Recenzja gry planszowej LABIrynt
LABIrynt to gra logiczna dla osób w wieku powyżej 6 lat. Bawimy się według banalnych reguł, ale pomysł pomimo swojej prostoty jest rewelacyjny, a sama pozycja mocno wciąga graczy. Uczestniczyć w rozgrywce może aż 35 osób jednocześnie, co jest niebywałym osiągnięciem.
Celem gry jest kształtowanie i doskonalenie orientacji na płaszczyźnie – zatem i na planszy. Naszym zadaniem jest wydostanie się z labiryntu – dotarcie z okrągłego pola do krzyżyka i kontynuowanie drogi na odwrotnej stronie na szachownicy o wymiarach 5 x 5. Po dwóch partiach następuje zakończenie rozgrywki.
W opakowaniu znajdziemy: instrukcję, 35 dwustronnych kwadratowych plansz, 6 drewnianych pionków. Jeśli chcemy bawić się z większą grupą osób, musimy znaleźć sobie jakieś dodatkowe krążki.
Instrukcja opisuje nie tylko zasady gry, ale skupia się również na wykorzystaniu LABIryntu w kształceniu dzieci. Tytuł można śmiało wykorzystać na zajęciach terapeutycznych i wspomagających, a także podczas korepetycji, nie zapominając oczywiście o domowej edukacji z rodzicami.
Zasady gry przygotowali dydaktycy zajmujący się dziećmi i mający wieloletnią praktykę w pracy z nimi. Są one zgodne z podstawą programową dla nauczania zintegrowanego, dlatego z LABIryntu można korzystać jak z pomocy naukowej na przedmiotach w szkole.
W trakcie rozgrywek dzieci zdobywają i utrwalają umiejętność orientacji na płaszczyźnie. Spędzając czas na zabawie jednocześnie trenują koncentrację, racjonalne rozumowanie, planowanie kolejnych ruchów oraz wyciągają wnioski ze swoich działań.
LABIrynt to gra nie tylko edukacyjna, ale przede wszystkim silnie rozrywkowa, która porusza nie tyko dzieci, ale także dorosłych ceniących sobie intelektualną rywalizację. Pojedynkując się ze sobą ćwiczymy logiczne myślenie oraz przewidywanie. Musimy zważać nie tylko na własne posunięcia, ale także bacznie śledzić ruchy przeciwnika i obracać planszę tak, aby jak najszybciej dojść do mety.
Jest tu całkiem duża losowość, ponieważ wybieramy jedną z 35 plansz, a wszystkie nasze decyzje oddziałują na pozostałych graczy i przebieg gry. Każda partia jest zatem zupełnie różna, zawsze ciekawa i niepowtarzalna.
Planszę układamy dowolną stroną. Każdy z graczy może wykonać jedną komendę ruchu, którą wszyscy uczestnicy zabawy wykonują jednocześnie, nie ma zatem przestojów w grze. Nie można cofnąć ruchu przeciwnika, przykładowo: jeśli konkurent przesunął się o dwa pola w lewo, to my możemy wykonać przesunięcie o jedno lub trzy miejsca w prawo, ale już nie o dwa. Cofanie ruchu jest zabronione! Zasada ta dotyczy jedynie odwrócenia komendy przeciwnika.
Ruchem może być obrót planszy o 90 st. w dowolnym kierunku. Działanie to wykonuje każda osoba, która się na nie zdecyduje – nie jest obligatoryjne dla wszystkich.
Kończymy zabawę stojąc dokładnie na polu meta – jeśli tylko przez nie przechodzimy, to zabawa trwa dalej. Należy się na nim zatrzymać!
Dzieci, które nie opanowały jeszcze orientacji na płaszczyźnie można stopniowo wprowadzać do gry – zaznajamiać je z pojęciem orientacji płaskiej. Ustawiamy planszę w pionie i wyjaśniamy gdzie są krawędzie i brzegi labiryntu oraz określone strony, a dopiero później kładziemy planszę w standardowej leżącej pozycji.
Jeśli mamy ochotę zaprosić najmłodszych graczy do wspólnej zabawy, warto zastąpić drewniane pionki miniaturowymi zabawkami z jajek-niespodzianek.
Standardową rozgrywkę można skrócić lub przedłużyć. Od nas zależy czy kończymy zabawę na jednym labiryncie czy zwiększamy ich liczbę. Zaawansowani mogą podnieść poziom trudności i walczyć poruszając się pionkami na dwóch lub więcej planszach jednocześnie. Podzielność uwagi musi być wtedy na mistrzowskim poziomie.
Przyznać musimy, że nasz Młody Giercownik jeszcze nie dorósł do tej pozycji, ponieważ dla maluszka jest ona za mało kolorowa, nie tak efektywna, a gier zachęcających do wytężonej pracy umysłowej 4-letnie dziecko jeszcze nie docenia. Natomiast my rodzice jesteśmy oczarowani i gramy z wielką przyjemnością.
Na zakończenie warto zaznaczyć, że jest to polska zabawka, która już w 2013 roku została doceniona przez uczestników rynku gier planszowych i zabawek.
Okazuje się, że proste pomysły są najbardziej przełomowe, przykładem tego jest właśnie ta wyjątkowo dobra gra!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy Wydawnictwu Epideixis
Film: LABIrynt – unboxing
Film: LABIrynt – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edipresse Książki, Epideixis, FOXGAMES, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OUTDOOR Media, Piatnik, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o
Dołącz i Ty!