Recenzja gry karcianej Cygańskie karty do wróżenia

Dzisiaj znowu o magii, ale nie o kuglarstwie! Tym razem zapomnijmy o sztuczkach i nabieraniu widza. Przestawmy się, nie na rozrywkę, a na poważne przepowiadanie przyszłości z kart. Jeszcze nie tarot – tradycyjnie kojarzony z wróżeniem, ale talia zbliżona tematycznie i całkiem podobna. Przed wami „Cygańskie karty do wróżenia”.

Zacznijmy jednak od początku. Informacje czerpać będziemy ze źródeł anglojęzycznych dostępnych w opakowaniu z kartami – notka od polskiego wydawcy również jest dołożona, nie zawiera co prawda rysunków oraz historycznych ciekawostek, pokazuje jednak technikę wróżenia, czyli to co najważniejsze.

Karty są używane do przepowiadania przyszłości od kiedy się pojawiły, czyli od około sześciu wieków. Są najbardziej popularną na świecie metodą wróżenia. Ilustracje są utożsamiane z nami samymi, naszym otoczeniem, ze zdarzeniami; samym pytaniem i poszukiwaną odpowiedzią. Przepowiednia zależy od układu i rodzaju odkrywanych kart. Pierwsze dokumenty opowiadające o kartach w Europie sięgają ok. 1370 roku. Najstarsze, które zachowały się do naszych czasów pochodzą z XV w. Pierwsze informacje o wróżeniu z kart zostały zawarte w „Mainzer Losbuch” wydrukowanej przez Johanna Schofflera między 1505 a 1510 rokiem. Ich rozwój i wzrost popularności nastąpił w XVIII w. – ludzie czasów oświecenia zaczęli na powrót interesować się układaniem magicznego kręgu, ale też alchemią – najwięcej kart z tego okresu pochodzi z Anglii, Francji oraz Niemiec. Najbardziej znani wróżbiarze to Aliette (Etteila) z Francji i bodajże najsłynniejsza Mademoiselle Lenormand pracująca w Paryżu, która nawiązała kontakt z żoną Napoleona Bonaparte, Josephine de Beauhernais.

Karty wyglądają jak szkice ołówkiem zakolorowane barwnymi kredkami. Rzuca się w oczy dbałość o najmniejsze nawet detale. Kolory są spokojne, przyblakłe, ale rysunki wyraźne. Pod każdym z nich wypisano terminy odnoszące się do danej karty – nie ma języka polskiego, ale to nie przeszkadza, ponieważ wszystko domyślimy się już z sugestywnych ilustracji. Widzimy tu przyrodę, architekturę z dawnych lat. Środki transportu, z których obecnie już się nie korzysta, jak dyliżanse. Postaci ubrane w eleganckie stroje z epoki. Kiedy pokazana jest „Wdowa”, to oczywiście w otoczeniu nagrobków. Gdy „Oficer”, to wyprostowany, stojący na baczność w galowym mundurze. „Nieszczęście” utożsamiane jest dramatem pożaru domostwa i stratą bliskich, wynoszonych na rękach. „Stałość” to Boża Opatrzność i nawiązanie do kształtu Monstrancji. „Fortuna” czerpie z rogu obfitości. Tradycyjnie fałszywy jest wąż. Chory leży w łóżku, noworodek w kołysce. „Gniew” to kłótnia pomiędzy pokoleniami. „Śmierć” pojawia się jako szkielet odziany w widmowe szaty z klepsydrą w kościanej dłoni. „Nadzieja” związana jest z żeglarzami wyruszającymi w morze i ich rodzinami czekającymi w porcie. „Małżeństwo” – klasycznie, w Kościele. „Wróg” niczym angielski Kuba Rozpruwacz, ukrywający się na rogu uliczki w czarnym płaszczu i cylindrze. „Zazdrość” – ta najczęstsza, mężczyzny o kobietę będącą z tym drugim. „Wierność”, jak u psa i zawsze aż po grub. „Pożądanie”, akurat trochę mało ekscytujące. „Miłość” w postaci kupidyna. „Strata” to standardowa przegrana pieniędzy podczas gry w karty.

W instrukcji pokazano i opisano trzy metody ułożeń – mamy tu „rzędy”, „koło fortuny” oraz „cygańską odpowiedź”.

Tasujemy karty, aż oboje będziemy gotowi poznać przyszłość. Pytający przekłada talię na trzy stosy. Wróżący rozkłada rewersami do góry w czterech rzędach po 9 kart. Sygnifikatorem pytającego jest karta „Wesołość” – tańcząca para. Karty leżące na lewo od niej informują o przeszłości, a na prawo mówią o przyszłości. Karty zaznaczone strzałkami nad sygnifikatorem pokazują, „co jest w twojej głowie”. Na dole, mówią czego nie chcesz zaakceptować, „co depczesz pod stopą”.

W „kole fortuny”, karta w centrum reprezentuje sytuację, problem lub pytanie, na które szukamy odpowiedzi. Problem dotyczy jednej z kart: „Choroba”, „Małżeństwo”, „Śmierć”, „Zazdrość”, „”Wierność”, itp. Pytający dobiera 14 kart, które rozkłada dookoła karty-problemu. Siedem kart po lewej stronie, przedstawia sytuację, która doprowadziła do problemu, a po prawej opisują przyszłość – wynik problemu. Tematykę kart należy powiązać z kłopotem, a ilustracji nie traktować dosłownie.

„Cygańska odpowiedź”, to rozkład typu pytanie-odpowiedź, w którym pytający stawia trzy pytania. Karta na dole odnosi się do pytania i zawiera możliwe rozwiązanie. Karty po lewej oznaczają przeszłość, a po prawej – przyszłość.

„Cygańskie karty do wróżenia” bardzo nam się podobają. Urzekła nas ich niezwykła prostota i dobór symboliki, która czerpie z ludowości wsi, z tradycyjnych ludzkich przekonań i powszechnych skojarzeń. Świetnie, że wydawca opisał część rozmaitych zależności, jakie występować mogą pomiędzy kartami, żebyśmy zrozumieli na jakiej zasadzie zestawiać je ze sobą w formie przyczyny- skutku. Istotne jest tu miejsce położenia karty, kolejność ich odkrywania oraz oczywiście kreatywność wróżącego w szukaniu powiązań odnoszących się do pytania- problemu, z którym przychodzi do nas osoba potrzebująca wsparcia.

Atmosfera odkrywania sekretów, szukania sensu w kartach, zdradzania tajemnic, dochodzenia do ostatecznego rozwiązania, robi wielkie wrażenie! Przeżycia i doświadczenia z przeszłości, które kojarzą nam się z fragmentami opowiadanej historii, tworzonej na podstawie karcianych ilustracji oraz znaczeń, pozostają w pamięci na długo! Sama mechanika kojarzy nam się odrobinę z kostkami „Story Cubes”, gdzie również składamy logiczną całość, zamkniętą formę z ułamków zdarzeń i symboli. W kartach i wróżbach klimat mrocznej gawędy powiązany jest jednak z przepowiednią, a ta wyzwala uczucia i wciąga dużo głębiej. Polecamy!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy firmie Piatnik.

Film: „Cygańskie karty do wróżenia” – unboxing

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edipresse Książki, Epideixis, FOXGAMES, GRAiMY, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!