Recenzja gry planszowej Koloriada
Kiedy gramy w „Koloriadę” w głowie słyszę, a czasem nawet mam ochotę zaśpiewać piosenkę zespołu Dwa Plus Jeden „Chodź, pomaluj mój świat”, jakoś tak idealnie kojarzy mi się z tym tytułem i pozytywnie nastraja do tej pozycji i w ogóle do życia. Świat w barwach tęczy jest weselszy, bo kolory to przecież uczucia.
Na opakowaniu napisano, że jest to gra rodzinna, ale naszym zdaniem także typowo imprezowa. Przeznaczona dla 3-6 graczy w wieku od 8 lat. Z przebiegu rozgrywki przypomina nam odrobinę „Dixit”. Trwa ok. pół godziny.
W opakowaniu znajdziemy 300 kart: 240 ze sowami i 60 z kolorami, 6 pionków oraz planszę. Pionki wyśmienite, typowe dla tego wydawnictwa. Karty oczywiście kolorowe, z barwami wyglądającymi jak rozszczepione przez pryzmat wiązki. Z jednej strony trójkąt lub kwadrat, z drugiej w zależności od symboli – rzeczownik lub przymiotnik go określający. Osobno, dla każdego gracza zestaw kart z prostą paletą barw.
Plansza nieduża, twarda. Składana w połowie. Pokazuje tor, po którym się poruszamy oraz wybór kart na każdym polu – prosta i bez udziwnień. Instrukcja treściwa i logiczna. W pudełku są miejsca do wkładania kart, otrzymujemy też woreczek strunowy na pionki.
Przed rozgrywką musimy podzielić karty według symboli na osobne stosy. Każdy gracz otrzymuje karty kolorów i jednego Jokera. Teraz stajemy się tzw. „Kolorystami”!
Celem gry jest dotarcie do mety przed innymi graczami, aby tego dokonać należy wybierać kolory lepiej od pozostałych uczestników zabawy.
Losujemy kartę z danego pola – jedną określonego rodzaju, lub kiedy symbol jest podwójny – po dwie z każdego stosu, wybierając z nich po jednym słowie, które potem utworzą hasło, np. „wystrzałowa nienawiść”, „rozmarzone wakacje”, „poruszający dom”, „uszczypliwa muzyka” – często wychodzą nam rozmaite, oryginalne zwroty. Następnie dobieramy kolor najlepiej do nich pasujący.
Pozostali gracze muszą przeniknąć nasz sposób myślenia, lub po prostu utrafić, odgadnąć kolor. Kiedy wszyscy wybiorą odpowiadającą im barwę, następuje ujawnienie kart. Osoby, które odgadły kolor wybrany przez Kolorystę, zdobywają wspólnie z nim po 1 punkcie i przesuwają pionki na planszy. Jeśli dany gracz wskazał błędny kolor, lecz ktoś inny wybrał właściwy, gracz ten nie przesuwa swojego pionka. Jeśli żaden z graczy nie odgadł barwy wybranej przez Kolorystę, wszyscy włącznie z nim zdobywają punkt i zmieniają pozycję na planszy. Raz w ciągu całej gry możemy użyć Jokera – automatycznie wskazujemy właściwą barwę.
Reguły „Koloriady” są proste, a zabawa naprawdę kolorowa. Nie ma kar dla Kolorysty, bo nie ma złych wskazań, dlatego nie musi on podkładać się pod innych – nie ma potrzeby dobierania kolorów, w taki sposób w jaki wybierają je pozostali gracze. Bywa śmieszno, ponieważ połączenia wyrazów są egzotyczne. Poznajemy lepiej siebie, integrujemy się z grającymi. Wybory kolorów uczestników zabawy bywają bardzo zaskakujące.
Rywalizacja w większej grupie osób jest dużo fajniejsza, kiedy jest nas trójka gra nie porywa. Nie polecamy grać z małymi dziećmi, przykładowo nasz Młody Giercownik jeszcze nie nadaje się do tego tytułu, bo nie potrafi utrzymać w sekrecie karty barwy, a także nie rozumie wszystkich słów z pozostałych talii.
Ponoć kiedy jesteśmy smutni widzimy wszystko w ciemnych barwach, a kiedy zakochani patrzymy na świat przez różowe okulary, teraz można to sprawdzić! Wydaje nam się, że produkt może być dobrym sposobem na nauczenie się empatii, na głębsze poznanie drugiej osoby, odgadnięcie jej nastroju, może też nawiązanie dialogu o nieporuszanych wcześniej, a ważnych sprawach. Warstwa psychologiczna gry jest naprawdę warta dostrzeżenia, a sam produkt można wykorzystać na rozmaitych terapiach, ma ogromny potencjał.
Szybka, interesująca gra na skojarzenia związane z kolorami. Z całą pewnością znajdzie swoich miłośników.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy TACTIC Games
Film: „Koloriada” – unboxing
Film: „Koloriada” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edipresse Książki, Epideixis, FOXGAMES, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OUTDOOR Media, Piatnik, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o
Dołącz i Ty!