Recenzja gry planszowej Sequence

Cieszy nas, że powstają jeszcze gry wykorzystujące tradycyjne karty, ponieważ obawiamy się, że piękne królowe, przystojne walety i dostojni królowie odejdą w niepamięć. A dawniej wszyscy bawili się klasyczną talią – niezależnie od wieku, wykształcenia czy zainteresowań – grało się, albo w prostą wojnę, albo w bardziej zaawansowane taktycznie rozgrywki, na przykład w brydża.
Chyba każdy z nas chociaż raz w życiu układał pasjansa. Większość robiła to w formie elektronicznej w Windows, kiedy nudziła się w pracy lub na komórce, przykładowo jadąc autobusem do domu, aby czymś zająć te monotonne momenty naszej codzienności. Sequence z wyglądu bardzo przypomina nam ową grę, jest jednak rozbudowaną i bardziej strategiczną pozycją, wykorzystującą dodatkowo żetony i planszę.
Plansza jest tradycyjna i dlatego elegancka, w porównaniu z tą używaną przez dzieci, ta prezentuje się wytwornie, wręcz prestiżowo. Ukazuje wyłożone na płaszczyźnie 10 x 10 pól karty do gry. W opakowaniu znajdziemy także żetony występujące w trzech kolorach, z których korzysta para – odkładając jeden zestaw – lub trio graczy. Współpracować ze sobą może aż 12 osób podzielonych na 2 lub 3 konkurencyjne drużyny, których skład jest wielokrotnością początkowej dwójki lub trójki graczy.
Para graczy lub dwa zespoły ułożyć musi dwie sekwencje – proste linie pięciu żetonów, a trzem graczom lub trzem drużynom wystarczy jeden sekwens do zwycięstwa. Przy stole lub na podłodze siadamy na przemian. Losujemy po jednej karcie i gracz o najniższej wartości zostaje rozdającym, a kolejny po lewej pierwszym wykładającym. Ilość rozdawanych kart jest różna w zależności od liczby graczy. Na odpowiednim polu na planszy kładziemy żeton, karta na tym miejscu pasuje do tej wyrzucanej z ręki. Ułożony sekwens jest nierozerwalny, a żetony wchodzące w jego skład można wykorzystywać jako część nowej linii. Na rogach planszy znajdują się cztery pola z wizerunkiem żetonu, pozostają one nie zakryte i zastępują jeden żeton w sekwensie. W tali występują dwa rodzaje waletów – dwuoczny jest atutowy, wtedy możemy położyć żeton na dowolnym miejscu na planszy, a cyklop (walet z profilu) pozwala na ściągnięcie żetonu przeciwnika, który nie jest częścią sekwencji. Na pewnym etapie rozgrywki zaczyna brakować miejsc na planszy, które odpowiadają identycznym kartom, które trzymamy w dłoni, wtedy karty te stają się martwymi i mamy prawo do ich wymiany na nowe ze stosu.
Warto jeszcze wspomnieć, że żetony są mniejsze od tych, których używają dzieci, ale za to grubsze i z wyglądu zdają się bardziej profesjonalne.
Pudełko w porównaniu z tym z Sequence for Kids nie jest, ani tak szerokie, ani tak długie, ale za to wyższe, co osobiście nam bardziej odpowiada, ponieważ z głębszych przegródek na żetony mniej ich wypada.
Instrukcja jest krótka i prosto napisana, w kilku językach, bo to wydanie międzynarodowe.
Z minusów, bo zawsze jakieś są: większa liczba zmniejszonych wizerunków kart na planszy męczy oczy przy ich wyszukiwaniu, w szczególności osoby starsze.
Gra dla wszystkich miłośników układania pasjansów. Dla strategów, ponieważ poza oczywistym czynnikiem losowym, istnieje tutaj ogromna przestrzeń na wykorzystanie wymyślnych taktyk gry, zatem przemyślane działanie staje się koniecznością.
Jest to produkt, do którego z pewnością łatwiej będzie można przekonać konserwatywnych, przede wszystkim karcianych seniorów. Być może babcia i dziadek przekonają się wreszcie, że gry planszowe nie są takie straszne czy głupawe jak im się czasem wydaje i zaczną częściej grać z wnukami na planszy. Dzieci z kolei także zachęcamy do sekwensu dla dorosłych, ponieważ utrwalają sobie nazewnictwo cyfr oraz symboli na kartach.
Rewelacyjny produkt, który znakomicie łączy bogatą historię gier karcianych z wykorzystaniem planszy, bo to one obecnie dominują w większość nowych gier. Bardzo polecamy, spróbujcie!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy P.P.U.I H. DANTE SP. Z O.O.
Film: Sequence – unboxing
Film: Sequence – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edipresse Książki, Epideixis, FOXGAMES, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, MDR Dystrybucja, OUTDOOR Media, Piatnik, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o
Dołącz i Ty!