Recenzja gry planszowej Odyseja

Produkt, który dzisiaj obejrzycie śmiało można podsumować dwoma, wydawałoby się, będącymi w opozycji słowami – kompletny i rozwijający! W tekturowej puszce znajdziecie nie pojedynczą, ale aż cztery gry, a radosnej zabawie towarzyszyć będzie edukacja – przede wszystkim kształtowanie pamięci oraz kreatywnego opowiadania i aktywnego słuchania. Dla wyobraźni – poruszające jak „Odyseja”, chociaż bardziej Stanleya Kubricka niż Homera z powodu tematyki science-fiction.

Na stronie Fundacji Lupo Art Sztuka Myślenia” czytamy, że ich gry „mają wspierać rozwój wrażliwości estetycznej, naukę samodzielnego podejmowania decyzji i ponoszenia konsekwencji” – serdecznie witamy, dziękujemy za piękny produkt, który naszym zdaniem jest właśnie tego rodzaju mądrą zabawką, a warto dodać – na chwilę obecną wydaje się – najlepszą krajową grą pamięciową na rynku!

Odyseja” to gra typu memory dla 1-5 uczestników (z pokazanym tu rozszerzeniem „Odyseja: UFO” dla 6 osób), w wieku od 5 lat, czas rozgrywki trwa ok. 20 minut. Za projekt odpowiedzialni są autorzy Adam Kałuża i Przemysław Dmytruszyński, a przy okazji przypominamy sobie o „K2” i nominacjach do „Kennerspiel des Jahres” i „Gry roku”, takie dzieła w portfolio zobowiązują, a nam podnoszą ciśnienie przy każdej kolejnej produkcji.

Na wstępie warto napisać, że forma projektu, w szczególności zredagowania treści, podobna jest do instrukcji gier Vlaada Chvátila – opis ma tutaj nie tylko wprowadzać w reguły rozgrywki, ale tworzyć kosmiczną, odrobinę awanturniczą atmosferę przygody w obcej galaktyce już na etapie czytania. Nawiązania do „Mały Książę” Antoine de Saint-Exupery i „Gwiezdny pył” Neila Gaimana potęgują głębię przekazu i zachęcają do samodzielnego odkrywania przestworzy.

Gry na zapamiętywanie, w których odsłaniamy parę żetonów i wybieramy z układu dopasowane, w czasach uginających się sklepowych półek, nie sprostają wymaganiom zaangażowanego w tematykę konsumenta, potrzeba czegoś więcej – innowacji w technice rozgrywki, stopniowania napięcia, uniwersum i właśnie to otrzymujemy z „Odyseja”.

Poszukiwanie kolejnych widoków służy tutaj wyznaczaniu kursu, jest składową nawigowania naszą rakietą, a wyprawa polega na zdobyciu próbek badawczych tego układu planet – jest zatem przekaz, który tworzy fantastyczne ramy dla zmodyfikowanej tradycyjnej mechaniki, bo tu przesuwamy statek kosmiczny, nie zbieramy kafli lub kart. Należy jeszcze dodać, że ścieżką ruchu nie można się cofać, zatem jest sporo do pamiętania, ale zawsze można ograniczyć liczbę planet.

Super pomysłem, dzięki któremu pojawia się taktyka rozgrywki, planowanie, wykorzystanie zasobów i więcej akcji, jest użycie „paskudnych chwytów” – za otrzymany w trakcie pomyłki gwiezdny pył możemy skorzystać z ułatwienia, bądź też uprzykrzyć podróż swoim konkurentom. Wskazana negatywna interakcja ucieszy każdego złośliwca i mocniej zaangażuje w zabawę.

Osobiście nie przepadamy za rozgrywkami w trybie solo, ponieważ wychodzimy z założenia, że jeśli masz bawić się w osamotnieniu to lepiej sięgnij po łamigłówkę. Natomiast tutaj jest to wyjątkowo dynamiczny i rewelacyjnie skonstruowany wariant gry! Jak uprzednio próbujemy dolecieć do badanych planet i skompletować próbki, ale teraz pośpiech generuje kostka, która odmierza czas do pojawienia się zjadacza planet. „Potwór Czarna Dziura” pojawi się na przeciwległym krańcu galaktyki, ale będzie podążał najkrótszą trasą, aby skosztować jak smakuje astronauta przy okazji pozostawiając za sobą ogryzki – idea bomba! Każdy kolejny materiał badawczy skraca czas do pojawienia się zagrożenia i czuje się rosnącą potęgę stawianego przed graczem wyzwania.

Kosmiczny wyścig” to już rajd, raczej dla młodszych dzieci, gdyż przypominający klasyczne tory z turlaniem kostką, chociaż i tutaj znajdziemy sporo świeżości – przejmowanie przemieszczenia, jeśli to my przed innymi znajdziemy krążek z miejscem docelowym – tempo szalone, ale radości także wiele.

Podstawy nawigacji” to nieco odmienny model rozgrywki, tutaj skupiamy się na snuciu opowieści, relacji pomiędzy każdą kolejną parą ilustracji. Wspólnie budowana historia i jej odtwarzanie uczy jak efektywnie wspierać proces zapamiętywania, a sprawdzianem dla naszych umiejętności będą retrospekcje – z kolei nagrodą za wysiłek, próbki materiałów badawczych.

Odyseja” jest ogromnym, pozytywnym zaskoczeniem! Nie spodziewaliśmy się, że w raczej skromnym pudełeczku odkryjemy takie skarby! Mnogość wariantów rozgrywki, każdy dopracowany i różny od standardowej zabawy z memo, a do tego spójny i interesujący pozaziemski świat, tak naprawdę jedyne, co warto tu poprawić, to wprowadzić eleganckie metalowe opakowanie z wytłoczeniami, nawet za podniesienie ceny finalnej. Śmiało wychodźcie z tytułem na eksport, bo „Odyssey” to gra warta promowania i pokazania dalej.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy LUPO ART GAMES

Film: „Odyseja” – unboxing

Film: „Odyseja” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, GRAiMY, Granna, Haba, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!