart z karawany.

Rozpoczynając od aktywnego gracza wydawane są wszystkie karty danego rodzaju, osoba ta nie bierze jednak karty myszy – jeśli w górnej linii są same karty tego typu, nie ciągnie żadnej. Jeśli w karawanie znajdują się karty z myszą, każdy z kolejnych graczy poza rozpoczynającym dociąga je w pierwszej kolejności – tu akurat pojedynczą, którą wraz z wyłożoną własną oddaje na stos kart odrzuconych – gryzoń niszczy kartę. Kiedy karty z myszami zostaną rozdane kontynuujemy wybieranie (tu już grupowo) wszystkich kart z danego rodzaju, aż do wydania całości z górnej linii. Poza myszą pojawiają się złodzieje, te karty zbieramy także kompletem jak dobra, odkładamy je jednak do kart odrzuconych i ograbiamy wybranego z graczy z identycznej ilości kart trzymanych przez niego na ręce, które dokładamy do własnych wyłożonych zestawów, czasem tworząc nowe.

Karty towarów punktują według wskazań z lewego górnego rogu. Karty księżniczek i kupców są zbierane, gdyż zyskuje osoba (w przypadku remisów więcej graczy), która posiada ich najwięcej. Księżniczki zwiększają noty za mnożnik ich liczby oraz rozmiar największego z zestawów identycznych wyłożonych kart. Podliczając wyniki za kupców, sprawdzamy ile mamy odmiennych zestawów i mnożymy ich liczbę (nie wielkość składową zestawu lecz ilość różnych kart) razy dwa i razy wszystkich handlowców. W obu przypadkach karty lamp dżina nie są wliczane do zestawów, one punktują za zebraną ilość podniesioną do kwadratu. Uczestnik rozgrywki z największą liczbą punktów cieszy się ze zwycięstwa.

Tat-Tan Caravan” to przyjemna gra o gromadzeniu kolekcji dóbr. Oddziałujemy na zakup rywala poprzez wybieranie odpowiednich kart – nową cenę wyznaczy następna będąca z lewej strony. Karty będące miarą inwestycji graczy w późniejszym etapie zapełniają karawanę i również są przez nich dociągane. Mając zbyt wiele kart na ręce wydajemy je do karawany, w tym również myszy, które budują negatywną interakcję – umniejszanie wyłożonych zestawów, podobnie jak złodzieje – ci pozwalają z kolei na kradzież bezpośrednio z ręki i czasem większej liczby kart.

Zabawa sprawia dużo przyjemności, staramy się mądrze wybierać karty, żeby zaszkodzić reszcie uczestników, a samemu pozyskać te najcenniejsze, ścigamy się o liczbę księżniczek i kupców. W swojej kategorii to bardzo dobra gra. Warto zagrać!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy BLUE ORANGE

Film: „Tan Tan Caravan” – unboxing

Film: „Tan Tan Caravan” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, GRAiMY, Granna, Haba, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!