Recenzja gry karcianej Port Royal

Port Royal” to jedna z pierwszych gier uznanego projektanta Alexandra Pfistera, którego kojarzymy przede wszystkim z „Great Western Trial” czy też „Broom Service”. Śmiało można pokusić się o stwierdzenie, że opisywany dzisiaj tytuł był trampoliną do zawrotnej kariery autora, a gra o kowbojach wypasających swoje stada bydła, na chwilę obecną jest największym jego dokonaniem.

Port Royal” to gra karciana dla 2-5 uczestników w wieku od 8 lat, czas rozgrywki trwa ok. 20-50 minut. Tematyka odnosi się do piratów oraz czasów kolonialnych, a wykorzystane mechaniki to „push your luck”, czyli wykładamy karty do momentu spasowania lub pechowego dociągnięcia oraz kolekcjonowanie zestawów – głównie na potrzeby ekspedycji.

Fascynujące w tej pozycji jest to, że przy użyciu jednego tylko stosu kart odwzorowany został ogrom żeglarskiego rzemiosła, czyli handel, rekrutacja załogi, prowadzenie zamorskich wypraw związanych z osadnictwem w nowym świecie, a także walka z korsarzami, a do tego gospodarowanie majątkiem bez użycia żetonów monet. Jest to produkcja wyróżniona licznymi nominacjami oraz nagrodami w kategorii gier karcianych oraz familijnych. Po otwarciu opakowania cieszy, że „Pegasus Spiele” wydaje ten klasyczny tytuł z polską instrukcją.

Startujemy z trzema monetami widocznymi na odwrocie kart. W trakcie swojej tury wykładamy linię kart portu do momentu spasowania lub dobrania z talii drugiego żaglowca o identycznej barwie jak już widoczny, wtedy automatycznie przerywamy i kolejka przechodzi do następnej osoby. Jeśli udało się w odpowiednim momencie zatrzymać dociąganie, możemy przeprowadzić fazę handlu i rekrutacji, wtedy reszta graczy też może skorzystać z zakupów. Ilość kart, które pozyskać może aktywny gracz zwiększa się z każdym odsłoniętym statkiem o różnej barwie, do trzech jednostek dobieramy jedną kartę, za występowanie czterech okrętów już parę kart, a przy pięciu kolorach żaglowców trzy karty. Każda wcześniej pobrana może dopełnić warunek dla kolejnej. W turze aktywnego gracza, jeśli ten uruchomi drugą fazę gry, kolejni uczestnicy również mogą dobrać pojedynczą kartę z portu, ale za opłatą w monecie dla bieżącego rozgrywającego.

Zdobyć dublony możemy za odrzucenie z portu karty okrętu, czyli za interesy z kapitanami statków. Druga akcja związana jest z wydawaniem zgromadzonych skarbów na usługi mieszkańców oraz zaokrętowanie marynarzy, którzy będą mogli dla nas walczyli – oddawanie kart statków i możliwość dłuższego dobierania bez ponoszenia zbędnego ryzyka w turze aktywnego gracza. Żeglarze i piraci to zatem szable do wynajęcia, a za ich pomocą wrogie okręty nam nie straszne, nie możemy odrzucić tylko tych z piszczelami i wielką czaszką. Należy dodać, że oręż się nie zużywa i bitność tych postaci wykorzystujemy wielokrotnie.

Oznaczenia z kart mieszkańców potrzebne do spełnienia wymagań misji i zdobycia punktów. Do ukończenia gry uzbierać musimy ich w sumie „12”, alternatywny wariant nakazuje nam pozyskać kartę ekspedycji. W przypadku remisu porównujemy swoje bogactwa.

Na kartach znajdziemy kotwicę, krzyż, domostwo, jest też karta jokera – kolekcjonujemy je pod ekspedycje, które tworzą osobną linię kart nie usuwaną z końcem tury. Można zrealizować wymogi kilku kart jednocześnie, a wszyscy ścigamy się do zebrania tych ciągle jeszcze dostępnych.

Kolejne karty to osoby, które ułatwiają nam funkcjonowanie w porcie. Kupiec pozwala na większe zarobki, odrzucając określoną barwę żaglowca otrzymujemy wyższe profity z handlu. Admirał w trakcie tej fazy wspiera nas dwoma monetami przy porcie stworzonym z „5” lub więcej kart. Gubernator pozwala dobrać jedną dodatkową kartę – za opłatą, jeśli nie jesteśmy aktywnym graczem. Błazen zarabia, kiedy zabraknie dla nas karty w porcie, a przy nierozegraniu drugiej fazy – ofiaruje dublon każdemu z uczestników. Pozostała nam jeszcze mademoiselle, która obniża koszt zatrudnienia o monetę.

W stosie znajdziemy karty podwyżki cła – gracze posiadający „12” i więcej monet muszą oddać „6” z nich do banku gry, ponadto osoba z największą liczbą szabli lub dla drugiej karty – z najmniejszą liczbą zgromadzonych punktów – otrzymuje pojedynczego dublona. Każdy z remisujących skorzysta z tych bonusów.

Mechanika tu zastosowana związana jest z kuszeniem losu, sprawdzaniem własnego szczęścia w kartach i jest oczywiście uzależniona od przypadkowości ich rozłożenia w talii, zatem nie każdy strateg i miłośnik planowania będzie z niej zadowolony. Idealnie natomiast pasuje młodszym uczestnikom zabawy, gdyż nie potrzeba wielkich umiejętności – istotna jest intuicja, wyczucie chwili kiedy się wycofać. Podoba nam się, że w tej grze możemy do pewnego stopnia oddziaływać na „push your luck”, ponieważ zbieramy odpowiednie karty zbrojnych, musimy również odpowiedzialnie zarządzać własną bazą monetarną, ciągle zatem jest o czym rozmyślać i analizujemy ruchy na bieżąco dla każdej kolejnej tury.

Port Royal” to najlepsza gra karciana o wilkach morskich w naszej kolekcji i gorąco zachęcamy do jej zakupu dla rodziny, ponieważ ten model rozgrywki znakomicie nadaje się do zabawy rodziców z dziećmi. Każde pokolenie poczuje gorące emocje, których pozycja dostarcza nam bardzo wiele.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy PEGASUS SPIELE

Film: „Port Royal” – unboxing

Film: „Port Royal” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, GRAiMY, Granna, Haba, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!