Recenzja gry planszowej Wiewióry
Dary lasu – grzyby, orzechy, liście, kamienie? Hmmm… Głodne wiewiórki nie są wybredne, ale bez przesady!
Sympatyczne smakosze orzechów stały się słynne wśród dzieci jeszcze przed zakończeniem II Wojny Światowej za sprawą animacji Walta Disneya. Najbardziej znanymi przedstawicielami gatunku i pionierami rynku medialnego byli Chip i Dale, którzy wraz z psem Pluto po raz pierwszy pojawili się na ekranach telewizorów już w 1943 roku – niestety jeszcze nie u nas. Występujące w grze zwierzaczki są jednak odrobinę inne, bo mają dłuższe rude kitki – te z bajki były wiewiórkami ziemnymi, charakterystycznymi dla kontynentu amerykańskiego, którym natura poskąpiła ogonka, ale los w zamian ofiarował większe możliwości swobodnego rozwoju, bez reglamentacji i kartek na żywność.
Gra jest szybka i prosta w regułach, ale ostro gimnastykuje umysł, zatem nie zawsze będzie z górki. Z płytek układamy kwadrat 3 x 3, a na krawędziach orzechy i naszych rudych bohaterów. Musimy zapamiętać ścieżkę wiodącą do żołędzia, który jest po przeciwnej stronie lasu i poprawnie odpowiedzieć, co znajduje się na zakrytej stronie trzech kolejnych kafli lub jakiego te obiekty są koloru. Kiedy weźmiemy naszą zdobycz do spiżarki, pozostali gracze obracają swoje gryzonie na druga stronę i zmienia się reguła – kolor zostaje zastąpiony przedmiotem lub odwrotnie. Przechodzimy również o jedno miejsce na bok na krawędzi układu i musimy pokonać nową ścieżkę po smaczny kąsek. Wygrywa gracz, którego rudy przyjaciel zebrał 5 żołędzi. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wiewióry zaczynały z tego samego miejsca i ścigały się po jeden smakołyk. Jeśli aktualna pozycja nam nie odpowiada, zamiast zgadywania możemy w swojej turze przesunąć wiewiórkę o jedno pole w dowolną stronę.
Wiewióry oferują nam kilka wariantów zabawy – przedłużające lub skracające rozgrywkę oraz podnoszące lub obniżające poziom jej skomplikowania. Możemy zakryć kafelki orzechów, wtedy nie wiemy o jaką ich ilość walczymy. Pominąć obrazki orzechów i każdą płytkę liczyć jako 1 pkt. – grać do uzbierania 3 szt. Zmniejszyć zakres zapamiętywanych informacji – wybrać tylko kolory lub obiekty, bez obracania kafli wiewiórek. Dla spragnionych dłuższej rywalizacji, warto zgadywać, aż do wyzbierania wszystkich orzechów z lasu.
Produkt jest odmianą gry typu memory, z tą różnicą, że nie zapamiętujemy par, a sekwencje trzech kafli i wybieramy barwy lub obiekty, co nieustannie zmienia się podczas zabawy i ją urozmaica oraz zwiększa poziom trudności.
Płytki są grube i wytrzymałe, ilustracje podobają się młodym giercownikom. Wyścig po znikające orzechy wpływa na rywalizację oraz podnosi emocje wśród grających. Młodsze dzieci wymagają ułatwień i uproszczenia zasad.
Jedno byśmy zmienili: liście mogą, być w zależności od pory roku: żółte, zielone, czerwone i w rozmaitych odcieniach – kolor niebieski można było zastąpić innym, bardziej naturalnym.
Wiewióry są całkiem przyjemną grą dla dzieci, przy której wesoło spędza się wolny czas. Zabawa jest ekscytująca i ciekawsza niż w standardowych produktach w rodzaju Pamięci. Bardzo rodzinna gra.
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edipresse Książki, Epideixis, FOXGAMES, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, MDR Dystrybucja, OUTDOOR Media, Piatnik, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o
Dołącz i Ty!