Recenzja gry planszowej Totem

„Totem” jeszcze przed otwarciem zwraca uwagę na półce, gdyż drewniany posąg orła z opakowania jest naprawdę widowiskowy i robi spore wrażenie. Kojarzy nam się z rdzennymi mieszkańcami Ameryki, na przekór nazwanymi właściwie Indianami. Otwierając grę, błądzą po głowie myśli, że będzie naturalnie, gdyż tubylcy zawsze żyją bliżej przyrody oraz, że będzie symbolicznie, gdyż dawne obrzędy to nierzadko tajemnicze malowidła i sekretne wzory. Co wrażliwsi skłonią się ku refleksji, że właścicieli wielkich przestrzeni zamknięto obecnie w malutkich rezerwatach, odbierając dawną wolność i władzę.

Gra reklamowana jest, jako familijna strategia i rzeczywiście – pozycja jest wyjątkowo rodzinna, bo zasady są proste niczym ruch totemu, a przewidywać przyszłe rozstawienie na planszy powinniśmy, jeśli planujemy zwyciężyć w tej rywalizacji.

Wydawca dedykuje grę dla odbiorców od 7 lat. Przy planszy spotkać może się 2-4 osób. Zabawa trwa do 30 minut, ale zazwyczaj kończy się znacznie szybciej. W opakowaniu znajdziemy 4 zestawy po 4 pionki – drewniane totemy w różnych kolorach i podobnych odcieniach barw, 4 karty-płytki z symbolami widocznymi na planszy w licznych miniaturach, planszę właśnie. Całość w tonacji naturalnego drewna oraz kory drzewa, tęczowego kolorytu nadają jednak pola.

Pionki są mocne i duże, plansza wyrazista i mocna. Karty też twarde. Instrukcja to zbiór reguł w różnych językach, ale same zasady to dokładnie jedna strona z obrazkami na boku. Jest więc treściwie i na temat!

Celem gry jest dotarcie do tych samych miejsc, z których zaczynaliśmy, tylko dokładnie po drugiej stronie planszy.

W przypadku zabawy w parze, w grze uczestniczą po 4 pionki na gracza. Kiedy dołącza się trzecia osoba, ci będący naprzeciwko siebie zdejmują po jednym totemie. Gdy jesteśmy w komplecie, to każdy ma po 2 pionki. Układamy je na brzegach planszy, na polach z obwódką w kolorze pionków. Obojętne, na których miejscach, kiedy posiadamy mniej totemów niż oznaczonych pól.

Losujemy jedną z 4 kart. Symbol mówi nam, że ruch totemem kończymy albo przed jego kopią na planszy, albo dokładnie na niej – wtedy pod koniec kolejki wymieniamy kartę na inną. Poruszamy się w pionie i poziomie, nigdy na ukos, a długość przesunięcia ogranicza jedynie symbol z karty lub pionek przeciwnika, który należy ominąć, gdyż przeskakiwać czy zbijać nie wolno. Koniec zasad, reszta to praktyka. Proste, prawda?

Reguły gry opanuje nawet małe dziecko, żeby jednak wygrać trzeba pomyśleć i to jest w tej pozycji najfajniejsze, po tym ocenia się grę, że jest właśnie dobra!

My graliśmy z Młodym Giercownikiem i córka wszystkie zasady potrafiła opanować bez najmniejszych kłopotów. Dziecko było bardzo zaaferowane zmianą karty, więc wykonywało stałe ruchy na pola specjalne (te z kart- planszetek), ale trzymało się zasad aż do końca i podpowiedzi nie były jej w ogóle potrzebne.

Logiczne, zdroworozsądkowe myślenie oraz szczęście w losowaniu płytek z symbolem obowiązującym podczas aktualnej kolejki to klucz do wygranej.

Przebieg gry przypomina przepychanki, ale nie w kolejce, a w tłumie, na szerszej płaszczyźnie. Przyjemnie bawiliśmy się we dwójkę, ale jeszcze lepiej w cztery osoby. Im więcej graczy tym ciaśniej na planszy oraz większy chaos, dlatego ciekawiej, bo mnogość oddziaływań. Gra wciąga, emocje są duże.

Świetna pozycja! Idealna dla rodziny i początkujących graczy, ale zaciekawi też zaawansowanych. Zabawa z przedszkolakiem będzie równie przyjemna, jak ze starszym uczestnikiem, którego pokonanie jest oczywiście większym wyzwaniem i da nam większą satysfakcję. My najczęściej gramy w trzy osoby – dwoje zaciekle dążących do zwycięstwa rodziców oraz córka wprowadzająca zamęt i zagadkowe wybory do rozgrywki.

Fantastyczny produkt, polecamy!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy TACTIC Games.

Film: „Totem” – unboxing

Film: „Totem” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!